rost inuti min rd-motor??

Dominator-Rocks

Guest
Om den ser ut såhär kanske man skall börja tänka på å byta!

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dominator-Rocks skrev:
2697608 Om den ser ut såhär kanske man skall börja tänka på å byta!

riktigt så illa är det inte, nej ;)

nu har jag förresten tagit bilder. börjar tvivla mer och mer på att det är rost men iallafall, hur lägger jag in bilderna här?

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
bushido skrev:
2697576

och du dominator, det där du skrev om motorsågen låter väldigt likt min mc, bara det att den inte skar pga oljebrist utan bara fastnade en dag när man skulle kicka igång den. ni fick inte byta nåt i den eller? bara slå loss kolven och montera ihop den så funkade den?

Det var en röjsåg!

Ne det enda jag gjorde var å plocka de´n lite prylar så jag kom åt axeln!

(Sån tur som jag hade den gången hmmm :tungan .. har man nog bara en gång!)

Men jag lever på den en!

Farsan: Va faan skall du göra pöjk :mad: slå håll i kolven :mad: bla bla bla ... !!

:D Varje sommar när vi klipper gräs/kapar sly med den så brukar jag inlflika att jag har lagat den! :yoparty

Dominator-Rocks

Guest
bushido skrev:
2697610 riktigt så illa är det inte, nej ;)

nu har jag förresten tagit bilder. börjar tvivla mer och mer på att det är rost men iallafall, hur lägger jag in bilderna här?

:tummenupp

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
sådär ja. observera de mörkare fälten bredvid vevstaken, typ gråsvartaktiga och skrovliga. rostigt eller normalt? (min kamera är tyvär inte den bästa...)

Bifogat

• DSC00036.JPG
    DSC00036.JPG
    54.4 KB · Visningar: 99
  • DSC00038.JPG
    DSC00038.JPG
    46.7 KB · Visningar: 105
  • DSC00039.JPG
    DSC00039.JPG
    43.6 KB · Visningar: 92

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Den veven ser helt frisk ut tycker jag.
Skinkorna(ja de heter så) ser riktigt bra ut.

Eftersom hojen är gammal så håller jag med dig; byt kolv och hona sen kör som fan.

Lycka till!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
RR ABBE skrev:
2697670 Den veven ser helt frisk ut tycker jag.
Skinkorna(ja de heter så) ser riktigt bra ut.

Eftersom hojen är gammal så håller jag med dig; byt kolv och hona sen kör som fan.

Lycka till!

ok, så det jag trodde var rost är alltså lugnt?:D hihi, jag ska gasa satan sen när den är klar ja ;):tummenupp
tack:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dominator-Rocks skrev:
2697521
Jag skruvade den tändstiftet, ropade på farsan som fick instruktionerna att hålla en rörtång runt axeln och dra allt vad han orka på 3, sen la jag ner ett don ner i tändstiftshålet och 1. 2. 3. BAAANK med en stor hammare rätt ner på kolven! ÅÅ vips så var den loss!

Trot eller ej 5 år senare så går fortfarande sågen som en klocka, nu ALLTID med blandad bensa! :tummenupp

Slutsats!
Man får inte vara så jäddra känslig!

Jag har också ett trick om jag ska ha loss kolven på ett riktigt fastrostad sjöfynd som jag ska renovera:

Jag gängar ur tändstiftet alt spridaren på en cylinder där ingen avgasport eller ventil är öppen. Är det en fyrtaktare så är det bara att ta dän vipparmsgalleriet och försöka stänga ventilerna eller ta en annan cylinder om det är en flercylindrig motor.

Sedan jag sprutat in rostlösningsolja gängar jag i en adapter i spridar-/tändstiftshålet och släpper på tryckluft. Då släpper ofta kolven mjukt och skonsamt med ett tjoff. Detta har jag tom praktiserat på stora tändkulor med kolvar stora som 10-litershinkar.

Räcker inte luften så tar jag till nästa knep. Jag fyller cylindern med billig fett, monterar i en annan adapter med en fettnippel i hålet. Sedan tar jag en fettspruta och trycker ut kolven mjuk och stilla hydraliskt.

Sådana här adaptrar är lätta att tillverka. Till bensinmotorer så går de lätt att tillverka av ett kasserat tändstift.

Jag var inte heller "så jäddra känslig" när jag var yngre. :hihi
Men det är det som är skönt med att bli äldre. Men slipper chansa så mycket! :)

/J

bushido skrev:
2697657 sådär ja. observera de mörkare fälten bredvid vevstaken, typ gråsvartaktiga och skrovliga. rostigt eller normalt? (min kamera är tyvär inte den bästa...)

De där ytorna ser inte alls rostiga ut. De blanka ytorna är de obehandlade. Och som du ser är de inte alls rostiga. De "bruna" ytorna har den färgen för att de är smidda/värmebehandlade men tills skillnad från de blanka ytorna sedan ej är maskinbearbetade. Den där veven är helt ok vad avser rost.

Hur sliten den sedan är går förstås inte att säga av bilderna.

Mvh
J

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2697676 Jag har också ett trick om jag ska ha loss kolven på ett riktigt fastrostad sjöfynd som jag ska renovera:

Jag gängar ur tändstiftet alt spridaren på en cylinder där ingen avgasport eller ventil är öppen. Är det en fyrtaktare så är det bara att ta dän vipparmsgalleriet och försöka stänga ventilerna eller ta en annan cylinder om det är en flercylindrig motor.

Sedan jag sprutat in rostlösningsolja gängar jag i en adapter i spridar-/tändstiftshålet och släpper på tryckluft. Då släpper ofta kolven mjukt och skonsamt med ett tjoff. Detta har jag tom praktiserat på stora tändkulor med kolvar stora som 10-litershinkar.

Räcker inte luften så tar jag till nästa knep. Jag fyller cylindern med billig fett, monterar i en annan adapter med en fettnippel i hålet. Sedan tar jag en fettspruta och trycker ut kolven mjuk och stilla hydraliskt.

Sådana här adaptrar är lätta att tillverka. Till bensinmotorer så går de lätt att tillverka av ett kasserat tändstift.

Jag var inte heller "så jäddra känslig" när jag var yngre. :hihi
Men det är det som är skönt med att bli äldre. Men slipper chansa så mycket! :)

/J

Du är van å fetta/smörja in ser jag :D :rofl :lol :hihi :blah :hoppskrat :skrattaåt

Ang å bli äldre,:näsblod tyvärr :huvet så blir man det, det här var cirkus 5 år sen och jag hade nog inte gjort samma sak idag!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dominator-Rocks skrev:
2697693 Du är van å fetta/smörja in ser jag :D :rofl :lol :hihi :blah :hoppskrat :skrattaåt

Ang å bli äldre,:näsblod tyvärr :huvet så blir man det, det här var cirkus 5 år sen och jag hade nog inte gjort samma sak idag!

Prexis, komsi komsi!! :rofl :FU

Det är bra det!:pannkyss
Motorer är känsliga djur.
/J

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jörgen Karlsson skrev:
2697696
Motorer är känsliga djur.
/J

djur?:va
visst, att de spinner som katter har man ju hört talas om men iallafall...:D

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
tjena! nu är det som såhär att jag tänkt börja fixa till min gamla rd som står och samlar dam och till min stora fasa upptäcker jag något som liknar rost på de två runda metallplattorna (nej, jag har ingen aning om vad den tekniska termen för dessa tingestar är:D ) som sitter på var sin sida om vevpinnen (den som går upp och sitter fast i kolven...). är det rost? har jag ett stort problem på halsen eller kan jag strunta i det? ska det vara så?:va ska försöka fixa bilder men om någon redan fattat vad jag menar får de gärna svara:D danke

Låter som vevaxelns limpor. Är rosten bara lite på ena sidan har du haft lite gammal bensin samt lite vatten i vevhuset när den stått.

Är rosten upp mot lagren byt både vevlager och ramlager.

Personligen skulle jag byta både vev- och ramlager och veta att allting är i skick. Dessa delar är slitagedelar och ingenting som håller i evighet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Låter som vevaxelns limpor. Är rosten bara lite på ena sidan har du haft lite gammal bensin samt lite vatten i vevhuset när den stått.

Är rosten upp mot lagren byt både vevlager och ramlager.

Personligen skulle jag byta både vev- och ramlager och veta att allting är i skick. Dessa delar är slitagedelar och ingenting som håller i evighet.

jo, men om man som jag lider av pengabrist vill man gärna utnyttja det som utnyttjas kan hellre än att köpa nytt i första hand:tummenupp

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
jo, men om man som jag lider av pengabrist vill man gärna utnyttja det som utnyttjas kan hellre än att köpa nytt i första hand:tummenupp

Förstår det också, men följdskadorna från dessa delar blir mångdubbelt dyrare många gånger och även :näsblod om du inte är med. Bara man vet läget.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Förstår det också, men följdskadorna från dessa delar blir mångdubbelt dyrare många gånger och även :näsblod om du inte är med. Bara man vet läget.

jodå, det är jag helt på det klara med. just därför startade jag den här tråden, fär att få veta huruvida den jag har kan hålla eller ej ;) självklart bättre att byta men om man ska byta nåt som ändå skulle kunna hålla kan man ju lika gärna köpa helt ny hoj också istället för att laga den befintliga:näsblod

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Kul-, nål- och rullager är inte ytbehandlade alls. Däremot binder de ofta en tjockare oljefilm tack vare av kapillärverkan än vevskivornas större ytor. Så visst, lagret kommer sannolikt att börja rosta sist.

/J

Aha! Bra att veta:)
Trodde det var ngn. slags ytbehandling på dom. Men tänker man efter lite så finns det väl ingen behandling som är hårdare än de härdningar som lagren genomgått.
Tar det längre tid för härdad metall att rosta, eller är det bara för att det fastnar en tjockare oljefilm på?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Trodde det var ngn. slags ytbehandling på dom. Men tänker man efter lite så finns det väl ingen behandling som är hårdare än de härdningar som lagren genomgått.

Exakt, det är så det är.

Tar det längre tid för härdad metall att rosta, eller är det bara för att det fastnar en tjockare oljefilm på?

Härdningen har marginell inverkan. Det är mer legeringens sammansättning som "bestämmer" hur lätt det korroderar. Och det är blott sk kolstål (som alltså rostar) som kan härdas till hårdhet som platsar i rullningslager. Iaf om de ska klara av ngn belasting att tala om.

Hilsen
J

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig