Rossi, Roberts, Mamola om Traction Control

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Det är intressant hur detta utvecklas i tråden.

Först så säger man att TC borde tas bort eftersom de gör hojarna FÖR lättkörda. Sen anses det att man skall gå tillbaka till 2-takt.

Rätta mig om jag har fel, men är inte en 4-takt 990cc motor bra mycket mer lättkörd än motsvarande 500cc 2-takt?

Om man går tillbaka till 500cc 2-t utan TC.. är detta verkligen bästa receptet till snabbare bantider då dessa var notoriskt svårkörda?

MotoGP är och förblir klassen som är ren prototypracing. Att man går ner till 800cc innebär ju att man anser att farterna redan nu är för höga. därför minskar man motorvolymen. För att NU få samma snabbhet i motorn innebär detta högre trimmningsgrad och därmed, inom sinom tid, att vi gatåkare får ta del av utvecklingen.

Samma sak med WSBK. Inför man restriktioner om antal liter soppa som får användas så måste ingenjörerna bli duktigare på att få maximal effekt ur minimalt med bränsle, vilket kommer att generera bättre förbränning även hos oss på gatan.

Angående just TC vara eller inte vara så är jag delad.. TC är ju ett fenomenalt bra system när det fungerar bra och sitter i händerna på en förare som behöver det. Jag lutar mot att de borde ta bort det helt. Detta skulle istället innebära att tillverkarna måste koncentrera sig hårdare på att får fram däck, motorstyrning och chassien som tydligare berättar för föraren att det börjar spinna.

Det tar några år, men sen har vi den nya tekniken är i de däck och hojar som vi köper.

Oavsett vilket.. 4.takt är här för att stanna. Det enda jag personligen väntar på är att de går över till 4-takt i 250.. då kanske med 400 eller 450cc 4-takt.

Med miljömässigt så ÄR faktiskt inte 2-taktaren SÅ j*vlig som många tror. Med direktinsprutning och variabel motorstyrning så har man på utombordsmotor sidan minskat exempelvis kolmonoxid utsläppen med 80% jämfört med 4-takt motorer av samma storlek.
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Kevin Schwantz kommentar om att LC gör starterna farligare
eftersom nästan alla gör bra starter blir det fruktat trångt i
första böjen var något att tänka på.

Han tyckte LC/TC skulle bort.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
sandstream skrev:
2239708 Nej, jag menar att en 250 HK maskin utan hjälpmedel aldrig skulle ha en chans mot en lika stark maskin med hjälpmedel.
Beror inte det på längden av loppet?

F1 förarna i BMW påstod för något år sedan att en bil med både TC och ABS bara var snabbare i långa loppet.
En bil utan dessa hjälpmedel hade bättre varvtid de första varven men sen orkade förarna inte vara så fokuserade, så i långa loppet var TC och ABS att föredra.

I övrigt anser jag att dessa hjälpmedel borde försvinna, då fokus fortfarande ligger på förarna så borde också deras skicklighet att använda kraften vara det som avgör.

Sen tillkommer förstås säkerhetsaspekterna.
Ingen motorsport har, på sikt, möjlighet att behålla sin status och sponsorer om svåra olyckor tillhör vardagen.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Med TC så sparar man även på däcken så att dom håller bättre under ett race. Så det är en anledning till att man tjänar på att ha TC.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Det har ju sagts en hel del i denna tråd om hurvida TC gör det enklare att bemästra en GP hoj och jag måste säga att TC i Racing är skit enligt min mening, för visst tusan är det så lärokurvan för nya förare i klassen skulle vara betydligt tuffare utan TC.
Bevittnade mitt första GP på plats i Donington för ett par dar sen och det var toppen men vart har föraren försvunnit, visserligen kan en bra förare förtfarande göra skillnad, typ rossi, men att se ett pärlband misständande/missljudande GP-hojar lämna tex, Coppice utan möjlighet till förarmisstag, sladd, spinn eller möjlighet att hämta in utom den mjukvaran erbjuder är ju skittrist, när dom gjorde provstarter
stack dom iväg perfekt med framhjulet 5cm ovan backen genom växlarna alli hopa ?? va är det förarskicklighet eller LC :D

Och sen de här med prototypracing, jovisst ska det va extremt kosta osv
men när bara blir som det var i F1, att största plånboken för utveckling vinner är de ju inte njutbar underhällning längre.
Som tur var slog viss förare av finesserna ibland under bla fri träning och gav publiken lite sladdar,wheelis mm, capirossi tog ex Redgate och Hollywood i en enda stor fet sladd :tummenupp

Förbjud TC+LC så fler team har möjlighet attt bli konkurenskrafitga
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top