Rossi säger hej då till Burgess

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Rossi: "He is like part of my family. My father in racing"

valentino-rossi-jeremy-burgess-yamaha-racing-scott-jones-635x422.jpg
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
känns som ett sista desperat ryck från Rossi med påtryckningar från Yamaha (Rossi är nog inte billig i drift).
Jag tycker Rossi är osympatisk men har inget imot att han får upp farten känns patetiskt att han ockuperar en fabrikare utan att kunna utmana eller ha framtiden för sig.....
Nej fler förare och hårdare kamp i toppen skulle vara mumma .... men tror att det bara är önsketänkande från min sida och att det går sämre än någonsin på Yaman efter han rört runt i grytan :(
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vilket sätt ogillar du? Vad vet du hur JB fått beskedet? Som jag läst och förstått gav Rossi det själv på torsdag morgon. Verkar ju dock eventuellt ha spekulerats och tjattrats om det i media innan men det är ju tyvärr så det fungerar till och från.

Jag tror inte Rossi vill vara elak mot JB efter 14 år och jag tror inte det är skitlätt. Han har mycket att tacka JB för och han har nog vett att veta det.
Ingen stor grej, vi tycker nog bara olika om saken :krama
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
känns som ett sista desperat ryck från Rossi med påtryckningar från Yamaha (Rossi är nog inte billig i drift).
Jag tycker Rossi är osympatisk men har inget imot att han får upp farten känns patetiskt att han ockuperar en fabrikare utan att kunna utmana eller ha framtiden för sig.....
Nej fler förare och hårdare kamp i toppen skulle vara mumma .... men tror att det bara är önsketänkande från min sida och att det går sämre än någonsin på Yaman efter han rört runt i grytan :(

Du vet ju att Rossi är osympatisk för ni känner ju varandra. Kom ner på jorden.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Som vanligt har journalisterna och mediemupparna helt och hållet missförstått rollen "chefsmekaniker".

Det är inte chefsmekanikern som ritar, designar och konstruerar motorcykeln. Chefsmekanikern behöver inte kunna ett skit om elektronik, motormappning eller chassiestyvheter. Det gör inte Burgess och det gör inte någon annan chefsmekaniker heller. Elektronik, motormappning och chassiestyvheter kontrolleras helt och hållet av det tiotal japanska ingenjörer som hela tiden finns på plats och de är knappast intresserade av att ens få åsikter från en mindre utbildad chefsmekaniker.

Chefsmekanikerns roll är däremot att vara en god kommunikatör med föraren och förse ingenjörerna med vettigt filtrerad feedback. Något som Burgess såväl som Silvano Galbusera gör alldeles utmärkt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Chefsmekanikerns roll är däremot att vara en god kommunikatör med föraren och förse ingenjörerna med vettigt filtrerad feedback. Något som Burgess såväl som Silvano Galbusera gör alldeles utmärkt.
Enligt Din erfarenhet - kan detta då påverka teamets prestation annat än marginellt? Eller är det ett mer eller mindre desperat försök att få till en nytändning?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enligt Din erfarenhet - kan detta då påverka teamets prestation annat än marginellt? Eller är det ett mer eller mindre desperat försök att få till en nytändning?

Jag skulle bli överraskad om detta påverkar prestationen överhuvudtaget. Valentinos problem är knappast att Jeremy Burgess helt plötsligt blivit en sämre chefsmekaniker. Valentinos problem är snarare att han fortfarande betalar priset för flytten till Ducati och de däck han lyckades få införda av "säkerhetsskäl" (för att ge Ducatin en marginellt bättre styrning trots att andra förare protesterade vilt kring just broms- och instyrningsegenskaperna...).

Jag och många andra är mycket överraskade över detta drag och det är inte många som är positiva till hur det har presenterats. I vilket fall som, jag har inget negativt att säga om vare sig Jeremy Burgess eller Silvano Galbusera.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Som vanligt har journalisterna och mediemupparna helt och hållet missförstått rollen "chefsmekaniker".

Det är inte chefsmekanikern som ritar, designar och konstruerar motorcykeln. Chefsmekanikern behöver inte kunna ett skit om elektronik, motormappning eller chassiestyvheter. Det gör inte Burgess och det gör inte någon annan chefsmekaniker heller. Elektronik, motormappning och chassiestyvheter kontrolleras helt och hållet av det tiotal japanska ingenjörer som hela tiden finns på plats och de är knappast intresserade av att ens få åsikter från en mindre utbildad chefsmekaniker.

Chefsmekanikerns roll är däremot att vara en god kommunikatör med föraren och förse ingenjörerna med vettigt filtrerad feedback. Något som Burgess såväl som Silvano Galbusera gör alldeles utmärkt.

Känns i min värld ändå som självmord att gå från en högt ansedd Burgess till en 'okej' chefsmekaniker i WSBK. Varesig han ska kunna månens färd på himlen, kommunicera eller skruva skruvar så verkar det inte steg upp.

Något skiljer ju ändå de mest framgångsrika, t.ex. Burgess, mot en medioker i WSBK?

Jag har även inbillat mig att chefsmekanikern ändå är inblandad i beslut kring kompromisser som en setup ändå innebär, offra det här i den här delen av banan för att få det här osv osv. En del fingerstoppskänsla måste ändå ingå i dylika kompromisser?

Där måste ändå erfarenhet av det material man har att tillgå ingå? Även inblandad elektronik och så vidare eller är det fel antagande?

Jag kan även tycka att Rossi/team Burgess förut kunde trolla fram några tiondelar till söndagens warmup men nu känns det mer som det är andra som gör detta. Till exempel Lorenzo-sidan av garaget. Hänger det mer på föraren än teamet då och är Burgess roll i dessa tiondelar historiskt mindre än jag inbillar mig?

Intervjuer kring vinsten på Laguna Seca 2008 berättar Burgess om jag minns rätt hur de valde att ställa in cykeln annorlunda för att få den stabilare på bromsen men offrade bästa varvtid för att ge Rossi möjlighet att dyka om på broms snabbare än nyss vilket han sen framgångsrikt gjorde som vi minns. Det känns ändå som en taktik framtagen av Burgess och Rossi i samspråk?

Om nu både Rossi och Burgess är lite gamla och 'mätta' känns ändå det som något som kan uppstå med ny chefsmek men då gärna någon som är åt det yngre hållet med lite nya idéer och som kanske kan sätta lite press på Rossi? Det här är naturligtvis mest önsketänkande och inget jag tror på själv egentligen men ändå. :D
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Jag skulle bli överraskad om detta påverkar prestationen överhuvudtaget. Valentinos problem är knappast att Jeremy Burgess helt plötsligt blivit en sämre chefsmekaniker. Valentinos problem är snarare att han fortfarande betalar priset för flytten till Ducati och de däck han lyckades få införda av "säkerhetsskäl" (för att ge Ducatin en marginellt bättre styrning trots att andra förare protesterade vilt kring just broms- och instyrningsegenskaperna...).

Jag och många andra är mycket överraskade över detta drag och det är inte många som är positiva till hur det har presenterats. I vilket fall som, jag har inget negativt att säga om vare sig Jeremy Burgess eller Silvano Galbusera.

Betalar priset av de däck som han lyckades få införda, det var dessa Stoner bl.a. Protesterade vilt om 2012 antar jag. Kanske en av anledningarna att han tröttnade.
Rossi framställs som en svikare som ger sin mekaniker sparken offentligt, det borde sköts snyggare.
Men Rossi vet bäst själv vad han behöver, men det känns som ett slag i luften.

Rossi är sopslut som potentiell titelkandidat, hans ambition att bli bättre genom att sparka sin parhäst känns patetiskt.
Det vore mer hedervärt om Rossi kliver av själv än att vi ser honom som en pajas som försöker kämpa mot faktumet att hans bäst före datum är passerat.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vem är bäst?

Valentino Rossi 7 titlar 80 vinster i högsta klassen.
Jeremy Burgess 14 titlar och 158 vinster i högsta klassen (om jag räknat rätt?)
Jeremy har enligt wiki uppfattningen att 80 % är föraren och 20 % är mekanikern.
Så att Jeremy valt/Valentino valt att nu är det dags att sluta tycker jag känns helt rätt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeremy_Burgess
Jerry har all rätt att säga I am gonna go fishing..
han är född 1953 och låten skrevs på 1950-talet (eller är den ännu äldre?)
Det kan ju inte kännas allt för kul att med Jerrys bakgrund inte längre arbeta för världsmästaren.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Alla som jobbat med försäljning eller sysslat med idrott vet att motivation och målmedvetenhet tar en väldigt långt. Men när resultatet uteblir måste man göra förändringar/förbättringar för att få ett annat resultat.

Man kommer alltid att hitta ursäkter och orsaker till varför man inte levererar. Man skyller ifrån sig för bevara sitt självförtroende. Man måste alltid tro att om jag bara hade haft osv så skulle jag vunnit. Annars skulle man aldrig klara av detta..

För eller senare måste man dock inse att tåget har gått. Vilket jag tror Rossi kommer förstå och erkänna efter 2014 om han inte börjar vinna. Dock tror jag inte detta kommer att förbättra hans resultat.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Betalar priset av de däck som han lyckades få införda, det var dessa Stoner bl.a. Protesterade vilt om 2012 antar jag. Kanske en av anledningarna att han tröttnade.
Rossi framställs som en svikare som ger sin mekaniker sparken offentligt, det borde sköts snyggare.
Men Rossi vet bäst själv vad han behöver, men det känns som ett slag i luften.

Rossi är sopslut som potentiell titelkandidat, hans ambition att bli bättre genom att sparka sin parhäst känns patetiskt.
Det vore mer hedervärt om Rossi kliver av själv än att vi ser honom som en pajas som försöker kämpa mot faktumet att hans bäst före datum är passerat.

Ja, ja. vi har förstått att du inte gillar Rossi vid det här laget.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Ja, ja. vi har förstått att du inte gillar Rossi vid det här laget.

Jo jag vet att man inte får säga något negativt om the GOAT, han är helig och obestridbar.
Om han sparkar sin chefsmekaniker offentligt så är det självklart att allt är Burgess fel att han inte längre vinner titlar.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jo jag vet att man inte får säga något negativt om the GOAT, han är helig och obestridbar.
Om han sparkar sin chefsmekaniker offentligt så är det självklart att allt är Burgess fel att han inte längre vinner titlar.

"Sparkar sin chefsmekaniker offentligt" skriver du. Hur menar du med det. Skulle han inte sagt något på presskonferensen, eller hur menar du?
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
"Sparkar sin chefsmekaniker offentligt" skriver du. Hur menar du med det. Skulle han inte sagt något på presskonferensen, eller hur menar du?

Intervjun.
Burgess ‘blindsided’ by Rossi split
http://www.motogp.com/en/videos/2013/Rossi+and+Burgess+talk+of+split

It was more my decision,” Rossi confirmed.
Look…clearly it blindsided me,” Burgess began. “I was not expecting it whatsoever.

Man kan förstås ha olika tolkningar på detta, men jag tycker det räcker med dom dåliga bortförklaringarna nu.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Intervjun.
Burgess ‘blindsided’ by Rossi split
http://www.motogp.com/en/videos/2013/Rossi+and+Burgess+talk+of+split

It was more my decision,” Rossi confirmed.
Look…clearly it blindsided me,” Burgess began. “I was not expecting it whatsoever.

Man kan förstås ha olika tolkningar på detta, men jag tycker det räcker med dom dåliga bortförklaringarna nu.

Dåliga bortförklaringar?
Jag fattar inte vad du pratar om. Och jag förstår inte heller hur du tolkar intervjun.
Min tolkning är att han blev totalt överraskad (blindsided) över att han inte fick fortsätta även nästa säsong. Men det var snarare när han var på mötet i bussen överraskningen kom, inte på nån presskonferens.

Sen kan man tycka vad man vill över att någon blir uppsagd. Men helt klart är att de JOBBAR med racing...
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Dåliga bortförklaringar?
Jag fattar inte vad du pratar om. Och jag förstår inte heller hur du tolkar intervjun.
Min tolkning är att han blev totalt överraskad (blindsided) över att han inte fick fortsätta även nästa säsong. Men det var snarare när han var på mötet i bussen överraskningen kom, inte på nån presskonferens.

Sen kan man tycka vad man vill över att någon blir uppsagd. Men helt klart är att de JOBBAR med racing...

Vi tycker olika. ;)

Vet du vem Jeremy Burgess är och vilka framgångar han haft med olika förare?

Tycker han kunde behandlat Jeremy Burgess mer respektfullt.
Att ha en sådan lång och framgångsrik relation med en person för att sen sparka honom efter ett samtal i bussen under pågående tävling och gå ut med det offentligt.
Det stinker tycker jag, det hade definitivt kunnat skötas snyggare.

Det var en offentlig förnedring av Jeremy Burgess utan tvekan.

Hur skulle du själv reagera att bli uppsagd på stående fot offentligt?

Rossi borde istället titta på Lorenzo hur man hanterar M1an istället för att ge massa dåliga förklaringar till att han inte hänger med.
 
Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Fast att han var tvungen att säga något kan ju ha med frågorna på presskonferensen att göra och läckan inom Yamaha som fick det hela att läcka ut.

Att prata med JB innan helgen känns ju ändå OK om han har bestämt sig. Annars blir det ju falskspel en hel helg.

Jag tvivlar på att Rossi efter 14 och och 7 titlar ville förnedra Burgess offentligt, det finns ingen mening i det och hjälper honom inte för fem öre. Det är inte snyggt skött, så är det absolut, men det känns som det finns omständigheter som gjorde att det blev som det blev.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top