Rossi, Roberts, Mamola om Traction Control

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
http://www.speedtv.com/articles/moto/motogp/25599/

"What’s more exiting to watch…a guy hooked up with his wheels in line and hauling through the corner, or a guy with the bike sliding, smoking the tire. This question pisses me off because I am trying to forget about all this crap since I gave my opinion a long time ago. I said to ban traction control, ban fly-by-wire and get us all on the same control tires a long time ago. I don’t talk about it anymore because its just a waste of time."
-Roberts

"These guys now are good, but they are not as close to each other in real ability as what we see on the track. If you took these guys and stuck them on 500s I think the same guys would be winning, but some of the guys who are running close to the front would suddenly be way back or in the gravel."
-Mamola

"When I came from 250 to 500 the power was so quick. I had to learn to control the 500 throttle and to slide. It was more fun, more exciting. I don’t know what can be done to give control back to the rider, but I see that the young rider from 250 now can go fast from the first races. In Qatar when Stoner begins to have tire trouble, I can catch and pass him, but only when the tires are sliding. With new tires and all the electronics I cannot catch him. These bikes are very fast and very good, but it is true that, compared to the 500, they are boring.”
-Rossi

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Swedie skrev:
2238970 With new tires and all the electronics I cannot catch him. These bikes are very fast and very good, but it is true that, compared to the 500, they are boring.”
-Rossi

Skönt att höra vad världens bästa motorcykelförare anser är roligast att köra
:yoparty

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
heliac skrev:
2239051 Jämförelsen gällde väl 250/500...ingen av dem fyrtakt. :va

Nä det var jämfört mot årets MotoGP-hojar med "dom nya däcken och elektroniken".

oFFkeFF skrev:
2238991 Skönt att höra vad världens bästa motorcykelförare anser är roligast att köra

Nicky Hayden i del 3: “I never raced a 500 but I wanted to. I came out of AMA Superbike and Dirt Track instead of 250 so I can only say that my background, according to what everybody tells me, would have been an advantage on 500s and would be an advantage if there was less electronic aids on the MotoGP bikes."

Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
"When I came from 250 to 500 the power was so quick. I had to learn to control the 500 throttle and to slide. It was more fun, more exciting. I don’t know what can be done to give control back to the rider, but I see that the young rider from 250 now can go fast from the first races. In Qatar when Stoner begins to have tire trouble, I can catch and pass him, but only when the tires are sliding. With new tires and all the electronics I cannot catch him. These bikes are very fast and very good, but it is true that, compared to the 500, they are boring.
-Rossi

hehe... WORDS..

/Jörgen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nyteknik skrev:
2239206 Att vara "tvåtaktstaliban" är att hysa samma åsikt som Roberts, Mamola och Rossi.
haha, så typiskt dig o andra o börja försöka klassindela sig med Rossi o packet.

Nästa år med 800cc o ingen TC vore nice... fast det blir nog TC även nästa år.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
500

Ge Garry mc Coy en potent 500a nästa år.
Så kommer han att sladda skiten ur dom där 250 mupparna som kom i år........

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
VRM Roffe skrev:
2239251 Ge Garry mc Coy en potent 500a nästa år.
Så kommer han att sladda skiten ur dom där 250 mupparna som kom i år........
Tyvärr blir de ju då förbjudna p g a de vet att de skulle vara minst sagt konkurrenskraftiga igen. :(

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Neutral skrev:
2239297 Tyvärr blir de ju då förbjudna p g a de vet att de skulle vara minst sagt konkurrenskraftiga igen. :(
ja och det är mycket sorgligt, hade ju vart så härligt att se, och höra igen..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
R2 skrev:
2239300 ja och det är mycket sorgligt, hade ju vart så härligt att se, och höra igen..
Ja, som tur är var jag på ett av de sista racen med båda sorterna - Sachsenring -02. 2-takt hade pole och skulle vunnit om de inte lyckades köra varandra av banan. 4-taktarna lät inte coolt, F1 låter coolt men inte MotoGP.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Neutral skrev:
2239302 Ja, som tur är var jag på ett av de sista racen med båda sorterna - Sachsenring -02. 2-takt hade pole och skulle vunnit om de inte lyckades köra varandra av banan. 4-taktarna lät inte coolt, F1 låter coolt men inte MotoGP.
Hmm, jag var också där det året (bodde du i tältbyn kanske? :)) och jag måste tyvärr säga tvärtom: 4-taktarna lät överjävligt coolt, 2-taktarna lät fisigt... Och då är jag ändå halvtaliban!
F1 låter vansinnigt, det lilla jag har hört då ett par Ferrari brände runt på Mantorp för ett par år sedan, en flock såna måste vara helt knäppt att höra!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Torkel skrev:
2239315 Hmm, jag var också där det året (bodde du i tältbyn kanske? :)) och jag måste tyvärr säga tvärtom: 4-taktarna lät överjävligt coolt, 2-taktarna lät fisigt... Och då är jag ändå halvtaliban!
F1 låter vansinnigt, det lilla jag har hört då ett par Ferrari brände runt på Mantorp för ett par år sedan, en flock såna måste vara helt knäppt att höra!
Bodde på hotell i Zwickau. 4-taktarna lät högt men det är inte coolt i sig, det sjuka med F1 är pitchen på ljudet.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Swedie skrev:
2239228 haha, så typiskt dig o andra o börja försöka klassindela sig med Rossi o packet.

Finns det något märke som har "antiwheelie"?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Swedie skrev:
2239228 haha, så typiskt dig o andra o börja försöka klassindela sig med Rossi o packet.

Men det är ju sant: Rossi är "tvåtaktstaliban" - a fact of life. Det är bara Valmers och några andra tomtar som tror att det är unken nostalgi bakom 500-saknaden.

Hoppas verkligen att vi får se minst en säsong med ett reglemente som förbjuder en hel del av den teknik som gör att Stoner kan köra som han gör. Inte för att jag har något emot Stoner, men för att GP-prototyper ska vara helt livsfarliga.

sandstream

Guest
R1 wannabe skrev:
2239345 Finns det något märke som har "antiwheelie"?
Garanterat alla i MotoGP, de stora teamen i WSBK och BSB.

Klart som korvspad att hojarna är lättare att köra med all elektronik men så länge det är lika för alla ser jag inga problem med det.

MotoGP ska ju vara prototyp-racing och då ska väl den teknik som ger bäst varvtider användas, eller?

Men alla bakåtsträvare kan ju puttra runt på sina "mopeder" ett par år till, sen finns de inte mer :tungan

BTW: Årets början på MotoGP har ju verkligen varit trist att titta på :rolleyes:
Bara 19 hojar, bara snygga förare som gör sig bra på bild, osv osv :trött

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...