Rookie kostnad

MC Doktorn

Guest
Vad kostar förutom hojen en hel säsong i tex R1000.
Räknat själv att man hamnar strax under 50 om man vill vara med
 

Lasen

Bott #1 2010
Gick med
29 May 2003
Ort
Svedala/Holmeja
Hoj
Ducati 1198S -09 Kawa KLX450R -08
Anmälningsavg 1500:-
Däck 2500-3000:-
Bensin 300:-
Transport till & från tävling 500-1000:-
Diverse slitage & service 1000:-

en tävling bör kosta mellan 6500-8000:- förutsatt att man inte kör omkull eller kör sönder något.

Träna bör man göra så ofta som man har tid och det finns tillfälle.


En säsong bör ju kosta någonstans mellan 60-100 000:- beroende på hur många tävlingar man skall köra.

Sen tillkommer Motorcyklar, transportfordon och boende. Men sådana utgifter kan man om man tänker efter lite och letar innan man köper få tillbaka merparten av.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Det behöver inte vara såå dyrt...

Tycker ofta det målas upp lite skräcksearior om hur mycket det kostar, verkar som en tävling i tävlingen. Jag vann inte men jag lade ner mest pengar!

Jag körde min första säsong -04 på en standard R6. Jag körde samtliga SM (5 tävlingar) samt 3 B-tävlingar.
Nu tillhör ju inte jag de snabbare, men då håller i gengäld däcken längre. Kör du på slicks kan du få ganska mycket bantid på ett set. (gjorde åt 6 set)
Jag klotade 2 gånger.
Försök hitta en "transportkompis" så håller man ju nere den kostnaden oxå.

Min säsong kostade ca 35 000 om man inte räknar med hojen....
Sen kan det ju bli hur dyrt som helst......
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Pelle B skrev:
Tycker ofta det målas upp lite skräcksearior om hur mycket det kostar, verkar som en tävling i tävlingen. Jag vann inte men jag lade ner mest pengar!

Jag körde min första säsong -04 på en standard R6. Jag körde samtliga SM (5 tävlingar) samt 3 B-tävlingar.
Nu tillhör ju inte jag de snabbare, men då håller i gengäld däcken längre. Kör du på slicks kan du få ganska mycket bantid på ett set. (gjorde åt 6 set)
Jag klotade 2 gånger.
Försök hitta en "transportkompis" så håller man ju nere den kostnaden oxå.

Min säsong kostade ca 35 000 om man inte räknar med hojen....
Sen kan det ju bli hur dyrt som helst......


Håller med lite det behöver inte bli snordyrt men det kostar och ska man satsa så får man betala därefter Strandelin körde buget hela säsongen och hadde nog lika kul som jag.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Det är ju lite som med ens vanliga räkningar. Det är bara att betala, blunda för kostnaden och vara glad!

:brinnerup
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Pelle B skrev:
Tycker ofta det målas upp lite skräcksearior om hur mycket det kostar, verkar som en tävling i tävlingen. Jag vann inte men jag lade ner mest pengar......

Kloka ord! :tummenupp

ecce skrev:
Håller med lite det behöver inte bli snordyrt men det kostar och ska man satsa så får man betala därefter Strandelin körde buget hela säsongen och hadde nog lika kul som jag.

Jepp, det var kanonkul 2004 och faktiskt ganska billigt (nåja). 2005 ska jag låta det kosta lite mer, får se om det blir roligare då???

:fyllisar
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Tack Pelle_B :Bugar

Jag börjar bli mer o mer sugen på att testa på RR tack vare Penguin :fatta!

Det som avskräcker mig är alla era höga kostningsberäkningar som man läser.
Kostar det verkligen minst 8000kr/tävling i R600
och vem tusan betalar 3000kr/set däck :va

Sommaren -06 så ska jag åka på fler tävlingar och se om det är något för mig.
Jag grubblar på att testköra någon form av budget RR i R600 sommaren -07
för att då se om det är något som jag kanske vill satsa lite mer på.
Mitt mål vore att ha jäkligt kul, lära mig köra fort(are) och att inte komma sist :)
och så som Pelle_B skriver så verkar det ju inte omöjligt, ekonomiskt alltså ;)


Osaken till allt detta är att det blev 11-12st bandagar för mig i år
och jag kände att gatåkningen inte var/är lika lockande längre...






Gammal tråd jag vet ;)
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag har räknat med ca 35 papp för en tävlings säsong då ska jag köra alla SM tävlingar och något ERF

nu har jag ett anska okej pris på däck tackvare Gummigubben i Göteborg så det hjälper mej en hel del

Sen tillkommer väl ett helt gäng träningar men ska iaf försöka hålla mej så billigt som möjligt vi här i GBG har iag pratat om att gå ihop transport mässigt det är en bra idé du håller kostnaderna nere ganska mycket då om man är 3-4 st som delar på det iaf...men nu har jag inte räknat med om/när jag klotar :rolleyes:

over and out boys
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Räkna med följande:
3000kr för ett nytt set däck till varje tävling * (gånger) det antal tävlingar du ska köra.
Kostnad för bensin (till och från banan, samt på banan) och levnad (mat, m.m), är nog 2500 kr per tävling. Anmälningsavgifter, 1500. Så det är nog inte så dumt att säga 7000kr per tävling.

Jag ska ha 4 set däck per tävling och 2 hojar. USCH va dyrt.
 

Edika

#99 SP 2007
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Skänninge
Hoj
Aprilia RS250
Däckslitage hänger nog mest på vilken hoj man har. Kör man en vässad R1:a får man nog räkna med att byta ofta. Om man däremot har en Aprilia RS250 kanske däckkontot bara blir en tiondel. Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att Torkel bytte däck till SM på Sviestad och sedan bytte bakdäck till B-racet i Oktober.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Edika skrev:
Däckslitage hänger nog mest på vilken hoj man har. Kör man en vässad R1:a får man nog räkna med att byta ofta. Om man däremot har en Aprilia RS250 kanske däckkontot bara blir en tiondel. Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att Torkel bytte däck till SM på Sviestad och sedan bytte bakdäck till B-racet i Oktober.
Inte helt rätt, nytt set till SO på Karlskoga också annars var det rätt. Men då åkte inte jag de två första tävlingarna. Däremot i fjol så hade jag ett set D207GP som hade gått drygt 35 pass! http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=787323&postcount=33
Även i 250SP så är det en bra idé att slänga på nya däck till varje pass om man kör hyfsat snabbt. 2750 kr inkl montering kostade det i år. Det går givetvis att köra med slitna också men det är inte lika kul... Men jag antar att trådväckaren ska köra med en R1'a och då går det nog åt dubbelt så många bakdäck som framdäck i alla fall! Edit: R600 står det ju nu ser jag, jaja, det sliter bakdäck det med! :D
 
Last edited:

sandstream

Guest
Torkel skrev:
Men jag antar att trådväckaren ska köra med en R1'a och då går det nog åt dubbelt så många bakdäck som framdäck i alla fall!
Det står R600 i Affes inlägg :7peta
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Min säsong kostade 91.620:-, och då har jag räknat med ALLT förutom mat (eftersom jag antar att man äter ändå) och inköpet av själva motorcykeln.
Har sparat alla kvitton för hela säsongen....

Av dom 91.620:- så har jag kyckats dra in 38.199:- i sponsring och rabatter, vilket lämnar 53.421:- som jag lagt ur egen ficka.... Jag har inte räknat med den gratis buss som jag fått låna av Strängnäs Bilforum i sponsringen, svårt att uppsakatta hur mycket det är värt i pengar.

Jag har kört alla SM tävlingar, dom SO tävlingar som gått i sverige + 1st B-race. Krashat 2ggr (första krashen kostade 3.419:-, och den andra 2.979:- i delar och material).
Dom stora posterna är avgifter (20.600:), däck (28.750:), bensin (14.814:).

Och dyrare blir det i år.... :(
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Macke skrev:
Dom stora posterna är avgifter (20.600:), däck (28.750:), bensin (14.814:).:(


i avgifterna är det med vanliga träningar och bandagar också???
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Gottis skrev:
i avgifterna är det med vanliga träningar och bandagar också???

I posten avgifter ingår: Licensvgift SVEMO, Medlemsavgift LMS, träninskort LMS, X-antal bandagar, Anmälninsavgifter till tävlingar, och elkostnad tävlingar.....

//Macke
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
28 blås på däck :3freak fan jag tror jag la 12 eller nått sådant, kan du inte lära mig den där tekninken hur du skiter ut pengar :hihi


björn
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Macke skrev:
Min säsong kostade 91.620:-, och då har jag räknat med ALLT förutom mat (eftersom jag antar att man äter ändå) och inköpet av själva motorcykeln.
Har sparat alla kvitton för hela säsongen....

Av dom 91.620:- så har jag kyckats dra in 38.199:- i sponsring och rabatter, vilket lämnar 53.421:- som jag lagt ur egen ficka.... Jag har inte räknat med den gratis buss som jag fått låna av Strängnäs Bilforum i sponsringen, svårt att uppsakatta hur mycket det är värt i pengar.

Jag har kört alla SM tävlingar, dom SO tävlingar som gått i sverige + 1st B-race. Krashat 2ggr (första krashen kostade 3.419:-, och den andra 2.979:- i delar och material).
Dom stora posterna är avgifter (20.600:), däck (28.750:), bensin (14.814:).

Och dyrare blir det i år.... :(
Känns det bra att du sparat alla kvitton? :hihi
Tror du lagt ut mer på däkc i år vad jag har gjort på allt inklusive reservdelar, verktyg, däck, nya stövlar och vevaxel....
 

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Höllviken - Skåne
Hoj
GSX-R 600 -01
Man kan spara fantastiskt mycket pengar på att köra på begagnade däck. Är man inte toksnabb så går det bra att åka race på däck som gått 30-40 min.

Jag köpte upp ett lager av begagnade däck (18 st: 11 bak och 7 fram) från en svensk superbike-förare och för det gav jag 4700 kr. Däcken är väldigt fina, har inte börjat ruggas alls och har mycket gummi kvar. Flera av däcken har inte gått mer än ett pass och är i mina ögon precis inkörda. Jag räknar med att dom räcker hela nästa säsong för mig, och då räknar jag 4-5 race plus ca 30 träningspass, dvs 60-70 min per bakdäck. Framdäcken håller i evigheter...

Lägg hellre pengar på träning och kör gärna träning på dåliga däck, så vänjer du dig vid lite småsläpp. Sen när det är race och du har bra däck kan du gasa så mycket mer. Lägg gärna pengar på däckvärmare så att du kan gasa från varv 1 + att däcken räcker längre. Försök ställ in fjädringen rätt så att du får bra slitage på däcken, eftersom felaktig fjädringsinställning kan käka upp ett däck på ett par pass.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top