Route des Grande Alps

EvenFlow

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
-06, Yamaha R6
Är det någon som åkt denna sträcka och kanske kan komma med lite tips? Boende, sevärdheter, isdubb??

Tack på förhand..
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Bara med bil.....

Nåväl. Fint som bara den, planera gott om tid så du kan göra en avstickare eller långlunch när man hittar en pärla istället för tigth schema så man får köra i skymning för at man ligger efter i schemat.

Se till att inte krocka med Tour-de-France schema om du inte har gott om tid att uppleva det på plats.

Bo heller i byarna än storstäder längs vägen, jag hittade logi via nätet. Om det är i högsäsång, boka boende innan så blir det billigare och man slipper lägga eftermiddagen på att leta boende och kan götta sig istället.

Col de Bonett och Col de Galibier får du inte missa.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har kört delar av den. Min tanke var inte heller att följa rutten heller, utan målet var de la Bonette(europas högst belägna asfalterade väg).
Jag skulle bara åka dit och vända, men när jag sen såg andra sidan så var jag tvungen att åka ner den också(till Nice)

Sovandet hittar man nog efter vägen, men som Helldriver nämner....gör det på nätet så man slipper söka halva dagen. Jag reste ensam och sov i tält, men när jag reser med nån kompis så brukar jag boka på nätet dagen innan eller på morgonen(har egen pc med). Har man inte tillgång till pc så kan man ringa tex hotells.com eller booking. Nämner bara var ungefär man vill ha boendet. Fördelen är att man kan göra det på eftermiddan också(har gjort det några gånger)

Var för ett par månader sedan i Nice. Ett dubbelrum med frukost via nätet kostade dryga 300 spänn. Till sommaren fördubblas förmodligen hotellpriserna vid medelhavet, så det är nog bättre att satsa på sovandet nånstans kring bergen.

Motorvägsavgifter. Jag hade en GPS med mig som styrde mig bort från avgifterna(innan man kommer till området)

Tour de France med datum hittar du här: http://www.letour.fr/2012/TDF/COURSE/us/le_parcours.html
 
Last edited:

EvenFlow

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
-06, Yamaha R6
Tour de France ja, där kom en fin väckarklocka..;) får planera så att man missar den tror ja bestämt..

Ska läsa din blogg där mother, kan nog vara givande hoppas jag..! Tackar!
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Vi hade sett ut en riktigt fin väg, sen när vi kom dit var den avstängd hela dagen och det är ju inte så kul att se touren när man inte har planerat innan och kört in och ställt sig på ett bra ställe i god tid.

Btw, kör man i Augusti och däromkring när alla har semester där nere så skulle jag boka viktiga boenden 2 månader innan avfärd. Då kan man köra ända in på kvällen eftersom man vet exakt var man ska bo. Sen kan man fixa mellanboenden eller tälta övriga dagar därimellan.
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Lycka till EvenFlow, hoppas det blir fint väder när du är där.
Vad det gäller övernattningar, hade vi inte några problem att hitta rum.
Jag upplever det mer stressande att behöva boka innan och sedan leta reda på stället.
Vi följde rutten bara och på sena eftermiddagen började vi kolla efter övernattning...
Vi var ju också oroliga pga Tour De France som skulle vara i området några dagar efter att vi var där, men som tur är, var det inga problem.
Alla är vi ju olika, jag vill vara fri att kunna ta en avstickare om jag ser en rolig väg, medans min fru till exempel anser att det är jobbigare att leta rum varje eftermiddag.
Det beror lite på hur man är...hur som helst, det kommer bli en riktigt bra resa hur man än vänder på det. Stay safe bara ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top