Rostfria insexskruvar

Finns det på marknaden så kan du väl säga till, har bara sätt svarta obehandlade, men det borde finnas behandlade också med tanke på att man kan svart oxidera stål.

Jo, det kan fungera med vanliga sexkantskruvar också, svarta eller mörkgrå, utgår från att de som sitter på alla hojar är behandlade också. Är det inte fler än jag som vill ha en lattjolajbanlåda med svarta/mörkgrå insexskruvar/sexkantsskruvar som man kan plocka av när man meckar?

Jo, det kan fungera med vanliga sexkantskruvar också, svarta eller mörkgrå, utgår från att de som sitter på alla hojar är behandlade också. Är det inte fler än jag som vill ha en lattjolajbanlåda med svarta/mörkgrå insexskruvar/sexkantsskruvar som man kan plocka av när man meckar?
Jo gärna! Har letat efter det men aldrig hittat, eventuellt kan man köpa obehandlade och lämna in för behandling.
Finns ju en uppsjö av behandlingsmetoder för att få stålet svart.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=220

Last edited:
Det finns något som heter galvaniska strömmar, den minst ädla metallen fungerar som en offeranod till den ädlare metallen, gängorna försvinner på sikt med rostfri.

Detta berättade personalen på Sifverts för mig med. Jag kände till fenomenet men trodde inte det var så noga med rostfritt kontra aluminium.

Bättre att byta skruvarna om de börjar se sunkiga ut.
Skruv på utsatta ställen brukar jag försöka fetta in innan åtdragning.

Men detta är ju sån dära skolingenjörs nonsens

Det är väl inga jäkla båtar vi kör ( i saltvatten )

Jag har stött på betydligt fler elförzinkade skruvar modell orginal i nån sorts vitgegga ärg sörja och med dåliga gängor som påföljd

Det är ett Icke problem att montera Rostfritt på en Mc

Dessutom så sitter det redan rätt mycket rostfritt i orginal på en " modern MC "

Jag köpte ett kilo rostfria insex på Roffes på Söder, som nu finns i Jordbro. De räckte i flera år och jag var lycklig varje gång jag faktiskt hade en spanking new skinande bult att sätta dit ( Jag gillar gamla hojar )

Jag har stött på betydligt fler elförzinkade skruvar modell orginal i nån sorts vitgegga ärg sörja och med dåliga gängor som påföljd

Jag tror även på empiri :tummenupp

Jag köpte ett kilo rostfria insex på Roffes på Söder, som nu finns i Jordbro. De räckte i flera år och jag var lycklig varje gång jag faktiskt hade en spanking new skinande bult att sätta dit ( Jag gillar gamla hojar )

Men de var silverfärgade antar jag? Blir lite knas när tex alla motorskruvar är svarta/mörkgrå. Jag har också massor av insexskruvar men de flesta är silverfärgade.

Jag har precis hängt om dörrarna på en ny Siemens kyl/frys, nu tänker ni.. - Vad har detta med Mc att göra? De var en hel del skruvar att lossa på och den vita ärgen fanns på gängorna i princip varenda skruv, var tvungen att nämna det. Nån sorts gänglåsning på både vitvaror och mc måntro?

hjertmans i råå har ganska mycket rostfritt hemma men det kostar en arm och ett ben, finns ingen som är så lurad som en båtägare... ;)

Men de var silverfärgade antar jag? Blir lite knas när tex alla motorskruvar är svarta/mörkgrå. Jag har också massor av insexskruvar men de flesta är silverfärgade.

Håller med om att det riskerar att se moppefuckostyling ut på fel ställen, motorkåpsskruvarna får man köpa på Siwerts ( om man bor i Sthlm ) i svart.

Det har jag märkt att elförzinkat blir på varma ställen, vitgeggig alltså. Nåväl jag tror nog rostfritt kan funka om man pastar in förbanden. Men mina erfarenheter av rostfria förband i varma detaljer (typ avgasrör) är att det går av så fort man nuddar skruven om man inte har fettat in den på ett eller annat sätt innan man satt dit den.

A4 tål mer på utsatta ställen ja. Ta en klick koppar eller aluminiumpasta på rostfria skruvar innan du skruvar fast dom så får man loss dom igen. :)
Just kopparpasta avråds från många håll att användas på t.ex. på gängor/hjulmuttrar i samband med alu.fälgar pga galvanisk korrosion på fälgarna som resultat. Såvida det inte bara är en starkt etablerad myt så bör det nog undvikas på skruvar i motorblock också.

Just kopparpasta avråds från många håll att användas på t.ex. på gängor/hjulmuttrar i samband med alu.fälgar pga galvanisk korrosion på fälgarna som resultat. Såvida det inte bara är en starkt etablerad myt så bör det nog undvikas på skruvar i motorblock också.

nja.. du har delvis rätt, alu & koppar e ingen bra blandning, men just kopparpasta på bultarnas gängor funkar, då dom inte kommer kontakt med fälgen.

att kleta på kopparpasta på navet/fälgen är inte att rekomendera.

skulle dock inte använda kopparpasta på motorbultar om motordelarna är av alu.
då e det fett som gäller

När ni smörjer RF bultar vilket man ALLTID ska göra så använd(Molykote D)

Skruvar i allmänhet brukar göras i automatstål läste jag i min materialtekniska bok för bara några timmar sedan. Detta gäller inte rostfria skruvar och därför är hållfastheten sämre hos dessa.

Spelar ingen större roll, huvudsaken är att jag avråder till rostfritt.

Nej, det där gäller väl bara om man svarvar egna skruvar.

Masstillverkad skruv är smidd och då är automatstål ganska olämpligt.

Men rostfritt är ju generellt sett oftast mjukare än ett härdat kolstål.

är inte A4 8:8 lika i hållfasthet med en svart 8:8?- isf är det ju hugget som stucket vad man nyttjar.
skulle aldrig sätta nått annat än minst 8:8 på nått, finns kines skruv som har lika egenskaper med ost.....(4:4 är det lägsta jag sett...)

//jj

(kolla upp MONELL, hahaha!!!- sist jag kollade var ju titan billigt i jämförelse!)

Det där beror ju på vilka skruvar man byter ut. Finns ju många ställen på en motorcykel där man klarar sig med skruv av mjukost.

Inget hindrar väl vad jag vet att även en 12:9 är galvaniserad :va Och tvärtom hindrar väl inget att en 8:8 är svart men av någon outgrundlig anledning har de de färgerna. :va

Last edited:

Jag gissar att det där beror lite på hur man behandlar sin hoj. Dina hojar står nog torrt och varmt inne när du inte använder dem? En hoj som står utomhus året runt på västkusten klarar sig kanske sämre med rostfria skruvar. Tror jag...

Jag gissar att det där beror lite på hur man behandlar sin hoj. Dina hojar står nog torrt och varmt inne när du inte använder dem? En hoj som står utomhus året runt på västkusten klarar sig kanske sämre med rostfria skruvar. Tror jag...

"Jag vill byta ut alla skruvar, muttrar & brickor till den RD 350 som jag håller på att renovera"

Det var så han skrev , Tråd skribenten

Man får väl hoppas att han inte tänker ställa ut den på öppen gata på västkusten i ur och skur:gnissla

Folk som kör brukshojar brukar inte ha så stort behov att byta ut sina skruvar till skinande blanka

"Jag vill byta ut alla skruvar, muttrar & brickor till den RD 350 som jag håller på att renovera"

Det var så han skrev , Tråd skribenten

Man får väl hoppas att han inte tänker ställa ut den på öppen gata på västkusten i ur och skur:gnissla

Folk som kör brukshojar brukar inte ha så stort behov att byta ut sina skruvar till skinande blanka

Jag svarade mer allmänt än bara till TS.

Jag försöker inte avråda från rostfri skruv till dig, TS och många andra. Men någon annan läsare av tråden kanske får problem om han gör som er.

Tror mycket väl det kan finnas någon på östkusten men rostiga skruvar som tänker tanken att ersätta dessa med rostfritt för att bli av med sina problem...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back