Stommen på däck byggs oftast olika beroende på vilka egenskaper som eftersträvas.
Bakdäck byggs primärt för att kunna ta upp de krafter som genereras vid acceleration och för framdäck ligger fokus på retardation. Byter du rotationsriktning tar inte däcket upp dessa krafter som det var tänkt utan kan eventuellt få knepiga egenskaper.
Jag har vänt däck i flera år utan problem, men sedan råkade jag ut för detta. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?263104-Sönderfallande-däck-Sportsmart
Enligt Dunlop så kan detta hända om man vänder. Rotationskraften i skarven blir åt fel håll än vad det är konstruerat för.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |