Dominator-Rocks
Guest
Om den ser ut såhär kanske man skall börja tänka på å byta!
Last edited:
Dominator-Rocks skrev:2697608Om den ser ut såhär kanske man skall börja tänka på å byta!
bushido skrev:2697576
och du dominator, det där du skrev om motorsågen låter väldigt likt min mc, bara det att den inte skar pga oljebrist utan bara fastnade en dag när man skulle kicka igång den. ni fick inte byta nåt i den eller? bara slå loss kolven och montera ihop den så funkade den?
bushido skrev:2697610riktigt så illa är det inte, nej
nu har jag förresten tagit bilder. börjar tvivla mer och mer på att det är rost men iallafall, hur lägger jag in bilderna här?
RR ABBE skrev:2697670Den veven ser helt frisk ut tycker jag.
Skinkorna(ja de heter så) ser riktigt bra ut.
Eftersom hojen är gammal så håller jag med dig; byt kolv och hona sen kör som fan.
Lycka till!
Dominator-Rocks skrev:2697521
Jag skruvade den tändstiftet, ropade på farsan som fick instruktionerna att hålla en rörtång runt axeln och dra allt vad han orka på 3, sen la jag ner ett don ner i tändstiftshålet och 1. 2. 3. BAAANK med en stor hammare rätt ner på kolven! ÅÅ vips så var den loss!
Trot eller ej 5 år senare så går fortfarande sågen som en klocka, nu ALLTID med blandad bensa!![]()
Slutsats!
Man får inte vara så jäddra känslig!
bushido skrev:2697657sådär ja. observera de mörkare fälten bredvid vevstaken, typ gråsvartaktiga och skrovliga. rostigt eller normalt? (min kamera är tyvär inte den bästa...)
Jörgen Karlsson skrev:2697676Jag har också ett trick om jag ska ha loss kolven på ett riktigt fastrostad sjöfynd som jag ska renovera:
Jag gängar ur tändstiftet alt spridaren på en cylinder där ingen avgasport eller ventil är öppen. Är det en fyrtaktare så är det bara att ta dän vipparmsgalleriet och försöka stänga ventilerna eller ta en annan cylinder om det är en flercylindrig motor.
Sedan jag sprutat in rostlösningsolja gängar jag i en adapter i spridar-/tändstiftshålet och släpper på tryckluft. Då släpper ofta kolven mjukt och skonsamt med ett tjoff. Detta har jag tom praktiserat på stora tändkulor med kolvar stora som 10-litershinkar.
Räcker inte luften så tar jag till nästa knep. Jag fyller cylindern med billig fett, monterar i en annan adapter med en fettnippel i hålet. Sedan tar jag en fettspruta och trycker ut kolven mjuk och stilla hydraliskt.
Sådana här adaptrar är lätta att tillverka. Till bensinmotorer så går de lätt att tillverka av ett kasserat tändstift.
Jag var inte heller "så jäddra känslig" när jag var yngre.
Men det är det som är skönt med att bli äldre. Men slipper chansa så mycket!
/J
Dominator-Rocks skrev:2697693Du är van å fetta/smörja in ser jag![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ang å bli äldre,tyvärr
så blir man det, det här var cirkus 5 år sen och jag hade nog inte gjort samma sak idag!
Jörgen Karlsson skrev:2697696
Motorer är känsliga djur.
/J
tjena! nu är det som såhär att jag tänkt börja fixa till min gamla rd som står och samlar dam och till min stora fasa upptäcker jag något som liknar rost på de två runda metallplattorna (nej, jag har ingen aning om vad den tekniska termen för dessa tingestar är) som sitter på var sin sida om vevpinnen (den som går upp och sitter fast i kolven...). är det rost? har jag ett stort problem på halsen eller kan jag strunta i det? ska det vara så?
ska försöka fixa bilder men om någon redan fattat vad jag menar får de gärna svara
danke
Låter som vevaxelns limpor. Är rosten bara lite på ena sidan har du haft lite gammal bensin samt lite vatten i vevhuset när den stått.
Är rosten upp mot lagren byt både vevlager och ramlager.
Personligen skulle jag byta både vev- och ramlager och veta att allting är i skick. Dessa delar är slitagedelar och ingenting som håller i evighet.
jo, men om man som jag lider av pengabrist vill man gärna utnyttja det som utnyttjas kan hellre än att köpa nytt i första hand![]()
Förstår det också, men följdskadorna från dessa delar blir mångdubbelt dyrare många gånger och ävenom du inte är med. Bara man vet läget.
Kul-, nål- och rullager är inte ytbehandlade alls. Däremot binder de ofta en tjockare oljefilm tack vare av kapillärverkan än vevskivornas större ytor. Så visst, lagret kommer sannolikt att börja rosta sist.
/J
Aha! Bra att veta![]()
Trodde det var ngn. slags ytbehandling på dom. Men tänker man efter lite så finns det väl ingen behandling som är hårdare än de härdningar som lagren genomgått.
Aha! Bra att veta![]()
Tar det längre tid för härdad metall att rosta, eller är det bara för att det fastnar en tjockare oljefilm på?
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |
![]() |
Omfattande körkortsförändringar på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
Custom Motor Show 2025
Vårens stora event, som kic... |
![]() |
Nytt körkortsdirektiv som på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj
Söndag 18 maj är det dags f... |