Rookie 600 & 1000 klasserna

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
GSXR1100R skrev:
Sant så det svider i plånkan, men även 250SP kan vara personliga... kolla in Boxer Mattias no:21, den har kostat massor i haverier och annat konstigt.

Jag borde ha börjat med en 250SP men Mumlan lurade in mig i detta och tvingade mig att köpa en fullkittad fyrtaktare istället :mad:
Den hojen har fan inte kostat dej 2 spänn i underhåll :mad: Billigare rejsing hittar du inte, om du bara kan hålla dej på hjulen :hihi

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nr:18 skrev:
Den hojen har fan inte kostat dej 2 spänn i underhåll :mad: Billigare rejsing hittar du inte, om du bara kan hålla dej på hjulen :hihi

Ett oljebyte och massor av bensin, detta är ju skitdyrt :mad:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
GSXR1100R skrev:
Sant så det svider i plånkan, men även 250SP kan vara personliga... kolla in Boxer Mattias no:21, den har kostat massor i haverier och annat konstigt.

Jag borde ha börjat med en 250SP men Mumlan lurade in mig i detta och tvingade mig att köpa en fullkittad fyrtaktare istället :mad:

Det har den gjort, men den är oxå ett unikt fall i vår klass. Han kanske har kört med olja från OK??? :)

/JPS

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
The_Beast skrev:
Tacksam för de tipps jag kan få

Gå med i en aktiv rr-klubb och fråga de rutinerade rävarna inom klubben, lovar att dessa har alla svar + lite till.

Kostnad hit och meckande dit, allt varierar. Jag har nog varit mer tid i garaget än många 2-taktsmekaniker å andra sidan är min budget i nivå med 250SP-teamen. Hojjen inköpt, ready to race, med extrafälgar och regndäck för 25.000:-.

Se inte "risken" att bli utkvalad i R600 som ett hot utan se det som en möjlighet istället, hård konkurrens leder oftast till bättre resultat.

* Vill du tävla på lika villkor, 250SP
* Vill du köra ren racer, 250R,125R
* är du ute efter stentuffa race, R600
* siktar du på Superbike, R1000

:tummenupp

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Strandelin skrev:
Gå med i en aktiv rr-klubb och fråga de rutinerade rävarna inom klubben, lovar att dessa har alla svar + lite till.

Kostnad hit och meckande dit, allt varierar. Jag har nog varit mer tid i garaget än många 2-taktsmekaniker å andra sidan är min budget i nivå med 250SP-teamen. Hojjen inköpt, ready to race, med extrafälgar och regndäck för 25.000:-.

Se inte "risken" att bli utkvalad i R600 som ett hot utan se det som en möjlighet istället, hård konkurrens leder oftast till bättre resultat.

* Vill du tävla på lika villkor, 250SP
* Vill du köra ren racer, 250R,125R
* är du ute efter stentuffa race, R600
* siktar du på Superbike, R1000

:tummenupp

Ska inte tjata om de ekonomiska fördelarna med 250SP, men en racebudget på 25 000:- i B600 låter väldigt lite. Fast det är klart! Mitt första år var extremt billigt, då köpta jag inga nya däck och bodde i bilen. Det var inte skönt och det gick långsamt. Men behöver nya däck och man behöver sömn. Men billigt var det, kan inte kostat mer än 10-12 000:-
Vad du än väljer så är det kul med nya killar och tjejer i racingen.

Välkommen till vår underbara sport

/Jörgen

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
69:an skrev:
Customåkare som kör japanskt istället för HD (iaf pre-Evo) gör ofta det för att de gillar att köra mer än att meka. Samma sak med sporthojar, vill man köra så köper man japanskt eller möjligen tyskt - den som tycker mycket om att meka köper italienskt eller kanske ryskt.
Utifrån allt som berättas om tvåtaktsracing här på SH så står det ganska klart vad tvåtaktsentusiaster gillar att göra förutom att köra... :7peta :D

Allvarligt talat, kvalsituationen och konkurrensen verkar visserligen tala för tvåtakt men det verkar oftast som en lycklig kombination om en motor håller två träningar i rad, eller en tävlingshelg utan kolvbyte... är det värt allt bök? :va

Nä det är inte värt det....egentligen vill jag köra 1000cc men vågar inte....

Hade jag inte tyckt det var värt det hade jag väl inte hållt på?

Lägga 1-2 timmar effektiv tid/dag på att skruva istället för att campa och ljuga med polarna kan jag stå ut med, när man kör roadracing kör man hoj och skruvar. Det är en del av grejen för mig helt enkelt, det är dessutom både roligt och löjligt lätt att skruva en racer. Har haft ett motorhaveri i år, tog en timme att åtgärda i skruvtid, resten är förebyggande mek och fininställningar, enbart roligt enligt mig.

Ska jag vara helt ärlig så verkar det som om fyrtaktskillarna läggar lika mycket tid på att kränga däck som jag lägger på skruvandet.....

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Nä det är inte värt det....egentligen vill jag köra 1000cc men vågar inte....

Hade jag inte tyckt det var värt det hade jag väl inte hållt på?

Lägga 1-2 timmar effektiv tid/dag på att skruva istället för att campa och ljuga med polarna kan jag stå ut med, när man kör roadracing kör man hoj och skruvar. Det är en del av grejen för mig helt enkelt, det är dessutom både roligt och löjligt lätt att skruva en racer. Har haft ett motorhaveri i år, tog en timme att åtgärda i skruvtid, resten är förebyggande mek och fininställningar, enbart roligt enligt mig.

Ska jag vara helt ärlig så verkar det som om fyrtaktskillarna läggar lika mycket tid på att kränga däck som jag lägger på skruvandet.....
Din moppe går ju aldrig som den ska, eller så är det SBS prexis som jag :tungan

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Klart som fan den gör.....två gånger hittills i år har den gått skitbra och en av de gångerna var på Sviestad.
Vilken plats kom du på i Sviestad :confused:

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
De va ett jävla hackande på varandra här då :D 250SP verkar inte dumt de heller. Åtminstonde är det billigare i inköp o tid för meck det har jag.... Hur är konkuransen (stavning) i den klassen? R600 är ganska hård vad jag förstått?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
The_Beast skrev:
De va ett jävla hackande på varandra här då :D 250SP verkar inte dumt de heller. Åtminstonde är det billigare i inköp o tid för meck det har jag.... Hur är konkuransen (stavning) i den klassen? R600 är ganska hård vad jag förstått?

Det går upp och ner, för ett par-tre år sen var den ohyggligt hård(R600 framstår som väldigt lätt att kvala in till i jämförelse). Men nu så behöver du inte oroa dig för att bli utkvalad. 250 SP är helt klart en vettig och rolig klass med mycket skoj för pengarna, fast allra coolast är ju riktig racer-du har väl inte missat vad som är till salu? :rolleyes: :)

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Chris Ash skrev:
Det går upp och ner, för ett par-tre år sen var den ohyggligt hård(R600 framstår som väldigt lätt att kvala in till i jämförelse). Men nu så behöver du inte oroa dig för att bli utkvalad. 250 SP är helt klart en vettig och rolig klass med mycket skoj för pengarna, fast allra coolast är ju riktig racer-du har väl inte missat vad som är till salu? :rolleyes: :)

Vad jag har förstått så är det hårt i år i R600 men jag kan ju ha fel...

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
Chris Ash skrev:

Vad kan man räkna med att en sesång kan kosta på rak arm i SP250klass? Har kollat runt lite på begangande hojar (mest aprillia 250) o de verkar ju finnas en hel del för rimlig summa...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
ecce skrev:
Vad jag har förstått så är det hårt i år i R600 men jag kan ju ha fel...

Som fan..men titta på listor från runt 2000 i 250 SP, med 60 startande varav många sanslöst snabba A-förare som idag återfinns i Veidec och på Pallen i R-klasserna.......Tror knappt minuten på Sviestad räckte för att kvala ens något av åren....

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha