Det är som Nr 18 skriver. Det kostar allt du har. RR är en svart säck utan botten, du kan plöja ner hur mycket som hellst, det finns inget stopp. En lagom miniminivå att räkna med ligger, som Chrille skriver, på 3-5 tusen per racehelg. Om du funderar på vad RR verkligen kostar är det bara att beta av listan nedan och fylla i vad du hade tänkt att lägga för pengar på varje del. Den är uppdelad på tre punkter, eller tre huvuddelar. Jag har bara skrivit exempel vid varje punkt, under varje ryms många fler detaljer än de som står. Det är lätt att man glömmer bort ettan och tvåan. Ofta när det pratas kalkyler menar man de löpande utgifter man har i samband med en racehelg. De flesta räknar inte med kostande för inköp av transportfordon och racehoj, eller den extra olycksfallsförsäkringen. De brukar behagligt sopas under mattan.
Jag vet att Johan Hellström roade sig med att räkan ut den RIKTIGA kostanden för RR, d v s milkostanden för tutti frutti, och det var inga behagliga siffror vill jag lova.
Men vad spelar egentligen pengar för roll? Hade jag haft massor med pengar hade jag kört det värsta som finns att köra. Hade jag haft lite pengar hade jag kört Pocketbike. Nu kör jag 250SP för det är det jag anser mig ha råd med. Racing handlar inte om vilken klass man kör i, det handlar om att göra något som är menginsfullt, som fyller dig och ditt liv med något som inget annat kan.
1. Det du behöver för att få köra. Licens, klubbmedlemskap, försäkringar och anmälningsavgifter.
2. Det du behöver till, från och på banan. Transport, boende och mat.
3. Det du behöver för att köra. Personlig utrustning, verktyg, hoj, reservdelar, däck, etc.