rost inuti min rd-motor??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
tjena! nu är det som såhär att jag tänkt börja fixa till min gamla rd som står och samlar dam och till min stora fasa upptäcker jag något som liknar rost på de två runda metallplattorna (nej, jag har ingen aning om vad den tekniska termen för dessa tingestar är:D ) som sitter på var sin sida om vevpinnen (den som går upp och sitter fast i kolven...). är det rost? har jag ett stort problem på halsen eller kan jag strunta i det? ska det vara så?:va ska försöka fixa bilder men om någon redan fattat vad jag menar får de gärna svara:D danke

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Borde vara vevaxeln du pratar om..:D . Heltäckande rost eller små fläckar ? Har du inte haft olja i den ? Skulle va spännande att se hurdant cylinder o kolv ser ut.....:gnissla

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
bushido skrev:
2693056 tjena! nu är det som såhär att jag tänkt börja fixa till min gamla rd som står och samlar dam och till min stora fasa upptäcker jag något som liknar rost på de två runda metallplattorna (nej, jag har ingen aning om vad den tekniska termen för dessa tingestar är:D ) som sitter på var sin sida om vevpinnen (den som går upp och sitter fast i kolven...). är det rost? har jag ett stort problem på halsen eller kan jag strunta i det? ska det vara så?:va ska försöka fixa bilder men om någon redan fattat vad jag menar får de gärna svara:D danke
Hej
Att vevskivorna har rostat är i sig inget problem. Men det betyder å andra sidan att det varit korrosiv miljö i vevhus/cylinder under förvaringen. Därmed är det alltså risk att även vitala delar har rostat. Tex vev-, ram-, och kolvbultslager. Samt även foder om inte detta är nikasilbehandlat eller ngt sådant på din modell.

Mvh
J

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Då finns det risk att lagrena till vevstaken (det du kallar "vevpinnen") och vevaxeln är rostiga, så de måste bytas. För att byta vevstakslagrena i stora ändan måste vevaxeln pressas isär och ihop med nya.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Ähh det är bara att tratta i litta olja och dra runt , sen får den ha en skvätt 5-56 över natten så ska du se att den spinner som en riktig rakebajsare dagen efter.

Se till att lagerna och kolv,cylinder inte är torra när du startar bara för då blir det rassel skrammel.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Beror ju på hur det rostat. På en jetski jag köpte billigt fick man banka hårt med klubba på stakarna för att de skulle vrida sig runt vevaxeln. Köpte ny motor.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Folkezx9r skrev:
2693069 Skulle va spännande att se hurdant cylinder o kolv ser ut.....:gnissla

behövs inte, jag vet redan att dessa båda är kaputt:D

Bearing skrev:
2693080 Då finns det risk att lagrena till vevstaken (det du kallar "vevpinnen") och vevaxeln är rostiga, så de måste bytas. För att byta vevstakslagrena i stora ändan måste vevaxeln pressas isär och ihop med nya.

men det borde man väl märka om de vore rostiga eller så? typ genom att det kanske glappar eller liknande... och så vitt jag kan märka är där inget glapp, vare sig i lager eller nån annastans. plus att den går runt smidigt och fint, inga problem där.

så vitt man kan se är det bara "rost" (vetefan vad det är egentligen, kanske ska se ut så...) på vevskivorna, precis bredvid/under vevstaken. ska försöka fixa bild så att det blir lättare att se vad jag menar och vad det är för nåt.

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Om alla lager är glappfria och fräscha i övrigt så behöver du ju självklart inte byta dom. Däremot finns det ju säkert en anledning till att det har rostat, men jag hade inte oroat mig om jag var du.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Limstift skrev:
2697008 Om alla lager är glappfria och fräscha i övrigt så behöver du ju självklart inte byta dom. Däremot finns det ju säkert en anledning till att det har rostat, men jag hade inte oroat mig om jag var du.

Lagren blir inte initialt glappa av att det är rost på tex lagerbanorna. Däremot kommer de att bli det i förtid efter att man drifttagit den korroderade motorn utan att byta lagren.

Allt beror ju på vad man ska ha motorn till. Sitter den i en landsvägscykel som man ska kunna lita på och kanske tom åka utomlands med, ja då vill man ju ha ordning på allt. Ett vevaxelhaveri i tex Essingeledens vänsterfil i rusningstrafik eller framför en lastbil mitt i MontBlanc-tunneln kan ju förstöra mer än hela dagen.

Ska hojen däremot gå i en grusgrop och till korvmojjen då är det ju bara att testa och köra. I värsta fall får man leda den hem.

Det är därför svårt att ge frågeställaren råd, tycker jag. :)

Men i detta fall är det ju bara att inspektera lagren efter rost, saknar de rost och inte glappar utöver tolerabelt värde så är det ju bara att köra.

/J

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
oki doki. ska kolla om jag kan fixa nån bild så får vi se vad som kan sägas om det då. kanske inte ens är nåt, vet inte hur det ser ut original:D

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Behöver inte vara rost, precis som du är inne på. Vevslängen har ofta en "bläster"-yta. Det i kombination med en metallegering som ser "rostfärgad" ut kan vara orsak till att du tror att det rostat. Någon mer som håller med här?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
WilleZL skrev:
2697288 Behöver inte vara rost, precis som du är inne på. Vevslängen har ofta en "bläster"-yta. Det i kombination med en metallegering som ser "rostfärgad" ut kan vara orsak till att du tror att det rostat. Någon mer som håller med här?

det är lite det jag var inne på för det är inte så roströdbrunt som det borde vara om det är rost utan mer... mörkbrunt... det är strävt men det färgar inte av sig som rost brukar göra...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
UrbanTiger skrev:
2697460 Tja mannen... det är antagligen inte rost utan avlagringar av koks och skit som far runt i motorn allt eftersom. Tänker man efter lite så är ju dessutom allt täckt av en film av tvåtaktsolja och har den inte stått utan cylindrar utomhus eller i en vedbod så bör det inte vara några problem så.
Men du säger att den är pajkon i cylinder och kolvar... byt vevstakslager för säkerkets skull. Har den skurit av oljebrist så är lagren slut inom 50 timmar.

det där om utan cylinder i vedbod... det är precis vad den har gjort:D iallafall i en dryg månad eller så, sen togs motorn in och har legat inne sen dess.
grejen är inte att den har skurit utan att kolven är gammal och slitenm i största allmänhet och cylindern är repig som attans. cyllen ska honas om och ny kolv skall införskaffas, sen får vi se vad som måste göras mer. börjar oroa mig för den attans veven nu...

Dominator-Rocks

Guest
Beroende på värdet av hojen/motorn = Vad man är villig å punga ut för att få aset å gå!

Är det billigare grejer som man lika väl kan skrota så...
Så får man väll bondmecka lite! Sunt förnuft/ en gnutta idioti brukar funka då!

Ex: Farsan var tjurig på brorsan för x antal år sen. Brorsan hade fyllt på farsans färdigblandade dunk (Bens+olja 2takts bensin) med ren 95!

Farsan tog i tron om att den var blandad och tankade sin Tanaka (Röjsåg) den gick ett tag:näsblod Sen gick den inte mer Pappa:mad:

:D

Jag sa att jag skulle fixa!

Farsan :gnissla

Kolven satt som berget, Verkligen den satt galet!

Jag försökte med rörtång på axeln loads of olja i cyllen osv utan resultat!

Sen kom jag på en briljant ide´!

Jag skruvade den tändstiftet, ropade på farsan som fick instruktionerna att hålla en rörtång runt axeln och dra allt vad han orka på 3, sen la jag ner ett don ner i tändstiftshålet och 1. 2. 3. BAAANK med en stor hammare rätt ner på kolven! ÅÅ vips så var den loss!

Trot eller ej 5 år senare så går fortfarande sågen som en klocka, nu ALLTID med blandad bensa! :tummenupp

Slutsats!
Man får inte vara så jäddra känslig!

Dominator-Rocks

Guest
WilleZL skrev:
2697288 Behöver inte vara rost, precis som du är inne på. Vevslängen har ofta en "bläster"-yta. Det i kombination med en metallegering som ser "rostfärgad" ut kan vara orsak till att du tror att det rostat. Någon mer som håller med här?

Yepp så såg min sachs vev ut! Brunaktig!

UrbanTiger skrev:
2697524 Du vet inte varför den skar?

Annars om den stått i vedbon ett par månader helt öppen så har du ett och annat råttbo där nere i såvida du inte varit noga med att täcka med trasor..

VAd dricker du egentligen? Träsprit!? Han säger att den inte har skurit (Isamma text som du citerar)
Och varför i helvete skulle råttor hoppa ner i en jävla motor för? :va

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Dominator-Rocks skrev:
2697525 Yepp så såg min sachs vev ut! Brunaktig!

det där låter lite hoppfullt, danke:D
och den stod utan cylle i en vedbod i ett par veckor men med en plastpåse fasttejpad över cylinderhålet så... råttor bör vi kunna utesluta:D
den går runt fint, glappar inte eller något sånt, jag är mest orolig över denna tveksamma rost som jag inte vet riktigt vad den skulle kunna ställa till med. och angående huruvida det är värt att laga den, lagningskostnad bör inte stiga över tusenlappen om jag gör allt mek själv (som jag brukar göra) om det nu inte är nåt fel på veven så det hoppas jag verkligen att det är värt ;)

och du dominator, det där du skrev om motorsågen låter väldigt likt min mc, bara det att den inte skar pga oljebrist utan bara fastnade en dag när man skulle kicka igång den. ni fick inte byta nåt i den eller? bara slå loss kolven och montera ihop den så funkade den?

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
bushido skrev:
2697576 det där låter lite hoppfullt, danke:D
och den stod utan cylle i en vedbod i ett par veckor men med en plastpåse fasttejpad över cylinderhålet så... råttor bör vi kunna utesluta:D
den går runt fint, glappar inte eller något sånt, jag är mest orolig över denna tveksamma rost som jag inte vet riktigt vad den skulle kunna ställa till med. och angående huruvida det är värt att laga den, lagningskostnad bör inte stiga över tusenlappen om jag gör allt mek själv (som jag brukar göra) om det nu inte är nåt fel på veven så det hoppas jag verkligen att det är värt ;)

Jag är alldeles säker på att det inte är rost skall banne mig försöka leta fram bilder!

Btw kör me skiten så rostar den inte! You know man oljar gamla bilar....!:tummenupp

Sorry för bilden men sökte på vevstake:D

Last edited:

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
bushido skrev:
2695979 behövs inte, jag vet redan att dessa båda är kaputt:D

men det borde man väl märka om de vore rostiga eller så? typ genom att det kanske glappar eller liknande... och så vitt jag kan märka är där inget glapp, vare sig i lager eller nån annastans. plus att den går runt smidigt och fint, inga problem där.

så vitt man kan se är det bara "rost" (vetefan vad det är egentligen, kanske ska se ut så...) på vevskivorna, precis bredvid/under vevstaken. ska försöka fixa bild så att det blir lättare att se vad jag menar och vad det är för nåt.

Skulle tro att vevskivorna (som är "naken" metall) rostar långt tidigare än lagren som ju är ytbehandlade. 1 månad i en vedbod tror jag knappast knäcker ett lager. Inte 2 mån. heller. Rost på vevskivorna är inget problem.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Dominator-Rocks skrev:
2697591 Jag är alldeles säker på att det inte är rost skall banne mig försöka leta fram bilder!

Btw kör me skiten så rostar den inte! You know man oljar gamla bilar....!:tummenupp

Sorry för bilden men sökte på vevstake:D

ok, danke:D ska köra så fort den är i körbart skick ;)
heh, bra bild:D

Slan Cruel skrev:
2697595 Skulle tro att vevskivorna (som är "naken" metall) rostar långt tidigare än lagren som ju är ytbehandlade. 1 månad i en vedbod tror jag knappast knäcker ett lager. Inte 2 mån. heller. Rost på vevskivorna är inget problem.

ok, tack:D känner hoppet återvända:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Slan Cruel skrev:
2697595 Skulle tro att vevskivorna (som är "naken" metall) rostar långt tidigare än lagren som ju är ytbehandlade. 1 månad i en vedbod tror jag knappast knäcker ett lager. Inte 2 mån. heller. Rost på vevskivorna är inget problem.

Kul-, nål- och rullager är inte ytbehandlade alls. Däremot binder de ofta en tjockare oljefilm tack vare av kapillärverkan än vevskivornas större ytor. Så visst, lagret kommer sannolikt att börja rosta sist.

/J

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen