Rossi och halshuggning

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Om man bara bryr sig om pengar finns inget problem i det. Börjar man blanda i känslor blir det besvärligare var man drar gränsen.
Nu i helgen körs MotoGP i Spanien där tävlingen har ett namn på en produkt som sponsorn vill att vi ska köpa. Vi kan låta bli att använda namnet och prata om MotoGP på Jerez istället om vi vill.
Är det dåligt att inte gynna en sponsor?
Måste vi gynna en sponsor vars produkt vi inte gillar?

Jag undviker att handla från Kina eftersom jag inte vill stödja en kommunistisk diktatur. Nu märker inte kineserna det för jag har inga större summor att spendera så det är bara känslomässigt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det blir tyvärr inte mycket kvar att göra/köpa/besöka om man har moral. :(
Barnarbete, kvinnoförtryck, religiöst förtryck, förtryck av minoriteter, ignorering av mänskliga rättigheter, arbetarförtryck osv osv har ett finger med i spelet på nästan allt vi köper, använder eller besöker.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
"Moral" är subjektivt, liksom "statistik". Vad jag vet var det endast glasögonsmurfen som använde det som argument. Vi är alla våra egna profeter, chefer, kungar, och vi lever i våra egna bubblor och riken, som små kungar idag. Och den livsstilen har ett pris.

I en värld där allt är relativt kan vi bara konstatera att *vi väljer inte var vi föds*, det gäller så klart åt båda hållen.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
- Nej, inte konsekvenserna liksom Drottninggatan 2017, det inte OK, det är ett hemskt brott, och det hände i princip mitt framför näsan på många av oss. Dra inte saken så långt. Jag nämnde något om *gränser* tidigare, eller hur? Tänk efter vad det betyder, varför man har gränser mellan länder. Radikala terrorister får gärna härja i andra länder, så länge jag inte upplever ett hot har jag inget med saken att göra annat än att sitta och glo på hemskheterna på internet. Men det är inget jag förkovrar mig i, utan jag fokuserar på mitt liv här i Sverige, där jag betalar skatt och gärna inbillar mig att vår polismyndighet och vårt försvar är tillräckligt för att jag ska slippa magsår över alla hemskheter som eventuellt händer *utanför mitt land*.

Det är väldigt naivt att tro att terrorister skulle bry sig om landsgränser, tycker du inte? Dvs, de där gränserna du lyfter fram som viktiga kommer ju ganska många kriminella, radikala etc att skita ett gott stycke i. Händelser i världen sker inte i vacuum, utan tenderar att ganska snabbt spilla över landsgränserna.

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag tänker att det är en svår etisk fråga detta med sponsring och det är bra att titta på det moraliska ansvar en förebild som tex Rossi har. Vi lever ju i globaliseringens tid och det är helt fel att tro att vi kan stänga in oss bakom några gränser (det vore dessutom helt galet enligt mig). Att vi exporterar vapen till Saudiarabien är ett exempel på hur komplext det kan vara. Ska vi skälla på Rossi men låta bli att engagera oss mot vapenexporten..

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Halshuggning på torget. Är faktiskt förvånad att Rossi – som jag inte har speciellt höga tankar om – gladligen har en regim som hugger huvudet av folk som ny huvudsponsor. Bara man får köra motorcykel spelar det ingen roll vem som betalar och drar nytta av det? Tanal Entertainment Sport & Media ägs helt av den saudiska staten.

Märkligt men jag visste att det var Klosse/Nyteknik som skapat tråden redan innan jag öppnat den, förmodligen tack vare den provocerande rubriken :)
Håller dock med dig i sak! Saudis styre är ett av de sämre i den utvecklade delen av världen. Lite märkligt val av Rossi som tidigare i karriären hade stora moraliska problem med att sponsras av cigaretter.

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Frågan om sponsringens moral kan dras ganska långt. Är det rätt att ha en arabisk sponsor som skiter fullständigt i mänskliga rättigheter...? Är det rätt att motorsport överhuvudtaget besöker sådana länder...? Är det rätt att motorsport sedan urminnes tider sponsrats av brännvin och cigaretter, med de problem och sjukdomar de båda orsakar...? Är det rätt att nutidens motorsport till stora delar sponsras av diverse energidrycker som inget hellre vill än att ungarna skippar skollunchen...? Var drar vi gränsen...?

Jag uppskattar att min egen lön under de sista tjugofem åren till stor del har betalats ganska lika av brännvin, cigaretter och energidrycker. Är jag då skyldig till X antal fall av skrumplever, lungcancer och ätstörningar...?
Alla har vi olika moral men jag skulle dock sova gott om nätterna om jag vore i dina kläder. Jag tror dock på människors fria val och tycker hela förbudet på tobaks/alkohol spons är löjligt.
Skulle älska att se tobaksreklam i MotoGp igen. Tänk vad vackert med en Rothmans RCV, en Lucky Strike Sukka eller en Chesterfield Aprilia i modern tappning :kär
Världen har blivit jäkligt konstig när man kan göra reklam för marijuana men inte vanliga cigg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är det så? Största reserverna av t.ex. litium finns i Chile, Australien och Argentina. Batteriproduktionen är ju inte begränsad till något enskilt land.
Kina har inte ensamrätt till något, men än så länge är kobolt vanligt i batterier och Kina äger gruvor i Kongo och även järnvägar där materialet fraktas. Åtminstone tidigare var kineserna bra på att skriva avtal med fattigare länder så att pengarna hamnar där och inte i Santiago eller liknande ställen.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Alla har vi olika moral men jag skulle dock sova gott om nätterna om jag vore i dina kläder. Jag tror dock på människors fria val och tycker hela förbudet på tobaks/alkohol spons är löjligt.
Skulle älska att se tobaksreklam i MotoGp igen. Tänk vad vackert med en Rothmans RCV, en Lucky Strike Sukka eller en Chesterfield Aprilia i modern tappning :kär
Världen har blivit jäkligt konstig när man kan göra reklam för marijuana men inte vanliga cigg
Tänker du på Rizla? Är ett märke på cigarett-papper, som jag rullar tobak i.
I övrigt så är det svårt att vara pk, men jag försöker med det jag kan ungefär som Gamla Grävlingen ovan. Saudi för krig i Jemen med svenska vapen, något jag tycker är ytterst tveksamt. Men det betyder antagligen mycket för svensk industri.
Arschlet är tyvärr alltid bak, hur man än vänder sig...

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ola, jag kan upplevas som naiv, jag förstår naturligtvis att dom gränser vi har idag inte är särskillt effektiva, det är ju inga betongmurar med galler och taggtråd. Kolla gränserna mellan sverige-finland, samt sverige-norge. Finns ofta inte ens en skylt längs vägen. Med "gräns" menar jag även vårt tålamod. Vad måste hända innan nån går över DIN gräns? Min gräns går vid personlig kränkning, troligtvis då i fysisk form av nåt slag, samt vandalism/stöld av egendom. Samt om i sällskap *är jag mån om mina vänners säkerhet*.

Sen, jag visste inte ens vem Rossi var innan jag hörde något om det på radio, och nu här på forumet. Hur ska jag kunna bry mig om vad som händer i Turkiet när jag inte ens bryr mig om vad som händer i Märsta, eller Solna, Skogås, Rissne, Tensta, faktiskt inte förrän någon snorunge sköt mot ett av grannhusen här som jag lyfte på ögonbrynet och började kolla på internet efter billig ammunition från Kina, och skottsäker väst.

Jag har inte TID att lägga på terrorister och andras galenskaper. Jag har först och främst ett jobb att sköta, hobby att ägna mig åt, och ett liv som jag värderar mer än att leva i beredskap och rädsla, eller älta över vilka sataniska metoder sponsorer pysslar med för att tjäna pengar för att öht ha råd att sponsra något.

Sen om Sveriges vapenexport, ja vad säger vi om det? Vapen dödar så klart indirekt, men någon måste ha ett finger på avtryckaren. Sålde inte Sverige vapnen så gör bara någon annan det istället. Kul att någon här i landet tjänar pengar på det. Kanske dom kan sponsra något med sina pengar.

Kort sagt; våldta era kvinnor, halshugg era bröder, men hit med bensinen till så lågt pris som möjligt och kom inte hit med era reformer och hämndaktioner.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Inte så konstigt egentligen, nikotin är beroendeframkallande och kan ge cancer och KOL, vilket maja inte gör - dock kan det ge psykos hos unga så in med det på Systembolaget som man gjort med den andra djävulska drogen. Själv slutade jag med fylla efter en firmafest -88 och slutade röka -03 när lungorna höll på att komma upp. Känner inte ens en för att prova ganja då det skulle inskränka på mitt mc-intresse och annat kul - som att ta hand om föräldrarna som båda har KOL.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Inte så konstigt egentligen, nikotin är beroendeframkallande och kan ge cancer och KOL, vilket maja inte gör - dock kan det ge psykos hos unga så in med det på Systembolaget som man gjort med den andra djävulska drogen. Själv slutade jag med fylla efter en firmafest -88 och slutade röka -03 när lungorna höll på att komma upp. Känner inte ens en för att prova ganja då det skulle inskränka på mitt mc-intresse och annat kul - som att ta hand om föräldrarna som båda har KOL.
Det är inte nikotinet som ger cancer och notera att det var längesedan de var tvungna att ta bort cancer-varningar på snus. Finns en del annat i röken som kan ge det dock, och det skulle förvåna mig mkt om detsamma inte gäller för röka maja

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gissa vilka som också har ett nära samarbete med Saudi? Jo, vår egen svenska regering... Det om något tycker jag är ganska äckligt, att våra statsöverhuvud slickar röv på terrorvurmande islamistiska diktaturer som avrättar homosexuella på öppen gata.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Arabländernas styre är en av många anledningar till att jag vill ha en elbil.
Tyvärr skickar det makten till Kina istället så frågan är om det är värt det.

Globaliseringen har ju gjort att det kvittar. Makten/pengarna kommer till samma ställ ändå. På det stora hela åtminstone. Kina/Saudi? Lika jävla illa fast på olika sätt.

När vi släppt att tillverka saker själva och släppt det till andra, ja då tappar vi ju också möjligheten att behandla tex anställda och miljön såsom vi tycker är bäst.

Sila mygg och svälja kameler. Det är vad hela Rossi-grejen handlar om. Symbolhandlingar, viktigt eller ej?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Saudiarabiens styre sponsrar terrorgrupper, halshugger sina medborgare, styckar o löser upp i syra kritisk journalist och tvingar kvinnor i landet att leva som andra klassens medborgare. Den dag Saudiarabien inte har sin olja kommer den regimen behandlas som den förtjänar.
Så enkelt är det ju tyvärr inte. Massor av skurkstater utan naturtillgångar sponsras antingen av USA eller Ryssland för att upprätthålla terrorbalansen, regionalt eller globalt. USA gör inte ett skit åt att Saudi ger vapen åt den ena krigande sidan i Jemen, bara för att det är Iran som ger vapen åt den andra stridande sidan. Under tiden slaktas varje dag barn som försöker ta sig hem eller till skolan. Och Rossi bryr sig inte det minsta lilla, utan berättar glatt om sina nya huvudsponsor. Jag tror tyvärr att Sauriarabien och dess shejkers miljarder kommer stryka medhårs även när oljan är slut.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka