Hojar har ju tyvärr generellt ett betydligt sämre rostskydd än bilar så om ”rätt” förutsättningar skapas finns risk för rost/korrosion.Fler som har problem med korrosion på sina mt07or?
hittade detta på min, på ramen, fan gör man åt det?🫨
Köpte den i somras, så vet inte hur tidigare ägare har förvarat hojen osv, men den är i jäkligt bra skick överallt annars, jag förvarar min ute på sommaren med kapell över, med ventilationshål för att slippa kondens under täcket, alltid förvarat hojar i varmgarage under vinternHojar har ju tyvärr generellt ett betydligt sämre rostskydd än bilar så om ”rätt” förutsättningar skapas finns risk för rost/korrosion.
Kan det vara så att du fått stenskott där som sen har rostat? Kört något när det varit salt på vägarna och inte tvättat direkt efteråt? Hur har du haft hojen parkerad och vinterförvarad? Utomhus, kallgarage eller uppvärmt utrymme?
Svårt att avgöra om det kan ha varit någon färgdefekt just där eller varför det lossnat en färgflaga, eller om det kan ha varit ett stenskott. Men när metallen väl varit oskyddad kan jag tänka mig att det räcker att hojen stått ute i fuktig väderlek över sommaren för att det skall börja bildas rost.Köpte den i somras, så vet inte hur tidigare ägare har förvarat hojen osv, men den är i jäkligt bra skick överallt annars, jag förvarar min ute på sommaren med kapell över, med ventilationshål för att slippa kondens under täcket, alltid förvarat hojar i varmgarage under vintern
Ah jag fattar, tack för tips,Svårt att avgöra om det kan ha varit någon färgdefekt just där eller varför det lossnat en färgflaga, eller om det kan ha varit ett stenskott. Men när metallen väl varit oskyddad kan jag tänka mig att det räcker att hojen stått ute i fuktig väderlek över sommaren för att det skall börja bildas rost.
Är ingen expert på hur man bäst åtgärdar det, men en gissning är att du skulle kunna använda en slippenna för att göra rent från rosten och sen pensla på grund- och bättringsfärg just där, alternativt pensla på hammarlack.
Skall du få en perfekt lagning som knappt syns krävs nog slipning, grundning och målning på ett lite större område.
Antar att det skyddar mot fortsatt rost, men kan du måla ovanpå det?Ah jag fattar, tack för tips,
Har läst lite om att ACF50 ska vara jäkligt bra, det ska tydligen kunna kapsla in rosten så det inte forsätter utvecklas
Du menar så att du kan strunta i det, så att det blir nästa ägares problem? Sälj den inte till någon som har sett den här tråden...Ja asså det stoppar rost processen på nått sett tydligen,
Det var en bra fråga, ingen aning kan ju va bra att kolla upp hehe,
Men den där lilla rosten lär ju inte vara ett större problem närmsta åren? Ramen lär ju inte ge vika om några år 🫨
nej nej menar inte så, tänker mer på hur fort det egentligen kan gå.. om det mer är något som behöver göras ganska snarast innan man får byta hela jäkla ramen.. är noll insatt i det här med korrosion osv.Du menar så att du kan strunta i det, så att det blir nästa ägares problem? Sälj den inte till någon som har sett den här tråden...
Har hört om det där ACF50 som tydligen ska vara bra, ska tydligen stoppa korrosionen, har du nån erfarenhet av det?Slipa bort rosten och grunda med tvåkomp epoxygrund för billack. Därefter på med basfärgen som du bör hitta hos återförsäljare av hojmärket. De dryga är att tvåkompsgrund inte finns i små förpackninmgar så billigast är att fara till en billackfirma och tigga lite tvåkomp grund. De funkar med enkomp grund också men de måste va en helt vattentät grund annars slår de upp igen. Rostätare modell corro protect är en av de bästa ätarna den kör jag med efter att jag slipat bort rosten. Den går ner i porerna bättre än om man blästrat.
Detta är rätt svar. Allt annat är väldigt mycket overkill i detta läget.Gno av rosten med sandpapper, måla på med lämplig färg. Klart!
Det kommer inte att rosta igenom röret än på 20-30 år, så tänk inte för mycket på det.
Hela den här tråden är ett gigantiskt overkill inkl trådstarten som får mig att undra om jag befinner mig i ett parallelluniversum eller om alla driver med mig. Men är man orolig kan man pensla en droppe roststopper på rostpricken. Tillverkad i England och de kan en del om rost inbillar jag mig.
Overkill på SH?!Detta är rätt svar. Allt annat är väldigt mycket overkill i detta läget.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|