"Rostskydd" Scottoiler

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Rostskydd :confused: snarare ett smörjsystem för kedja

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

"då borde man kunna ha den både till kedjan och skydda metal ifrån rost" Läste lite att det är den oljan de använder i sin automatiska apparat för o smörja kedjan (vilket jag e sugen på).

Hur som helst, Jag undrar ifall det finns liknande produkter man kan köpa lite vart som, som gör samma sak (och gärna billigare)

Mvh =)

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Båda delarna =) Dock mest rostskydd då de står så i rubriken och det är vad jag hänvisar till i första inlägget =)
Det enda som eventuellt blir rostigt i nån större utsträckning på en modern hoj är ju kedja och slitytan på dreven, så med en kedjesmörjare så har löst 99% av problemet...

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Precis som ulflj skriver så rostar inte en modern hoj om man inte utsätter den för hemskt mycket salt och utomhusförvaring.

Har den bara tak över huvudet och får normal skötsel är rost inget du behöver bekymra dig om.

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag ser heller ingen anledning att använda extra rostskydd. Jag kör aldrig på vintern eller på saltiga vägar, jag kör i regn bara i nödfall och hojen står inomhus. Det brukar bara vara enstaka bultar som rostar och dem kan man ju spreja lite på iofs.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Okej grabbar, då tackar jag för eran åsik, och den låter rimlig. min hoj är från 06 och så gott som rostfri så jag förstår vad ni menar med att de inte rostar spec mycket.

Då ändrar jag tråden lite istället för att skapa en ny.

Angående det här systemet Scottoiler. Är det värt att köpa just Scottoiler eller finns det andra som är billigare + bättre.

läst både de ena o de andra om andra system på olika forum (bara googlat de lite o klickat runt) o många gillar scottoiler och tycker att de andra är skräp, och vissa tycker de andra funkar fint för de e billigare o de inte spelar så stor roll om den får för mkt olja eller något i den stilen.

Finns även en tråd här på SH (som e lite gammal) om just detta Scottoiler där någon testade en annan billigare variant som efter några mil bokstavligt talat ramlade av (en sådan som man sätter någonstans vid bakhjulet och inte i ramen)

Så =) Kommentera nu vad ni tycker
Mvh
Jesper

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
Är det värt med en oljare alls?
Hur långt kör du per år?
Att spraya på lite olja var 50e mil eller så kostar varken mycket energi eller pengar.
Åker du året runt i ur och skur eller tourar över halva världen kan jag köpa det, men även om du gör mindre turer hela sommaren så är det nog enklare med vanlig spraykedjeolja.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Är det värt med en oljare alls?
Hur långt kör du per år?
Att spraya på lite olja var 50e mil eller så kostar varken mycket energi eller pengar.
Åker du året runt i ur och skur eller tourar över halva världen kan jag köpa det, men även om du gör mindre turer hela sommaren så är det nog enklare med vanlig spraykedjeolja.

hur långt jag kör, oj. Detta blir första säsongen för mig så jag vet inte, men det blir 40mila turer i alla fall för jag måste köra ifrån Gdansk-färja-karlskrona-GBG 2 gånger i alla fall, sedan har jag "väldgit" lite tid till underhåll då jag studerar rätt mycket. Men jag kommer nog inte köra så mycket i Vatten här i polen då jag kan välja att gå till skolan eller köra hoj (tar bara 10mins o gå) men i sverige så kommer jag köra i ur och skur under sommaren bara för att få ut så många mil och så mycket erfarenhet som möjligt. =)

men ja du har nog rätt, hade varit coolt o ha men, det är ju inte gratis.
men som vissa säger Kommer kedjan att få ökad livslängd kontra spray? (Låter rimligt då den konstant får smörj) men vad vet jag =) är nybörjare, precis som ni alla andra en gång var (om ni nu inte fortfarande är)

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Borde det inte bli onödigt kladdigt med olja som konstant flödar?
Dessutom tvättar jag gärna av kedjan mellan smörjningarna - hur blir det med en scottoiler där olja blandas med grus och damm om vartannat?

Köp du en sprayburk med kedjevax och eventuellt lite diesel för rengöring så har du en kedja som mår bra och inte stänker ner hela hojen.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
hur långt jag gör, oj. Detta blir första säsongen för mig så jag vet inte, men det blir 40mila turer i alla fall för jag måste köra ifrån Gdansk-färja-karlskrona-GBG 2 gånger i alla fall, sedan har jag "väldgit" lite tid till underhåll då jag studerar rätt mycket. Men jag kommer nog inte köra så mycket i Vatten här i polen då jag kan välja att gå till skolan eller köra hoj (tar bara 10mins o gå) men i sverige så kommer jag köra i ur och skur under sommaren bara för att få ut så många mil och så mycket erfarenhet som möjligt. =)

men ja du har nog rätt, hade varit coolt o ha men, det är ju inte gratis.
men som vissa säger Kommer kedjan att få ökad livslängd kontra spray? (Låter rimligt då den konstant får smörj) men vad vet jag =) är nybörjare, precis som ni alla andra en gång var (om ni nu inte fortfarande är)

Precis, ingen har väl eg konkreta tester som visar att en vanlig mc-kedja håller längre med konstant smörjning?
Sen är frågan om det är värt det ekonomiskt, slits inte dreven lika mycket mindre som kedjan måste man ju ändå byta dom tidigare.
Mina kedjor bruka snitta 2500 mil, vilket är ung 2 säsongers körning minimum för mig, och jag smörjer dom nog inte exemplariskt eller rengör ens kedjan, men visst, gillar du manicker så ska jag inte missunna dig en. =)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Borde det inte bli onödigt kladdigt med olja som konstant flödar?
Dessutom tvättar jag gärna av kedjan mellan smörjningarna - hur blir det med en scottoiler där olja blandas med grus och damm om vartannat?

Köp du en sprayburk med kedjevax och eventuellt lite diesel för rengöring så har du en kedja som mår bra och inte stänker ner hela hojen.

Så som jag hörde i flera utan killens vids som jag länkade till först (inte samma video men samma kille, samma kanal) så är inte smuts något problem eftersom det tillkommer olja hela tiden så drar det med sig smutsen allt eftersom de åker av, sedan kan man ställa in den (samt att den Elektroniska är bland annat temp beroende, men ej hastighet (tror jag) men du kan ju ställa in Drop rate så att den till o med går för snålt och blir lite för torr.

Men jag skall nog göra så att jag kör med burk än så länge, har ingen möjlighet att tvätta oljan med något, har inga medel osv, men Kan man ha Diesel i en beg. behållare för Motorolja? borde hålla tycker jag!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!