Rossi stannar hos Yamaha

sandstream

Guest
Mugello, Italy
1/6/2006

Yamaha Motor Co. Ltd is delighted to announce that Valentino Rossi will remain with the Japanese factory in 2007, racing for a fourth year with Yamaha's Factory Team in the MotoGP World Championship. Rossi will continue to spearhead Yamaha's Grand Prix challenge and bike development, as MotoGP enters a new era of 800cc racing in 2007.

Rossi has enjoyed huge success with Yamaha since he joined the factory just over two years ago and every one of his races has captured the true spirit of 'Kando', the Japanese word for the sensation of intense excitement that we experience when we encounter something of supreme quality.

The Italian won the championship with the YZR-M1 on his first try in 2004 and again in 2005, when Yamaha took a clean-sweep of Riders', Team and Manufacturers' Championships in the year of it's 50th Anniversary. 2006 has proved more difficult for the World Champion, with just one win so far this season after a series of unfortunate occurrences, but Yamaha has every faith that Rossi will recover his winning-form, starting at his home Grand Prix in Mugello this weekend.

Speaking from Mugello today, Yamaha Motor Racing Managing Director Lin Jarvis commented, "We are firstly delighted that Valentino has chosen to stay in MotoGP. He is a great ambassador for motorcycle racing in general and extremely important to the global image of this sport. He is the most talented and the fastest rider on the grid and the benchmark to which others aspire.

"We are extremely happy that Valentino has chosen to continue his illustrious MotoGP career with Yamaha in 2007. Yamaha and Valentino have an excellent relationship and we have enjoyed great success together since our partnership was born in 2004. It's exciting news for Yamaha's fans; Valentino's worldwide appeal unites them under one banner and brings more and more people daily into the Yamaha 'family'.

"Of course it's of key importance to us that Valentino will now be in a position to lead the development of Yamaha's new 800cc project for 2007. His input will be invaluable and we believe we will be able to challenge to win the title next year with the new bike. Both Valentino and Yamaha relish the new challenge ahead.

"In the meantime our short term goal is to provide him with the means to defend his MotoGP title this year. We are confident that Valentino can recover from an unlucky start to his title defence, starting at our Factory Team's home race in Mugello this weekend."

"I'm very pleased to be staying with Yamaha next year", announced the 27-year-old from Tavullia, "These past two years with Yamaha have been two of the best of my career and I am extremely happy to stay with them and with my team. I believe I have made the right choice and I am very excited about the challenge of a new class of racing with Yamaha next year."
 

sandstream

Guest
Matulda skrev:
2205858 Se där ja.. Trodde nog han skulle Hojja Italienskt nästa säsong..men huvudsaken är att han kör..
Jag trodde också att det kanske skulle bli Ducati nästa år men precis som du håller jag med om att det viktigaste är att han finns med när starten går 2007.
 

jh

Hej o hå
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Suezukiey ge ess ex ärr 750 -02
sandstream skrev:
2205863 Jag trodde också att det kanske skulle bli Ducati nästa år men precis som du håller jag med om att det viktigaste är att han finns med när starten går 2007.
Han vill ju vinna då kan han ju inte köra duckaskakig :tungan :rofl
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
sandstream skrev:
2205863 Jag trodde också att det kanske skulle bli Ducati nästa år men precis som du håller jag med om att det viktigaste är att han finns med när starten går 2007.
Mmm.. eller Aprillia om dom kommer med en hoj.. avsluta sin karriär på den hoj han började.. Skit samma.. han blir där. :banana :yoparty

jh skrev:
2205880 Gå Rossi Gå Rossi Gå Rossi Gå :yoparty :banana
Vem är du :va
 

jh

Hej o hå
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Suezukiey ge ess ex ärr 750 -02
Matulda skrev:
2205881 Mmm.. eller Aprillia om dom kommer med en hoj.. avsluta sin karriär på den hoj han började.. Skit samma.. han blir där. :banana :yoparty

Vem är du :va
han med mitt benan på sidan :tungan
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Kul att han stannar på två hjul, F1 rykena gjorde en sömnlös.

Jag tror säkert att Ducati kollat av sina möjligheter att förvärva Rossi men jag tror han gjort rätt beslut att stanna hos Yamaha. Han behöver vinna för att ha ett högt värde. Han har lättare att vinna hos Yamaha än Ducati och kan fortsätta ta bra betalt för sina tjänster.
Sen kan märkes fanatikerna "hoppas" på vad de vill.

It´s all business....and fun !
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Triggerhappy skrev:
2206008Han behöver vinna för att ha ett högt värde. Han har lättare att vinna hos Yamaha än Ducati och kan fortsätta ta bra betalt för sina tjänster.
Inget tyder på att Rossi väljer arbetsgivare efter lön och/eller största möjlighet att vinna.

Bytet från Honda till Yamaha gjorde han enligt egna uttalanden för att öka spänningen och sin egen motivation. Att han skulle ha varit missnöjd med lönen hos Honda verkar inte troligt.

Att Rossi skulle ha svårt att vinna hos Ducati verkar inte heller troligt. Han är en bättre förare än Capirossi vilket gör det ganska lätt att se vilka resultat Rossi hade kunnat uppnå hos det italienska märket.

Min gissning är att han stannar hos Yamaha för att han trivs där. Samarbetet i teamet är säkert ovanligt bra och Jeremy Burgess verkar unikt bra på att tillgodose förares behov. Jag tror mig ha läst för några år sedan att Rossi själv sagt att han gärna skulle köra för Ducati. Själv hoppas jag att vi får se det men ännu verkar det inte locka honom tillräckligt mycket.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Matulda skrev:
2205858 Se där ja.. Trodde nog han skulle Hojja Italienskt nästa säsong..men huvudsaken är att han kör..
Ja, precis, det är nog svårt för Rossis kunniga fans att hålla reda på hur och var han kör överhuvudtaget. Byter han märke är förvirringen total.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nyteknik skrev:
2206045 1: Inget tyder på att Rossi väljer arbetsgivare efter lön och/eller största möjlighet att vinna.

2: Bytet från Honda till Yamaha gjorde han enligt egna uttalanden för att öka spänningen och sin egen motivation. Att han skulle ha varit missnöjd med lönen hos Honda verkar inte troligt.

3: Att Rossi skulle ha svårt att vinna hos Ducati verkar inte heller troligt. Han är en bättre förare än Capirossi vilket gör det ganska lätt att se vilka resultat Rossi hade kunnat uppnå hos det italienska märket.

4: Min gissning är att han stannar hos Yamaha för att han trivs där. Samarbetet i teamet är säkert ovanligt bra och Jeremy Burgess verkar unikt bra på att tillgodose förares behov. Jag tror mig ha läst för några år sedan att Rossi själv sagt att han gärna skulle köra för Ducati. Själv hoppas jag att vi får se det men ännu verkar det inte locka honom tillräckligt mycket.

1: Eller hur, Varför åker han inte kawa då eller nått han är chanslös på ? dream on.
2: Yamaha ville vara världsmästare på sitt 50års jubileum...de betalade för sig, Givetvis svarar inte Rossi att han bytt för pengar men...tja tro vad ni vill.
3: Rossi kör inte i samma team som Capirex...så är det bara. Ducati är nog nöjda med Capirex och ser inte nyttan med att dynga upp dubbla pengarna för att få den bästa.
4: Tja han fick nog rådda lite för att få Burgess att lämna Honda och följa med till Yamaha. Kostade nog Yamaha en slant. Tror dessutom inte att Ducati skulle uppskatta Burgess på samma sätt som japanarna vart vana att serva västländska team. Italienarna är liksom vana att rådda själva...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Triggerhappy skrev:
22062001: Eller hur, Varför åker han inte kawa då eller nått han är chanslös på ? dream on.

2: Yamaha ville vara världsmästare på sitt 50års jubileum...de betalade för sig, Givetvis svarar inte Rossi att han bytt för pengar men...tja tro vad ni vill.

3: Rossi kör inte i samma team som Capirex...så är det bara. Ducati är nog nöjda med Capirex och ser inte nyttan med att dynga upp dubbla pengarna för att få den bästa.

4: Tja han fick nog rådda lite för att få Burgess att lämna Honda och följa med till Yamaha. Kostade nog Yamaha en slant. Tror dessutom inte att Ducati skulle uppskatta Burgess på samma sätt som japanarna vart vana att serva västländska team. Italienarna är liksom vana att rådda själva...
1. Den som läser tidningar som publicerar längre intervjuer med förare kunde läsa när Rossi uttalade sig om detta. Vad är det som är så svårt att förstå med att han ville ha en större utmaning när både han själv och omgivningen började vänja sig vid hans fullständig dominans? Många förare hade förstås stannat hos Honda. Men den som vet mer än lite grand om Rossi vet också att han gör mycket med hjärtat.

2. Se ovan.

3. "Så är det bara". Hur så? Rossi och Capirossi är dessutom goda bekanta och berömmer ofta varandra. Varför skulle de inte kunna köra i samma team?

4. Det verkar förstås osannolikt att Burgess skulle följa med vid ett eventuellt byte till Ducati. Burgess är säkert en mycket viktig länk mellan den japanska fabriken och Rossi. Men körde Rossi för Ducati vore han nog mer eller mindre överflödig.

Jag trodde att alla italienska förare helst vill köra för Ducati. De kanske inte är lika patriotiska som jag föreställt mig...
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Såhär skrevs det i silly season tråden.

Rykten säger att Rossi talat med Ducati. En anledning sägs vara att Rossi är missnöjd med att Yamaha inte har en 800cc än men att Ducati har en färdig. Jerry Burgess stannar hos Yamaha om dom tar Stoner.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kul att han stannar i MotoGP. Det hade inte blivit detsamma utan honom.

För övrigt har jag de senaste dagarna läst Rossis självbiografi "What if I had never tried it", där han bl.a. beskriver varför han gick från Honda och att det finns en hel del att ta hänsyn till när man vill byta team. Han hade tankar på att gå till Ducati redan då, men tyckte att deras organisation verkade lite för Honda-lik. (Det kan givetvis ha ändrats sedan dess.) Han verkar ha gått från Honda till stor del för att han inte trivdes med hur organisationen fungerade, och om nu Yamaha sköter sig bra stannar han nog gärna där.

Boken var kanske en aning rörig, med hopp fram och tillbaks i tiden, men mycket givande att läsa när man är lite intresserad av hur Rossi har blivit som han är. :tummenupp
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Spännande att se 800cc, de ska enligt vad jag har hört påminna mer om 500cc i karaktären. Å så kommer de med en ny 250 oxå, då de insett att de snabba killarna kommer från 125 och 250 :hihi Dumt att låta Honda suga upp talangerna...

/Jörgen
 

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Husaberg 390
Finns det några rykten om att Stoner kommer bli andraförare på fabriks yamahan och därmed ersätta Edwards?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
homerone skrev:
2206901 Finns det några rykten om att Stoner kommer bli andraförare på fabriks yamahan och därmed ersätta Edwards?
Enligt det riktiga Eurosport,med Toby Moody och Julian Ryder etc, sa letar Lin Jarvis efter en teamkamrat till Rossi infor 2007. Stoner ska ligga bra till.

Nyteknik skrev:
2206045 Inget tyder på att Rossi väljer arbetsgivare efter lön och/eller största möjlighet att vinna.

Bytet från Honda till Yamaha gjorde han enligt egna uttalanden för att öka spänningen och sin egen motivation. Att han skulle ha varit missnöjd med lönen hos Honda verkar inte troligt.

Att Rossi skulle ha svårt att vinna hos Ducati verkar inte heller troligt. Han är en bättre förare än Capirossi vilket gör det ganska lätt att se vilka resultat Rossi hade kunnat uppnå hos det italienska märket.

Min gissning är att han stannar hos Yamaha för att han trivs där. Samarbetet i teamet är säkert ovanligt bra och Jeremy Burgess verkar unikt bra på att tillgodose förares behov. Jag tror mig ha läst för några år sedan att Rossi själv sagt att han gärna skulle köra för Ducati. Själv hoppas jag att vi får se det men ännu verkar det inte locka honom tillräckligt mycket.
Ytterligare en aspekt ar att Rossi nu kan leda utvecklingsarbetet infor 2007. Hade han valt Ducati hade han inte kunnat gora det forran efter sasongenoch med de nya reglerna blir det en storre chansning an nar Honda inte slappte honom forran efter arsskiftet 03/04. Dessutom ar helaorganisationen hos Yamaha skraddarsydd for Rossi eftersomde har vett att uppskatta hans talang till skillnad fran Honda.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top