Rost

Frippe_

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Hoj
Aprilia MX 125, -06
Har haft min hoj stående ute några veckor av vintern tyvärr (pga brist av utrymme), men med presenning förstås. Det har ändå blivit rost på bromsskivorna både fram och bak, mest i slitspåren, men det borde vara ganska ytlig rost. Undrar hur man lättast tar bort detta utan att förstöra skivan, finns det något annat sätt förutom sandpapper?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Japp, bromsa :hihi Seriöst så funkar det mot den ytrosten.

UnknowN90

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2006
Hoj
Aprilia RS 125 -97
Har haft min hoj stående ute några veckor av vintern tyvärr (pga brist av utrymme), men med presenning förstås. Det har ändå blivit rost på bromsskivorna både fram och bak, mest i slitspåren, men det borde vara ganska ytlig rost. Undrar hur man lättast tar bort detta utan att förstöra skivan, finns det något annat sätt förutom sandpapper?

Sandpapper? hahaha

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Det är bara bromsa :) kolla runt där du bor på bilarnas bromsskivor, då komemr du se att många har rost och de är bara att köra

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Det är bara bromsa :) kolla runt där du bor på bilarnas bromsskivor, då komemr du se att många har rost och de är bara att köra

Exakt blir så på nästan alla bilar också bara över en natt. Bara och köra och bromsa så försvinner de :tummenupp

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

bara för att säga det en gång för alla ANVÄND ALDRIG SANDPAPPER. om du inte tror mig så testa och ge dig ut på en tur sen ;)

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
dra en fheting stoppie så äre borta sen..

men jag har en fråga. så jag lånar tråden lite.

va ute å kålla till åsnan nu å fick syn på att det var rostit längt ut på skivan? det betyder ju att beläggen antingen ligger fel eller är utslitna redan. men grejen är att jag bytte dom för inte alls så länge sen

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Om du bromsar med rostiga skivor så kommer jonerna från skivan att hoppa över till beläggen och förstö...

:corn

:rolleyes

Last edited:

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
Yz250
bara för att säga det en gång för alla ANVÄND ALDRIG SANDPAPPER. om du inte tror mig så testa och ge dig ut på en tur sen ;)

Utveckla.. Exakt vad händer???
Vet föresten en kille som skulle smörja in sin skiva då den gnisslade:D

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2814892 Utveckla.. Exakt vad händer???
Finns en del som gjort sådana saker tyvärr. Likadant en som skulle smörja kedjan och sprutade rakt mot vakdrevet så han klenade ned hela skivan. han som körde prövade inte att broms förns han var ute på banan. :3freak

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Utveckla.. Exakt vad händer???

aldrig testat själv, men enligt uppgift så skapar det FETA vibrationer i hela hojen när man bromsar (logisk som fan om man tänker efter)

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
aldrig testat själv, men enligt uppgift så skapar det FETA vibrationer i hela hojen när man bromsar (logisk som fan om man tänker efter)

låter väl ganska troligt.

bromsskivan på mina sm fälgar ja köpte var rätt rostig, drog lite autosol över den, den är helt jämn i ytan... så det kanske kan vara något... detta gjorde jag för jag ändå var igång o polerade. om de satt på hojen hade jag bara bromsat hårt..

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
har du kollat så att dom sitter rätt? om du gör det kan du ju lika gärna även kolla om dom är nerslitna
det är vad jag skulle göra

för vad jag förstått så försvinner inte ytrosten på hela bromsytan även fast du har bromsat, eller har jag fattat fel?

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457