Rostproblem mt07

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
Fler som har problem med korrosion på sina mt07or?
hittade detta på min, på ramen, fan gör man åt det?🫨
 

Bifogat

  • IMG_2711.png
    IMG_2711.png
    3.8 MB · Visningar: 101

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Fler som har problem med korrosion på sina mt07or?
hittade detta på min, på ramen, fan gör man åt det?🫨
Hojar har ju tyvärr generellt ett betydligt sämre rostskydd än bilar så om ”rätt” förutsättningar skapas finns risk för rost/korrosion.

Kan det vara så att du fått stenskott där som sen har rostat? Kört något när det varit salt på vägarna och inte tvättat direkt efteråt? Hur har du haft hojen parkerad och vinterförvarad? Utomhus, kallgarage eller uppvärmt utrymme?
 

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
Hojar har ju tyvärr generellt ett betydligt sämre rostskydd än bilar så om ”rätt” förutsättningar skapas finns risk för rost/korrosion.

Kan det vara så att du fått stenskott där som sen har rostat? Kört något när det varit salt på vägarna och inte tvättat direkt efteråt? Hur har du haft hojen parkerad och vinterförvarad? Utomhus, kallgarage eller uppvärmt utrymme?
Köpte den i somras, så vet inte hur tidigare ägare har förvarat hojen osv, men den är i jäkligt bra skick överallt annars, jag förvarar min ute på sommaren med kapell över, med ventilationshål för att slippa kondens under täcket, alltid förvarat hojar i varmgarage under vintern😃
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Köpte den i somras, så vet inte hur tidigare ägare har förvarat hojen osv, men den är i jäkligt bra skick överallt annars, jag förvarar min ute på sommaren med kapell över, med ventilationshål för att slippa kondens under täcket, alltid förvarat hojar i varmgarage under vintern😃
Svårt att avgöra om det kan ha varit någon färgdefekt just där eller varför det lossnat en färgflaga, eller om det kan ha varit ett stenskott. Men när metallen väl varit oskyddad kan jag tänka mig att det räcker att hojen stått ute i fuktig väderlek över sommaren för att det skall börja bildas rost.

Är ingen expert på hur man bäst åtgärdar det, men en gissning är att du skulle kunna använda en slippenna för att göra rent från rosten och sen pensla på grund- och bättringsfärg just där, alternativt pensla på hammarlack.

Skall du få en perfekt lagning som knappt syns krävs nog slipning, grundning och målning på ett lite större område.
 

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
Svårt att avgöra om det kan ha varit någon färgdefekt just där eller varför det lossnat en färgflaga, eller om det kan ha varit ett stenskott. Men när metallen väl varit oskyddad kan jag tänka mig att det räcker att hojen stått ute i fuktig väderlek över sommaren för att det skall börja bildas rost.

Är ingen expert på hur man bäst åtgärdar det, men en gissning är att du skulle kunna använda en slippenna för att göra rent från rosten och sen pensla på grund- och bättringsfärg just där, alternativt pensla på hammarlack.

Skall du få en perfekt lagning som knappt syns krävs nog slipning, grundning och målning på ett lite större område.
Ah jag fattar, tack för tips,
Har läst lite om att ACF50 ska vara jäkligt bra, det ska tydligen kunna kapsla in rosten så det inte forsätter utvecklas😮
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ah jag fattar, tack för tips,
Har läst lite om att ACF50 ska vara jäkligt bra, det ska tydligen kunna kapsla in rosten så det inte forsätter utvecklas😮
Antar att det skyddar mot fortsatt rost, men kan du måla ovanpå det?
 

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
Ja asså det stoppar rost processen på nått sett tydligen,
Det var en bra fråga, ingen aning 🤣 kan ju va bra att kolla upp hehe,
Men den där lilla rosten lär ju inte vara ett större problem närmsta åren? Ramen lär ju inte ge vika om några år 🫨
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja asså det stoppar rost processen på nått sett tydligen,
Det var en bra fråga, ingen aning 🤣 kan ju va bra att kolla upp hehe,
Men den där lilla rosten lär ju inte vara ett större problem närmsta åren? Ramen lär ju inte ge vika om några år 🫨
Du menar så att du kan strunta i det, så att det blir nästa ägares problem? Sälj den inte till någon som har sett den här tråden...
 

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
Många har behandlat sina helt nya hojar med acf50 sen kört året ru
Du menar så att du kan strunta i det, så att det blir nästa ägares problem? Sälj den inte till någon som har sett den här tråden...
nej nej menar inte så, tänker mer på hur fort det egentligen kan gå.. om det mer är något som behöver göras ganska snarast innan man får byta hela jäkla ramen.. är noll insatt i det här med korrosion osv.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du är oroad att det ska rosta igenom materialet så bör du nog i första hand oroa dig för insidan av stålrören. Där finns inte mycket rostskydd på någon motorcykel. Kör du in en kamera eller ett så kallat ”bore scope” kommer du att se bilden av en brungeggig avloppsledning…

Om du däremot vill förbättra utseendet så gäller det som nämns ovan - slipa eller rent av punktblästra bort rosten, rostskyddsgrunda och topplacka med något som är så färgmatchat som möjligt, antingen med liten ”stenskottspensel” eller med sprayfärg (beroende på utbredning).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Slipa bort rosten och grunda med tvåkomp epoxygrund för billack. Därefter på med basfärgen som du bör hitta hos återförsäljare av hojmärket. De dryga är att tvåkompsgrund inte finns i små förpackninmgar så billigast är att fara till en billackfirma och tigga lite tvåkomp grund. De funkar med enkomp grund också men de måste va en helt vattentät grund annars slår de upp igen. Rostätare modell corro protect är en av de bästa ätarna den kör jag med efter att jag slipat bort rosten. Den går ner i porerna bättre än om man blästrat.
 

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
Slipa bort rosten och grunda med tvåkomp epoxygrund för billack. Därefter på med basfärgen som du bör hitta hos återförsäljare av hojmärket. De dryga är att tvåkompsgrund inte finns i små förpackninmgar så billigast är att fara till en billackfirma och tigga lite tvåkomp grund. De funkar med enkomp grund också men de måste va en helt vattentät grund annars slår de upp igen. Rostätare modell corro protect är en av de bästa ätarna den kör jag med efter att jag slipat bort rosten. Den går ner i porerna bättre än om man blästrat.
Har hört om det där ACF50 som tydligen ska vara bra, ska tydligen stoppa korrosionen, har du nån erfarenhet av det?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hela den här tråden är ett gigantiskt overkill inkl trådstarten som får mig att undra om jag befinner mig i ett parallelluniversum eller om alla driver med mig. Men är man orolig kan man pensla en droppe roststopper på rostpricken. Tillverkad i England och de kan en del om rost inbillar jag mig.
 

Bifogat

  • 96A79300-B844-4062-8ED6-7540EE7FA4F6.jpeg
    96A79300-B844-4062-8ED6-7540EE7FA4F6.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 9

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hela den här tråden är ett gigantiskt overkill inkl trådstarten som får mig att undra om jag befinner mig i ett parallelluniversum eller om alla driver med mig. Men är man orolig kan man pensla en droppe roststopper på rostpricken. Tillverkad i England och de kan en del om rost inbillar jag mig.


Ja, eller ett betalt inlägg för att diskutera en specifik produkt: ACF50.

Har inte använt produkten i fråga, men det är tydligt att det är en krypolja - alltså inget man kan lacka över om man vill det.

Tittar man närmare på bilden i TS så kan man misstänka att det kryper på fler ställen under lacken i anslutning till platsen det redan släppt på. Jag misstänker fel i lackprocessen under produktionen, och isf borde fler hojar hojar vara drabbade.

Jag hade slipat så liten yta som möjligt, thinnertvättat och faktiskt gått på med nagellack. Det brukar gå att hitta de mest bisarra kulörer i välsorterade butiker - och pensel följer med.
Sedan skulle jag hållt noggrann koll på området for att se hur det utvecklar sig.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Rosten kan komma inifrån röret det är inte helt ovanligt att det blivit en liten pora där
Då är det som andra skrivit här slipa ner på med någon lämplig övermålningsbar rostätare och lite färg
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja trådstartaren om han inte reklamar produkten kan ju kika runt på alla crossar/enduro/grushojar med stålram och se hur många som rostat av i ramarna ett stenskott eller lackskada bättrat man thats it -känns som övercurlade generationen eller reklam för produkten i fråga när namnet nöts gång på gång
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
ACF50 var populärt bland året runt åkarna i London när jag hörde/läste om det. Kanske forfarande. Känns helt onödigt.
Jag klarar mig utan. Rostfläckar på ramen fixar jag så som man alltid gjort, slipa, grunda och lacka. Spraya i locket och dutta med jätteliten pensel. Eller en tops.
Biltemas rostätare är säkert jättedålig. Jag kan nog inte utvärdera den ännu efter bara 2-3 år. Återkommer om ramen rostar av.

Jag gillar mina hojar och vill inte att de ska fara illa. ❤️

Gammal bild och en nyare

IMG_0467.jpeg

IMG_0446.jpeg

IMG_3235.jpeg
Aluminiumram och rostfritt avgassystem 😎
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top