Rookie 600.. kostnader?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Jag har starka funderingar på att börja köra rookie 600 nästa år.
Tänkte höra vad det kostar igentligen?

Startavgift på tävling, däck, mm
Hur mycket måste man vara beredd på att punga ut med per tävling?
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
hmmm...
1000 serie anmälan
2100 licens (den pröjsar man ju bara en gång på säsongen...)
1200 anmälan per tävling
500-1000 bensin per tävling
2500-3000 däck á paret (1 par per helg klarar man sej på det gjorde jag)
sen kommer ju mat och sånt trams men det finns ju nuddlar 5:-

har säkert glömt nått men tror det va dom vanligaste bitarna....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Fredagsträning ~300kr
transportmedel till o från banan + boende av något slag.
+ lite mer.
 

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljung
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Räkna med 40kkr för Sm-serien exkl träningar. Dyrt men värt varenda krona.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
3-5 tusen kronor per tävling tror jag att vi brukar lägga de vanligaste glädjekalkylerna på. Då är det utan underhåll, krascher och annat som man löser emellan tävlingarna.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det är som Nr 18 skriver. Det kostar allt du har. RR är en svart säck utan botten, du kan plöja ner hur mycket som hellst, det finns inget stopp. En lagom miniminivå att räkna med ligger, som Chrille skriver, på 3-5 tusen per racehelg. Om du funderar på vad RR verkligen kostar är det bara att beta av listan nedan och fylla i vad du hade tänkt att lägga för pengar på varje del. Den är uppdelad på tre punkter, eller tre huvuddelar. Jag har bara skrivit exempel vid varje punkt, under varje ryms många fler detaljer än de som står. Det är lätt att man glömmer bort ettan och tvåan. Ofta när det pratas kalkyler menar man de löpande utgifter man har i samband med en racehelg. De flesta räknar inte med kostande för inköp av transportfordon och racehoj, eller den extra olycksfallsförsäkringen. De brukar behagligt sopas under mattan.

Jag vet att Johan Hellström roade sig med att räkan ut den RIKTIGA kostanden för RR, d v s milkostanden för tutti frutti, och det var inga behagliga siffror vill jag lova.

Men vad spelar egentligen pengar för roll? Hade jag haft massor med pengar hade jag kört det värsta som finns att köra. Hade jag haft lite pengar hade jag kört Pocketbike. Nu kör jag 250SP för det är det jag anser mig ha råd med. Racing handlar inte om vilken klass man kör i, det handlar om att göra något som är menginsfullt, som fyller dig och ditt liv med något som inget annat kan.

1. Det du behöver för att få köra. Licens, klubbmedlemskap, försäkringar och anmälningsavgifter.

2. Det du behöver till, från och på banan. Transport, boende och mat.

3. Det du behöver för att köra. Personlig utrustning, verktyg, hoj, reservdelar, däck, etc.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
För att förstärka GLÄDJEKALKYL i mitt tidigare inlägg så kommer här et förtydligande av Teddys lista

1. Det du behöver för att få köra. Licens, klubbmedlemskap, försäkringar och anmälningsavgifter.
Licens:2100:-
medlemsk: 200:-
Försäkring: 3000:- (På MIG)

2. Det du behöver till, från och på banan. Transport, boende och mat.
Släp/skåpbil: 10000:- och uppåt
Regnskydd: 500-2500:-
Mat: 300 per helg?
Bensin: 1500:-/helg

3. Det du behöver för att köra. Personlig utrustning, verktyg, hoj, reservdelar, däck, etc. [/B][/QUOTE]
Personlig utrustning: 15000:-
Verktyg: 2000:- till att börja med
Däck: 1000-2500:- per race


Du ser vart det hela går va? Och listan är långt ifrån komplett.
Det gäller att förtränga och ljuga för släkt o vänner som inte förstår bättre...
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Chrille skrev:
För att förstärka GLÄDJEKALKYL i mitt tidigare inlägg så kommer här et förtydligande av Teddys lista

1. Det du behöver för att få köra. Licens, klubbmedlemskap, försäkringar och anmälningsavgifter.
Licens:2100:-
medlemsk: 200:-
Försäkring: 3000:- (På MIG)

2. Det du behöver till, från och på banan. Transport, boende och mat.
Släp/skåpbil: 10000:- och uppåt
Regnskydd: 500-2500:-
Mat: 300 per helg?
Bensin: 1500:-/helg

3. Det du behöver för att köra. Personlig utrustning, verktyg, hoj, reservdelar, däck, etc.
Personlig utrustning: 15000:-
Verktyg: 2000:- till att börja med
Däck: 1000-2500:- per race


Du ser vart det hela går va? Och listan är långt ifrån komplett.
Det gäller att förtränga och ljuga för släkt o vänner som inte förstår bättre...

Japp, är med på det.
Tur man har sponsoravtal på några 100k :rolleyes:

Jag gör så att jag försöker spara så mycket pengar som möjligt i vinter (chefen vet vem som är villig till extra arbete :) )... sen till våren ser jag hur mycket pengar jag har fått ihop + säljer min R1:a om det är aktuellt över huvudtaget

edit: verktyg, transport och personlig utrustning är nog inga problem. Kanske några specialverktyg som kan behövas?
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
eus skrev:
...
edit: verktyg, transport och personlig utrustning är nog inga problem. Kanske några specialverktyg som kan behövas?


Vad fan ska du med R1'an till? Sälj skiten :)

Specialverktyg...
Däckspress
Däcksjärn
Däckspasta

Alllt annat ryms inom ramarna för en relativt komplett verktygslåda.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Chrille skrev:
Det gäller att förtränga och ljuga för släkt o vänner som inte förstår bättre...

Ja.... jag berättade för min mamma att jag funderar på att börja tävla... :rolleyes: NEJ det ska du inte...... sa hon!! :skrämd

Men... hade jag lyssnat på henne förr... så hade jag inte haft varken körkort eller hoj...!! Argumentet är ju att det faktiskt är "säkrare" att köra på bana.... med modifikation förstås... man kan ju få brännblåsor på tummen om man väljer att "grusbada"... :crash
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
När man gör något man upplever som stort vill man berätta om det för hela världen. Viljan att dela med sig och ta del av glädje och smärta är något som gör oss till människor, det är m a o naturligt att berätta för mamma att man ska börja köra RR. Det gjorde jag också, men hon delade inte min glädje, hon började gråta. Alla andra, vänner och kolleger, jag berättade det för trodde att jag skulle börja med Cross, Speedvay eller Enduro. Ingen visste då och få vet fortfarande vad det är jag håller på med. Vadå köra motorcykel på asfaltsbana? Bästa nu-ska-jag-försöka-förklara-för-den-här-heta-tjejen-vad-jag-gör-för-något står Gulsnabbtrajja för. Eter en utläggning på tio minuter på en bar frågar tjejen; "Behöver ni raka benen då?". Hon trodde Johan körde långlopp med trampcykel som i Tour de France.

Nu för tiden pratar jag bara RR med andra aktiva, avdankade eller insatta personer. Det blir enklare och roligare så. Du slipper sitta och förklara för andra som under tiden du förklarar börjar se ut som fågelholkar. Istället kan dela med dig och ta del av genuin glädje. Det är därför tävlingar och träningar blir så speciella tillfällen. Det är som för en religiös att gå till bibelskolan. Man får under en kort stund uppleva, dela med sig och ta del av något som man finner vara meningsfullt. Det är i högsta grad mänskligt och mycket tillfredsställande. Tycker du att det verkar vara kul med RR ska du börja köra. Så enkelt är det. Berätta inte för släkt och vänner, de kommer aldrig att förstå och kommer aldrig att kunna dela din glädje.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Teddy skrev:
När man gör något man upplever som stort vill man berätta om det för hela världen. Viljan att dela med sig och ta del av glädje och smärta är något som gör oss till människor, det är m a o naturligt att berätta för mamma att man ska börja köra RR. Det gjorde jag också, men hon delade inte min glädje, hon började gråta. Alla andra, vänner och kolleger, jag berättade det för trodde att jag skulle börja med Cross, Speedvay eller Enduro. Ingen visste då och få vet fortfarande vad det är jag håller på med. Vadå köra motorcykel på asfaltsbana? Bästa nu-ska-jag-försöka-förklara-för-den-här-heta-tjejen-vad-jag-gör-för-något står Gulsnabbtrajja för. Eter en utläggning på tio minuter på en bar frågar tjejen; "Behöver ni raka benen då?". Hon trodde Johan körde långlopp med trampcykel som i Tour de France.

Nu för tiden pratar jag bara RR med andra aktiva, avdankade eller insatta personer. Det blir enklare och roligare så. Du slipper sitta och förklara för andra som under tiden du förklarar börjar se ut som fågelholkar. Istället kan dela med dig och ta del av genuin glädje. Det är därför tävlingar och träningar blir så speciella tillfällen. Det är som för en religiös att gå till bibelskolan. Man får under en kort stund uppleva, dela med sig och ta del av något som man finner vara meningsfullt. Det är i högsta grad mänskligt och mycket tillfredsställande. Tycker du att det verkar vara kul med RR ska du börja köra. Så enkelt är det. Berätta inte för släkt och vänner, de kommer aldrig att förstå och kommer aldrig att kunna dela din glädje.
'

Jag berättade för min kära syster.. hon tyckte att det verkade vara en vettig idé. Eftersom det är bra mycket säkrare att köra på en bana där det inte är massa träd, bilister, lastbilar, djur å annat skräp i vägen
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
du får dock gratis kondomer i karlsskoga om du bara håller dig borta från din egen depå.
50000 k med lite vurpor för sm och so tävlingarna om man ger fan i att vurpa borde vara rimligt.
 

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
Chrille skrev:
För att förstärka GLÄDJEKALKYL i mitt tidigare inlägg så kommer här et förtydligande av Teddys lista

1. Det du behöver för att få köra. Licens, klubbmedlemskap, försäkringar och anmälningsavgifter.
Licens:2100:-
medlemsk: 200:-
Försäkring: 3000:- (På MIG)

2. Det du behöver till, från och på banan. Transport, boende och mat.
Släp/skåpbil: 10000:- och uppåt
Regnskydd: 500-2500:-
Mat: 300 per helg?
Bensin: 1500:-/helg

3. Det du behöver för att köra. Personlig utrustning, verktyg, hoj, reservdelar, däck, etc.
Personlig utrustning: 15000:-
Verktyg: 2000:- till att börja med
Däck: 1000-2500:- per race


Du ser vart det hela går va? Och listan är långt ifrån komplett.
Det gäller att förtränga och ljuga för släkt o vänner som inte förstår bättre... [/B][/QUOTE]



Ingår inte försäkring i licensen?
Eller är det bara en snikförsäkring som man måste komplettera för dyra pengar?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Pja, snik och snik. Är olyckan framme är alla ersättning bra ersättning. RR ÄR en farlig sport. Olyckor händer och ibland går det illa, ja t o m åt skogen. Totalinvalido. Försäkringsskyddet i licensen är begränsat, speciellt i amatörlicensen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kobbe skrev:
Personlig utrustning: 15000:-
Verktyg: 2000:- till att börja med
Däck: 1000-2500:- per race


Du ser vart det hela går va? Och listan är långt ifrån komplett.
Det gäller att förtränga och ljuga för släkt o vänner som inte förstår bättre...



Ingår inte försäkring i licensen?
Eller är det bara en snikförsäkring som man måste komplettera för dyra pengar? [/B][/QUOTE]

Då jag utnyttjat personskadedelen både i rr-licensförsäkringen och i trafikförsäkringen. Så kan du få en liten inblick i vad som skiljer.

Trafikolycka 1994, 7% handikappad, ersättning ~230000
RR-olycka 2001, 12% handikappad, ersättning ~31000

Ingen ersättning i förlorade arbetsinkomster eller sådant från licensen, handikapp under 5% ersätts inte alls.
Så fixa personlig olycksfallsförsäkring. Jag har haft tur och hittat svinbillig gruppförsäkring genom jobbet som täcker alla farliga sporter, för 360kr/år, de andra jag ringt runt och kollat har legat runt 2-3000:-/år, men sedan är ju inte min "försäkringshistoria" helt trevlig ;)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oFFkeFF skrev:
-- edit ---

Trafikolycka 1994, 7% handikappad, ersättning ~230000
RR-olycka 2001, 12% handikappad, ersättning ~31000

--- edit ---

Räknas inte hjärnan som mer än 7%?

*I kill myself *

För övrigt är det ganska underligt att man kan räkna procentsatser på hur handikappad man blir. Har de tabeller de går efter eller? :confused:
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top