Rookie med några frågor

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
En lila
Hej.

Ny på forumet, och med färskt körkort. :)

Har därför lite frågor som jag hoppas kan bli besvarade.

1. Då det nuvarande vraket (xt 400) gjort sitt är det dags att skaffa nån nytt, men har lite svårt att bestämma mig.

Det står nu mellan en mellanstor offroad typ DR 650 eller en sportigare variant typ Suzuki RF600.
Det jag tänker är att RF:en verkar vassare på det mesta såklart, men att DR:en kanske är lite mer safe och faktiskt rätt rolig att köra också. Dessutom verkar körställningen något bekvämare..

Uppskattar gärna några åsikter i ämnet angående dessa modeller (eller om det finns liknande som ni hellre rekommenderar) angående kvalitet, underhållningsvärde, servicekostnader etc..

2. Då jag är helt rudis vad gäller mekande men känner att jag borde (och vill) lära mig undrar jag om det finns några kurser eller liknande som ni kan rekommendera?

3. När jag har scoutat begagnade mc har jag märkt att många stryper sina mc, reggar dom dom mellanklass, för att sedan ta bort strypningen.
Finns det några nackdelar med detta? Vad händer t.ex. vid en krasch, kan försäkringsbolaget neka utbetalning om det kommer fram att den är kraftfullare än vad som reggats?

Tacksam för svar. :bow

...och är som sagt ny här, så jag hoppas ni ursäktar om det är frågor som har besvarats hundra ggr förut, eller om det är placerat i fel forum, men ville klumpa ihop allt på en gång...

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
Hej.

Ny på forumet, och med färskt körkort. :)

Har därför lite frågor som jag hoppas kan bli besvarade.

1. Då det nuvarande vraket (xt 400) gjort sitt är det dags att skaffa nån nytt, men har lite svårt att bestämma mig.

Det står nu mellan en mellanstor offroad typ DR 650 eller en sportigare variant typ Suzuki RF600.
Det jag tänker är att RF:en verkar vassare på det mesta såklart, men att DR:en kanske är lite mer safe och faktiskt rätt rolig att köra också. Dessutom verkar körställningen något bekvämare..

Uppskattar gärna några åsikter i ämnet angående dessa modeller (eller om det finns liknande som ni hellre rekommenderar) angående kvalitet, underhållningsvärde, servicekostnader etc..

2. Då jag är helt rudis vad gäller mekande men känner att jag borde (och vill) lära mig undrar jag om det finns några kurser eller liknande som ni kan rekommendera?

3. När jag har scoutat begagnade mc har jag märkt att många stryper sina mc, reggar dom dom mellanklass, för att sedan ta bort strypningen.
Finns det några nackdelar med detta? Vad händer t.ex. vid en krasch, kan försäkringsbolaget neka utbetalning om det kommer fram att den är kraftfullare än vad som reggats?

Tacksam för svar. :bow

...och är som sagt ny här, så jag hoppas ni ursäktar om det är frågor som har besvarats hundra ggr förut, eller om det är placerat i fel forum, men ville klumpa ihop allt på en gång...

Har ägt en RF600 -97 under ett antal år och kört den som både strypt mellanklass och fulleffekt. Under de 10 år jag körde den kan jag utan tvekan säga att det nog är en av de bästa nybörjarhojarna jag kan tänka mig. Relativt bra väghållning och lagom med effekt. Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det på annat sätt än att det är en hoj man får lära sig hantera utan att förlita sig på effekten. Personligen är jag glad att jag började med den och inte en R1 t.ex för då vetefan om jag suttit här och skrivit nu.
I övrigt vad gäller RF'arna så skulle jag vilja påstå att de är väldigt driftsäkra.

Det enda felet jag haft på min under 10år var ett standardfel och det var kopplingskransen till generatorn som gett upp med tappad laddning som flöjd, dvs inte så svårt eller dyrt att åtgärda.

Fråga 3 besvarade du själv med din fråga :) Ja, de kan och kommer med största sannolikhet neka dig ersättning helt om de upptäcker att den är försäkrad som en mellanklassare men har full effekt. Jag körde med trygg-hansa och hade hojen ställd på morsan för att få ner premien vilket fungerar bra men hade jag smällt hade självrisken varit den ordinarie + 10000kr, dvs 16000 i mitt fall. Tror jag pyntade runt 5-6000 om året för halvförsäkringen till den vilket heller inte är så blodigt. Hade hel från början men sen vart det halv då jag resonerade som så att hojen är så pass gammal att det är lättare att fixa kåpor osv själv om det händer något.

Last edited:

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
En lila
Tack för svaret. Lutar nog åt en sportvariant, men å andra sidan... :va

Hade dock hoppats på lite fler svar, ingen som vet nåt mer?

Just angående risken att åka dit på att köra en "felreggad" mc, hur stor är den?

Och gärna lite tips på kurser eller dylikt tack.

Hjälp en nybörjare!

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Tack för svaret. Lutar nog åt en sportvariant, men å andra sidan... :va

Hade dock hoppats på lite fler svar, ingen som vet nåt mer?

Just angående risken att åka dit på att köra en "felreggad" mc, hur stor är den?

Och gärna lite tips på kurser eller dylikt tack.

Hjälp en nybörjare!

Risken att åka dit för felreggning är relativt liten, om du inte bor i en större stad så är risken större att träffas av blixten :)

Ser att du bor i sthlm, men risken är betydligt större att köra ihjäl sig än att bli tagen för felregging :näsblod

Sedan brukar SMC hålla diverse bra kurser

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
En lila
Var och varannan mc är ju som sagt felreggad, så det borde väl vara rätt lugnt antar jag...

Har pratat med SMC, men det verkar inte som att dom anordnar några mekkurser. Dom tyckte man skulle ta kontakt med mc-klubbar istället, men det känns ju lite om en djungel.

Det måste väl finnas nåt sätt att lära sig på även för personer som inte växt upp med moppe/epa-traktor..?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Var och varannan mc är ju som sagt felreggad, så det borde väl vara rätt lugnt antar jag...

Har pratat med SMC, men det verkar inte som att dom anordnar några mekkurser. Dom tyckte man skulle ta kontakt med mc-klubbar istället, men det känns ju lite om en djungel.

Det måste väl finnas nåt sätt att lära sig på även för personer som inte växt upp med moppe/epa-traktor..?

Det här med meka är ju lite sådär. Man får helt enkelt lära sig själv :) Varför inte läsa lite grann så du får kött på benen och sen plocka ner 400:an?

Man lär sig av att göra fel. Du får tolka det som du vill :)

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
Köp dig en Haynes manual till den hojen du köper. Med den anser jag att man knapt behöver några förkunskaper alls för att göra det mesta så länge man brinner för det man gör. Dom brukar vara ganska pedagogiskt upplagda. Oftast så är det du själv som sätter stopp för vad du kan och inte kan göra genom att bli rädd/orolig för att ha sönder något.

Learn by doing är helt klart det bästa sättet att lära sig på om du frågar mig. Fastnar man med något så har du en hel skara sköna gubbar här som kan ge dig tips och råd om hur du ska komma framåt med problemet.

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
En lila
Ok, det låter ju som en idé.
Jag får bara för mig att det här med att "plocka ner" har en tendens att bli just det, och inte så mkt mer.
Läsa manualer kan ju vara rätt trist, och när det sen ligger tusen delar där så finns nog risken att man inte ids plocka ihop dom igen.

Fast är det den vägen man måste gå, så är det väl det.

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
En lila
Köp dig en Haynes manual till den hojen du köper. Med den anser jag att man knapt behöver några förkunskaper alls för att göra det mesta så länge man brinner för det man gör. Dom brukar vara ganska pedagogiskt upplagda. Oftast så är det du själv som sätter stopp för vad du kan och inte kan göra genom att bli rädd/orolig för att ha sönder något.

Learn by doing är helt klart det bästa sättet att lära sig på om du frågar mig. Fastnar man med något så har du en hel skara sköna gubbar här som kan ge dig tips och råd om hur du ska komma framåt med problemet.

Ok, har funderat lite nu. Ditt inlägg inspirerade mig, och nu tänker jag att det är väl bara att köra igång.

Men då har jag några frågor:

Jag har tillhörande verkstadshandbok (icke haynes eftersom den verkar obefintlig för sagd modell) ,duger den för egenrenovering eller måste man ha en specialbok?

Jag tänker att jag är rätt händig och så, så att plocka isär och ihop borde va lugnt, men pga min okunskap om motorer har jag lite svårt att se hur jag ska kunna identifiera problem etc.
Hur ska jag kunna, när väl motorn är isär, kunna se vad som är trasigt och behövs repareras/bytas?

Är det logiskt och faller på plats när man väl ser det, eller måste man inte ha vissa förkunskaper?

Hur får man enklast hjälp på forumet vid eventuell renovering, startar egen tråd i nåt särskilt forum eller?

Mkt frågor blir det... :confused:

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
CBR600 oldie
En bättre handbok ska innehålla all info du behöver för att kunna mäta upp slitage och se vilka grejer som är inom toleranserna. Det bör även finnas bilder på hur vissa specifika slitna delar kan se ut.

Behöver du hjälp kan du säkert få det i teknikforumet här. Finns folk som kan allt.

Kör igång!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...