Rossi eller Hayden - vem vinner VM?

Vem tar MotoGP-titeln 2006?


  • Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Eldstorm skrev:
2494078Tycker du att man ska objektivt på SMHI ska konstatera att årets sommar var ovanligt kall bara för du tycker kalla dagar är bättre än varma dagar? Jag låter hellre termometern avgöra.
Jag försökte förkara att bäst är något subjektivt som inte går att likställa med summan av ihopsamlade poäng. Var och en avgör vem som är bäst utifrån sina bedömningskriterier. Du använder dig av poäng, jag av vad som händer på banan.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Sökfunktionen är guld värd. ...enastående förare... :tummenupp

Nyteknik skrev:
480281 Jädrar... :huvet

Allvarligt talat har jag inget annat emot Hayden än att han är tråkig att lyssna på. Välartad, förutsägbar och valpig. Han är en enastående förare och ett kul tillskott bland alla välbekanta ansikten. Det är kul när etablerade egocentriker får stryk av nykomlingar. Roligare än att nykomlingarna segrar. Om ni förstår skillnaden.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
2494215 Sökfunktionen är guld värd. ...enastående förare... :tummenupp
Det skrev jag i januari 2004 efter hans andra säsong. Sedan dess har Hayden inte precis gödslat med enastående manövrar eller enastående pallplaceringar. Vem är det som brukar vilja glömma det som har varit och se till nuet?

:7peta
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
sandstream skrev:
2507114 Jag tror inte på något av dessa scenarion, tyvärr.
Rossi kommer att ta hem totalsegern vid sista tävlingen.

Och det vore väl ett bra slut på 990-eran, som sålunda fullständigt skulle ha ägts av Rossi med VM-titlar samtliga aktuella år. :tummenupp
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Ankan skrev:
2507277 Och det vore väl ett bra slut på 990-eran, som sålunda fullständigt skulle ha ägts av Rossi med VM-titlar samtliga aktuella år. :tummenupp

Rätt säker på att Rossi vill gå till historieböckerna.. På mer än ett sätt! :yoparty
Hayden kan gå till historien redan nu.. :arsele

/Jörgen
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
sandstream skrev:
2507114 Jag tror inte på något av dessa scenarion, tyvärr.
Rossi kommer att ta hem totalsegern vid sista tävlingen.


Njaaaaa


Jag tror ju att Kewin Schwantz kommer ur depån i starten på RGV500an med ny Aspensoppa och rediga Arrowmax på fälgarna, tar alla i första och lägger ut en dimma av kaliber Lutzen så alla andra klotar av och då vinner.... ehhh...öhhhhh kanske skall ta en macka ist.:D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hayden hoppas på hjälp av Pedrosa, även om Honda inte kommer ge teamorder. Han behöver all hjälp han kan få just nu the Kentucky Kid.

“If Dani could beat Rossi for me, that would be a big help!”
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Den här är rolig. Först och främst för att han inte har uppmärksammat var det är Hayden säger sig ha problem med kopplingen, in i kurvorna och inte ut ur dem, men även för att den är patetisk. Honda kan ju bevisligen bygga kopplingar...


"A MotoGP Clutch Design Can Make All The Difference
By Alex Edge

It is no secret that Nicky Hayden has been having clutch issues with his Honda MotoGP machine. Reporters following the MotoGP circuit generally acknowledge it, and Hayden's recent starts (particularly, his rapid fade from pole position to 17th in the opening lap at Phillip Island a few weeks ago) point to it. Hayden was testing new clutch parts following last weekend's Motegi round. While you might think it is simple enough to design an effective clutch, and that HRC could not possibly design an ineffective one; it is a bit more complicated than that.

First, let's talk about the huge demands on a MotoGP clutch. My recent experience with motorcycle drag racing, which included a lesson in the basics by famous racer Ricky Gadson, taught me that gaining maximum acceleration away from a dead stop requires heavy use of the clutch, which is modulated to apply the maximum forward drive, without lifting the front wheel or spinning the rear tire. Letting off the throttle causes the engine to lose its momentum, so to speak, so the throttle is held at a steady, fairly heavy application, and power delivery is modulated by slipping the clutch.

Slipping the clutch means that the clutch plates are not entirely locked together, but neither are they completely separated - they are lightly dragging against each other, transmitting some of the power while the rest is turned into friction as the clutch plates slide across each other. Of course, friction generates heat, and slipping the clutch generates massive amounts of heat in the discs as well as in any peripheral components. The more powerful the bike, the more heat is generated, and it doesn't get much more powerful than a MotoGP bike! Overheating the clutch can cause the plates to 'glaze', at which point they will no longer grip each other with much force - meaning that, when force is next applied to the clutch (as it is even during in-gear acceleration), it may slip.

Typically, a "slipper clutch", which is intended to let the clutch slip slightly under hard deceleration (preventing rear wheel lockup on corner entry), will actually make it more difficult to smoothly slip the clutch when launching hard from a dead stop. This problem is exacerbated by the setup of a MotoGP bike; Hayden's RC211V almost certainly runs an extremely tall first gear (to allow him to change down to first for slow corners), which will of course require a huge amount of clutch slip for a hard launch. Not only that, but a MotoGP bike's relatively short wheelbase, tall center of gravity and light weight, compared to a purpose-built drag bike make it incredibly wheelie-prone when accelerating hard at low speeds - again, a problem that is usually controlled by slipping the clutch. All this creates massive heat build-up, which can damage the clutch plates to such an extent that they can no longer hold full power without slipping.

One solution would be to switch to a larger diameter clutch, which would have more area to effectively dissipate heat. The problem with this solution is that a larger clutch carries more inertia, slowing down the engine's rate of RPM gain and thus its acceleration. Another solution would be to add more spring pressure, but this would (usually) make the clutch harder to pull, increasing rider fatigue. It might also change the way in which the slipper clutch operates, possibly requiring that system to be redesigned (if the RC211V does in fact have a slipper clutch - with so much of MotoGP developement shrouded in secrecy, Honda might currently be using a completely different system to do the job usually done by a slipper clutch). Of course, we're sure that HRC engineers have been through all these solutions, and probably a few more I haven't thought of!

Now that you have a basic idea of the technical challenges of designing a clutch to handle both the rigors of a standing start, and the entirely different demands of the rest of the race, let's talk about what happens when it doesn't. As I mentioned earlier, once the clutch plates have been glazed due to extreme heat, or otherwise damaged, they may not be able to hold the engine's full power, and can start slipping under hard acceleration. This leads to that horrible feeling when you twist the throttle all the way to the stop, only to see the needle spin quickly across the tach while the bike continues to accelerate as if you're only giving it 60% throttle.

For most riders, this is nothing more than a minor irritant - oh, gee, I'm only able to use 60% of my liter bike's horsepower during the morning commute to work! But for a rider like Nicky Hayden, battling against the world's most talented motorcycle racers in contention for a championship that Honda has spent untold millions of dollars trying to win, it's a much more serious issue. If Hayden exits a corner just behind Valentino Rossi, only to apply his throttle and find less than 100% of his Honda's horsepower being transmitted to the ground, how is he supposed to beat 'The Doctor'? That's a hard enough task aboard an equally powered machine.

Whatever happens between Rossi and Hayden in the final two rounds of the series, I'm sure most fans are hoping that both of these riders have any mechanical issues behind them."

http://www.motorcycledaily.com/25se...nickyclutch.htm
 

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Gustav O skrev:
2513010 Hayden hoppas på hjälp av Pedrosa, även om Honda inte kommer ge teamorder. Han behöver all hjälp han kan få just nu the Kentucky Kid.

“If Dani could beat Rossi for me, that would be a big help!”
Inte konstigare än att Edwards har förklarat att hans närliggande mål i slutet av säsongen är att hjälpa Rossi.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Peno skrev:
2513122 Inte konstigare än att Edwards har förklarat att hans närliggande mål i slutet av säsongen är att hjälpa Rossi.
Har jag sagt att det är konstigt?
Tyckte det var ett roligt citat.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Gustav O skrev:
2513084 Den här är rolig.

A MotoGP Clutch Design Can Make All The Difference
By Alex Edge

It is no secret that Nicky Hayden has been having clutch issues...
Jag såg det där skämtet till försök att skriva initierat om MotoGP. Inte värt att läsa. Men jag såg det geniala konstaterandet nedan:

"Hayden's RC211V almost certainly runs an extremely tall first gear (to allow him to change down to first for slow corners), which will of course require a huge amount of clutch slip for a hard launch."

:tomten
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
2513155 Jag såg det där skämtet till försök att skriva initierat om MotoGP. Inte värt att läsa. Men jag såg det geniala konstaterandet nedan:

"Hayden's RC211V almost certainly runs an extremely tall first gear (to allow him to change down to first for slow corners), which will of course require a huge amount of clutch slip for a hard launch."

:tomten
Den delen är fin. :arsele

Peno skrev:
2513184 Har jag sagt att du har sagt det, gnällgubbe:mad:
Jag konstaterade bara ett annat faktum.:pannkyss
Har jag sagt att du har sagt att jag har sagt att det ör konstigt.
Nu blev det konstigt..
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Gustav O skrev:
2513207 Den delen är fin. :arsele
Man får ju komma att sidan är allmän, inte specifik för tävlingsmc eller MotoGP. Han skriver om allt hojrelaterat och har rätt initierade artiklar om ämnen som diskuteras här också - som turbohojar t ex. Sedan att han är Hayden-vänlig är väl ofrånkomligt.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
2513155 Jag såg det där skämtet till försök att skriva initierat om MotoGP. Inte värt att läsa. Men jag såg det geniala konstaterandet nedan:

"Hayden's RC211V almost certainly runs an extremely tall first gear (to allow him to change down to first for slow corners), which will of course require a huge amount of clutch slip for a hard launch."

:tomten

Wow, det här är verkligen high-tech hysh-hysch inside-info! Haydens racer har TROLIGTVIS en hög etta som gör det svårt att starta från stillastående!
:D
 

gileraaa

To start press any key, where´s the any?
Gick med
6 Jul 2006
Ort
jönköping
Hoj
har en vild ktm som jag har fått äran att tämja
om rossi körde honda och hayden körde yamaha hur skulle det då se ut?:D
rossi skulle bli oslagbar och hayden skulle vara en medel måtlig placering!
rossi kommer ta hem det här:tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
sandstream skrev:
2507114 Jag tror inte på något av dessa scenarion, tyvärr.
Rossi kommer att ta hem totalsegern vid sista tävlingen.

Samma man som i MER-reklamen:


NEEEJ!


:hihi
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top