Rookie 600 vs Rookie 1000

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
igelhammar skrev:

superbike om du vill göra av med massor av pengar
veidec om du vill ha hårdast konkurrans till dyrast pris
supersport om du gillar att leta effekt i hojen varje dag
standard 600 om du vill ha kul billigt i en publikdöd klass
250 racer om du vill vara snabbast och skiter i hur många timmar du skruvat före

125 racer om du vill bli hatad varje varmkörning
125 produktion om du inte fått könshår ännu
250 produktion om du vill köra billigt
sidvagn om du vill bli automatisk a-förare

Haha, så rätt :tummenupp

Men, det spelar ingen större roll vilken klass man väljer som rookie. Är man liten har man ju en fördel i de mindre klasserna, särskilt 250sp och 125r, ju mer effekt man har desto mindre gör vikten i tidsskillnader, även om det givetvis är bra att väga lite även i r1000.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Zilversurfer skrev:
I motorn ja, men kolla in allt annat godis som finns på den hojjen. I SBK måste 4:eek:r vara i "nästan" orginal. Finns givetvis kryphål i Svenska reglementet från FIM's reglemente.

Mvh//ZF

Det är mindre godis på den än vad det är på min "lekapåbandagarhoj" har. Enligt honom själv så var ambitionen att visa att man kan vinna SBK med en nästan original hoj. Mig veterligen så har han Wilbers och annan dämpare thats it, jo förresten bromsskoivorna är bytta. Eller har han plockat av prylar när han ska till och sälja???

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gixxer 1000 skrev:
Det är mindre godis på den än vad det är på min "lekapåbandagarhoj" har. Enligt honom själv så var ambitionen att visa att man kan vinna SBK med en nästan original hoj. Mig veterligen så har han Wilbers och annan dämpare thats it, jo förresten bromsskoivorna är bytta. Eller har han plockat av prylar när han ska till och sälja???

Som jag har fattat det är det ungeäfr vad han har gjort. Fixat fjädringen med Wilbers prylar och sedan tutat och kört.

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Gixxer 1000 skrev:

Nej bromskivorna är orginal, hade andra på Enduranshojen men inte på SB hojen.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
När jag såg hojjen så var där Helsystem, PCIIIr + Wilbers komponenter om jag inte minns fel, men skitsamma snabb är han iallafall. ( däremot har han kvar el dosan för lyset, blinkers, pass mm på Clip on, vilket är ganska coolt:)

Mvh//ZF

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zilversurfer skrev:
När jag såg hojjen så var där Helsystem, PCIIIr + Wilbers komponenter om jag inte minns fel, men skitsamma snabb är han iallafall. ( däremot har han kvar el dosan för lyset, blinkers, pass mm på Clip on, vilket är ganska coolt:)

Mvh//ZF

En helt normal Rookie1000 hoj med andra ord. ;)
Det är ju inte bara hojen som är snabb i det fallet heller.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Zilversurfer skrev:

Mvh//ZF

Inte en PCIIIr väl? Icke reglementsenligt å säkerligen kollat av Lodnert ett flertal tillfällen under säsongen.. PCIII är ok däremot..

Topplockspackningen är troligen tunnare, samt helsystem å PCIII, det är i princip allt som är tillåtet motormässigt. Att gaffeln är Wilberskittad samt att det sitter en studsare bak av samma fabrikat är ganska självklart...

/B

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Bj.O.rn skrev:
Inte en PCIIIr väl? Icke reglementsenligt å säkerligen kollat av Lodnert ett flertal tillfällen under säsongen.. PCIII är ok däremot..

Topplockspackningen är troligen tunnare, samt helsystem å PCIII, det är i princip allt som är tillåtet motormässigt. Att gaffeln är Wilberskittad samt att det sitter en studsare bak av samma fabrikat är ganska självklart...

/B

Kanske inte r, men är det någon som kan tala om för mig vilket kryphål Dag Steinar hittade i reglementet på Falken, som ÄR tillåtet men det finns alltid gnällspikar.

Pratade själv med honom men fattde inte riktigt vad han menade, när det gällde FIM's reglemente och SVEMO's

Mvh//ZF

PS Har jag sagt att det inte satt Wilbers fram eller bak? Ds

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zilversurfer skrev:
Kanske inte r, men är det någon som kan tala om för mig vilket kryphål Dag Steinar hittade i reglementet på Falken, som ÄR tillåtet men det finns alltid gnällspikar.

Pratade själv med honom men fattde inte riktigt vad han menade, när det gällde FIM's reglemente och SVEMO's

Mvh//ZF

Skillnaden var väl att SVEMO inte täppt till luckan att kunna köra en fyrcylindrig 1000 kubikare enligt FIMs reglemente, det som gäller i SBK-VM, som ju tillåter mer trimning än Superstock reglementet som ska gälla dylika hojar i Sverige.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Zilversurfer skrev:

Mvh//ZF

Jorå, Wilbers nämde du.. :hej

Angående Dag Steinar å Falkenberg så handlade det om en teknikalitet, samt vilket datum protokollet hade där klassen Nordic Superbike skapades..

Det nämns inte i det protokollet att superbike enligt nuvarande FIM reglemente (1000 cc med restriktorer, trim å "fritt" chassie) inte får köra i nordic, eftersom dom hojarna inte fanns då reglementet skrevs... Protokollet nämde bara superbike enl FIM's reglemente samt superstock.. Kryphålet var att det sedan kom ett nytt FIM'reglemente..

Han hade möjlighet att vara sportslig och bygga tillbaka till någorlunda orginalkomponenter (fjädring o broms) under helgen, delar fanns. Effekt är väl ändå inte det man behöver mest på Falkenberg, men vägrade och hävdade sin rätt iom att han hade en hoj enligt FIM's superbikereglemente (det nya alltså..)

Behöver jag tillägga att Dag Steinar inte blev så populär i depån efter detta.. Kryphålet täpptes till efter helgen..

/B

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...