Rostig tank.

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Bengan skrev:
Jag vet inte riktigt men gissar på att zinken har till uppgift att se till att processen stannar när rosten ätits upp, har sett en massa sidor där de inte använder zink(eller någon oädlare metall öht) med bra resultat.


Man brukar väll kunna använda kolstavar som det bildas en "fällning" (joner som blir till järn och sätter sig på staven) på eller tänker jag fel nu?
Oädla metaller används ju ofta på båtskrov för att dessa så att säga skall "ta smällen" så att inte skrovet rostar upp.
Det borde ju funka även på bensintankar odyl.
/V.
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Tanken med offeranod har jag också funderat lite på, och det är väl bl.a. därför man förzinkar järn.
 
Last edited:

Therudeboy

Guest
Vastrix skrev:
Man brukar väll kunna använda kolstavar som det bildas en "fällning" (joner som blir till järn och sätter sig på staven) på eller tänker jag fel nu?
Oädla metaller används ju ofta på båtskrov för att dessa så att säga skall "ta smällen" så att inte skrovet rostar upp.
Det borde ju funka även på bensintankar odyl.
/V.






Du tänker precis rätt. Dock så "smälter" dessa kolstavar tillslut och måste bytas ut iom det så får du skit i tanken så den idén tycker jag inte du ska genomföra.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bengan skrev:
Tanken med offeranod har jag också funderat lite på, och det är väl bl.a. därför man förzinkar järn.
Förzinkningen är för att rostskydda, men det består främst i att "täcka över" järnet än den funktion som en offeranod har.

Mer onödigt vetande:
Zink självläker galvaniskt. Tumregeln är att en repa i zinket självläker om den inte är bredare än zinket är tjockt. Med andra ord klarar varmgalvat värre skador än kallgalv (dvs elförzinkning). Jag tror att självläkningen inte startar förrän skadan är blöt (låter väl logiskt?).
Och självläkningen tror jag fungerar ung som offeranod. Zinket "vandrar" ju galvaniskt över till den oskyddade delen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top