Rookie kostnad

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Hofterup
Hoj
Ducati 1098S
sandstream skrev:
Låter vettigt! :tummenupp

Kan ju bara säga att jag köper aldrig mer i mitt liv ett så kallat begagnat " 20-minuters" däck... Gjorde det den första säsongen,och vilken otrolig skillnad på att köra på nya fräscha slicks,som för övrigt håller mkt mkt längre än du tror om fjädring mm funkar..Både swedie och jag körde 4 dagar på samma set slicks i spaniein förra året. Satsa på nya däck.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
#57 Thundrace skrev:
Kan ju bara säga att jag köper aldrig mer i mitt liv ett så kallat begagnat " 20-minuters" däck... Gjorde det den första säsongen,och vilken otrolig skillnad på att köra på nya fräscha slicks,som för övrigt håller mkt mkt längre än du tror om fjädring mm funkar..Både swedie och jag körde 4 dagar på samma set slicks i spaniein förra året. Satsa på nya däck.


Kan bara hålla med jag kör inte tok snabbt men känslan att ha nya däck ger ett förstroende att det går att köra ännu snabbare än vad man gör så är det bara..men visst jag ska och tränar på gamla däck men på tävling så ska det va nya :tummenupp
 

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Hofterup
Hoj
Ducati 1098S
Gottis skrev:
Kan bara hålla med jag kör inte tok snabbt men känslan att ha nya däck ger ett förstroende att det går att köra ännu snabbare än vad man gör så är det bara..men visst jag ska och tränar på gamla däck men på tävling så ska det va nya :tummenupp

Tränar också på gammla däck,nämligen mina gammla däck,mkt bättre att ta sina egna racedäck som verkligen har gått 20 minuter än ex supersport stjärnan som har kört skiten hur dem i 4 timmar men tyvärr har glömt hur klockan funkar. Köp nya till race,använd sen dem till träning och dyl,dem kommer att hålla mkt längre än du tror! :tummenupp
 

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Höllviken - Skåne
Hoj
GSX-R 600 -01
#57 Thundrace skrev:
Kan ju bara säga att jag köper aldrig mer i mitt liv ett så kallat begagnat " 20-minuters" däck... Gjorde det den första säsongen,och vilken otrolig skillnad på att köra på nya fräscha slicks,som för övrigt håller mkt mkt längre än du tror om fjädring mm funkar..Både swedie och jag körde 4 dagar på samma set slicks i spaniein förra året. Satsa på nya däck.
Håller med om att det finns många förare som medvetet lurar rookies med däck som gått bra mycket mer än "20 min", och försöker sälja däck som gått ett par timmar för över 1000-lappen/set. Det gäller att hitta någon som man kan lita på och vet inte lurar en, men det är lättare sagt än gjort.

Det är betydligt högre andrahandsvärde på ett mönstrat däck än på slicks och därför är det perfekt för dig som rookie om du kan hitta bra beggade slicks av t ex en sponsrad NSBK-förare. Säg att du kan hitta "äkta 30-minuters slicks" för 5-600 kr/set. Det blir dyra första 30 minuter om man handlar däcken nya själv.

Jag är inte tillräckligt duktig för att känna skillnaden mellan ett nytt slicks och ett som gått 30 min. Däremot känner jag skillnad när däcket börjar närma sig 90 min. Tror man att man kan slåss i toppen av R600/R1000 ska man självklart satsa på nya däck till racen, men som förstaårsrookie med tight budget tycker jag man ska överväga att köra på bra beggade däck.

Vi får väl se hur långt mina "30-min däck" räcker till nästa säsong :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag måste tillägga när det gäller däck, köp beggade som e vettiga. Skyll INTE på däcken direkt ni vurpar utan fundera varför ni egentligen gjorde det. Rossi å killarna skulle fortfarande vinna SM på beggade däck.

Tycker det verkar va hysteri om att ha nya å bra däck. Lägg pengarna på träning istället.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
björn.e skrev:
28 blås på däck :3freak fan jag tror jag la 12 eller nått sådant, kan du inte lära mig den där tekninken hur du skiter ut pengar :hihi


björn

Det är lätt, kör bara på det mjukaste som finns, så räcker dom bara ett race... :rolleyes: (Kommer nog att välja annan hårdhet i år...)

Gustav O skrev:
Känns det bra att du sparat alla kvitton? :hihi
Tror du lagt ut mer på däkc i år vad jag har gjort på allt inklusive reservdelar, verktyg, däck, nya stövlar och vevaxel....

Nja, blandade känslor kan jag väl säga. Skönt att veta hur mycket man verkligen lägger ner på det här. Men samtidigt deprimerande när man ser hur MYCKET man verkligen lägger ner på det här skiten... :D
Men räknar man bara det jag lagt ur egen ficka, så blir det ju inte så farligt...

Som sagt, åk på det mjukaste som finns (felbeställning) så går det åt mycket däck... :rolleyes:
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Man borde kanske spara alla kvitton nästa år för att se vad det kostar att köra Superbike och Superstock, fast vet inte ens om jag vill veta.. :3freak
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Tack för alla svar..

För min del låter det ju väldigt vettigt att i huvudsak
köra på bra beggade däck i början på min första säsong.
Ni får ha i åtanke att jag måste få tid till att ändra min
annars "lugna" körstil till den klart aggresivare RR-körstilen :nicka


Nu går jag mest bara runt och grubblar/spånar på det, men om jag
känner likadant den kommande hösten som jag gjorde i år så...

Vissa saker som man behöver ha med sig vid en tävling
har/håller jag på att samla på mig redan nu, som tex:
"Racebuss" däckkrängare/ballansering, mc-ramp, verktyg, plastgolv,
kompressor, depåstöd fram/bak, olika alternativ till matlagning,
listan kan göras väldigt lång som ni vet...


//Affe


Måste säga att ni har en skön stämning här på RR-forumet :tummenupp
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Affe_R1 skrev:
plastgolv,
//Affe


Lite överkurs till att börja med lr hur lägg lite extra pengar på ett tält iställe...finns en stor lista hos mej med men varje månad så tar man en tur till Biltema och köper det man behöver efter en vinter så har man alla saker :)
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Swedie skrev:
Det är inte oss du ska smöra för, det är sponsorerna! :arsele
Ha ha.. jag får väl se om man hittar någon sponsor när det är dags :)

Gottis skrev:
Lite överkurs till att börja med lr hur lägg lite extra pengar på ett tält iställe...finns en stor lista hos mej med men varje månad så tar man en tur till Biltema och köper det man behöver efter en vinter så har man alla saker :)
Det beror ju på vad jag har fått betala för golvet ;)
annars så skulle jag inte gå och köpa ett golv fören långt senare...
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Affe_R1 skrev:
....olika alternativ till matlagning,

Jag har fixat en Micro (gratis), och köpte ett beggat kylskåp på Blocket (300:). Sen köper jag på mig massor med färdigmat (typ Findus), och gör matlådor innan jag åker. Funkar klockrent! :tummenupp

Har ev. en liten deal på G med restaurangen som ligger i samma hus som mig. Dom ska isf frysa in en matlåda av varje lunch nån vecka innan racet, som jag sen får... Hoppas det kommer funka... Då blir det gratis mat hela helgen! :tummenupp
 

MC Doktorn

Guest
Så blev det !! kanske

Börjar närma mig slutkostnaden :tungan
Hojen 75000
xtra fälgar m skivor 7500
krachkåpor 3500
laptimer 2500
lackering 2500
drevsats och kedja med fjädrings tuning 11000
bromsslangar 1000
raceställ 6500
stövlar ca3000
hjälm 5000
handskar 1200
däckvärmare 3000
fotpinnar och krascpuckar 2500
clip on 1200
xtra bra grejer 2000
Ett fattigmans släp 10000
Ett gäng slicks 7500 (går åt fler)
däckkrängare 1750
bandagar, träning resor licens och mera däck säkert 20000.

Visst hade jag kunnat kommit billigare undan men jag ville göra allt själv vilket var lärorikt att modda hojen som iof inte är helt färdig nu.


men en buss ett tält kanske på detta och 50000 till och sen ......... :3freak
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
2ono skrev:
Börjar närma mig slutkostnaden :tungan


lackering 2500
drevsats och kedja med fjädrings tuning 11000
däckkrängare 1750

Du skulle köpt färg på biltema och lagt dom på däck dyl, drevsats ok men för dom pengarna :va Däckkrängare snor du av närmsta granne betala med några pilsner så får du låna den nästa gång igen :hihi

björn
 

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
björn.e skrev:
Du skulle köpt färg på biltema och lagt dom på däck dyl, drevsats ok men för dom pengarna :va Däckkrängare snor du av närmsta granne betala med några pilsner så får du låna den nästa gång igen :hihi

björn

Jaha, får man pilsner när man har lånat ut däckkrängaren :va
 

MC Doktorn

Guest
björn.e skrev:
Du skulle köpt färg på biltema och lagt dom på däck dyl, drevsats ok men för dom pengarna :va Däckkrängare snor du av närmsta granne betala med några pilsner så får du låna den nästa gång igen :hihi

björn

Jag blundar för kostnaden men sover gott :hihi
Biltemafärg är .... och krängare e bra för då kan jag få mera Öl och i drevsatsen ingår massa alu drev samt drevhubben och ny kedja och WP bakdämparen och öhlins fjädern fram.

Kapitalförstöring va namnet RR är en förb..... dyr sport
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top