Rosthål i ljuddämparen

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Jag har upptäckt ett rosthål i avgassystemet på min FZ 750.
Någon som har lagat ett sådant någon gång?
Jag funderar på om min lokala plåtslagare kan hjälpa mig, är det enkelplåt i dämparna, hur är dom uppbyggda?
//Ivar

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Hoj
Exakt var är hålet, "i avgassystemet" kan ju vara allt mellan grenrörskröken mot toppen och bakre "locket" på ljuddämparn?

Hålet sitter mitt på dämparen, tanken var att nita isär dämparen och låta min lokala plåtis valsa en ny plåt men om det är trasiga delar inuti så kanske det inte är någon ide.
Med tanke på att dämparna inte blir stekheta (passagerarna har ju fötterna nära dom) så kanske det sitter dubbel plåt på dom.
Är det någon som har plockat isär originaldämpare?
Jag vet hur man packar om en slipon men är original uppbyggda likadant?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hålet sitter mitt på dämparen, tanken var att nita isär dämparen och låta min lokala plåtis valsa en ny plåt men om det är trasiga delar inuti så kanske det inte är någon ide.
Med tanke på att dämparna inte blir stekheta (passagerarna har ju fötterna nära dom) så kanske det sitter dubbel plåt på dom.
Är det någon som har plockat isär originaldämpare?
Jag vet hur man packar om en slipon men är original uppbyggda likadant?
Originaldämparen är väl också ett slipon? ;) Är det ändå hål så är det väl bara att borra loss nitarna så har du svaret! Är det skrot inuti också är det ju bara att kasta, är det fräscht så är ju halva lagningsjobbet redan gjort :) Det finns nog ingen regel som säger att alla originaldämpare ser likadana ut inuti heller.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Originaldämparen är väl också ett slipon? ;) Är det ändå hål så är det väl bara att borra loss nitarna så har du svaret! Är det skrot inuti också är det ju bara att kasta, är det fräscht så är ju halva lagningsjobbet redan gjort :) Det finns nog ingen regel som säger att alla originaldämpare ser likadana ut inuti heller.

Nope, 85:eek:rna har inte ett klassiskt slipon i original. Det är dubbla ljuddämpare och hela avgassystemet utgörs av 6 olika rör. Ett härke modell grobian helt enkelt.

Om det inte går att laga så är mitt förslag att du helt enkelt skaffar ett 4-1 system. Mycket lättare o smidigare. Finns begagnat lite varstans.

Bifogat

• !B)bq-CgCWk~$(KGrHqQOKiQEw13iIBCdBMNeQyw9K!~~_1.JPG
    !B)bq-CgCWk~$(KGrHqQOKiQEw13iIBCdBMNeQyw9K!~~_1.JPG
    20.4 KB · Visningar: 100

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Hoj
Nope, 85:eek:rna har inte ett klassiskt slipon i original. Det är dubbla ljuddämpare och hela avgassystemet utgörs av 6 olika rör. Ett härke modell grobian helt enkelt.

Om det inte går att laga så är mitt förslag att du helt enkelt skaffar ett 4-1 system. Mycket lättare o smidigare. Finns begagnat lite varstans.

Jag har ett N-ETA 4-1 system men det står att det inte är "street legal", jag har inte haft det monterat än själv så jag vet inte hur mycket det låter.
Jag har ingen mätutrustning själv och vill inte betala extra besiktning om det skiter sig :)

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag har ett N-ETA 4-1 system men det står att det inte är "street legal", jag har inte haft det monterat än själv så jag vet inte hur mycket det låter.
Jag har ingen mätutrustning själv och vill inte betala extra besiktning om det skiter sig :)

Köpte du din hoj i katrineholm? Kanske är min gamla. :D

visabild.php

Om det är ett likadant system som på bilden så kan jag intyga att det väsnas ganska bra och förgasarna måste justeras då det blir rediga avgasknallar av det.

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej du!
Det är väl bara att dunka dit det (avgassystemet, menar jag) och skulle det väsnas för mycket:hördu så trycker du bara erforderligt antal diskbollar ( finns på Ica) i slutröret tills det blir tillräckligt tyst för besiktning. Om det är jobbigt högljutt ändå så kan man ju enkelt byta bara dämparen. Det finns massor på E-bay eller kanske Blocket.
Ha de.........Per:squid

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Svaret är "Det beror på."

Men borra ur nitarna, plocka isär den och bär delarna till din plåtgubbe så vet han nog vad som går att göra.

Inventarierna i dämparen kan vara ok även om höljet är rostigt. Du vet bara genom att plocka isär den och titta. Och du har inget att förlora på att ta isär en redan trasig ljuddämpare.

Lägg gärna upp bilder här sedan du plockat isär så kommer du säkert få fler förslag.

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Hoj
Köpte du din hoj i katrineholm? Kanske är min gamla. :D

visabild.php

Om det är ett likadant system som på bilden så kan jag intyga att det väsnas ganska bra och förgasarna måste justeras då det blir rediga avgasknallar av det.

Japp, det är din gamla hoj, dock lite mer medfaren nu än på din bild.
Men jag känner igen silvertejpen och Pirellimärket på framskärmen.
När ägde du hojen, var det du som modifierade den med irs skiva fram, Öhlins dämpare och andra sportiga förändringar eller var det någon ägare före dig?
Jag har köpt ett nytt kåppaket till den då den har varit omkull och vänstersidan är ganska uppskrapat, det skall jag montera när jag är klar med körkortet och jag känner mig säker på hojen.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Japp, det är din gamla hoj, dock lite mer medfaren nu än på din bild.
Men jag känner igen silvertejpen och Pirellimärket på framskärmen.
När ägde du hojen, var det du som modifierade den med irs skiva fram, Öhlins dämpare och andra sportiga förändringar eller var det någon ägare före dig?
Jag har köpt ett nytt kåppaket till den då den har varit omkull och vänstersidan är ganska uppskrapat, det skall jag montera när jag är klar med körkortet och jag känner mig säker på hojen.

Skickar PM

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...