Router-brandvägg?

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Jag har hört från olika håll att hårdvarubrandväggar i routrar är tämligen bra. Men hur säkra är de egentligen? Jag har en D-Link DI604.
Skulle gärna stänga av minnesslukaren Norton när jag ska spela BF2.
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Jag har redan äkta fullversion av Norton gratis och det är ett alldeles utmärkt program utom när jag ska spela BF2. Frågan gällde om det ger fullgott skydd med enbart hårdvarubrandväggen i DI 604?
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Vad är det för information som du är så rädd om?
Du stänger av antivirusprogrammet 1-2tim när du spelar....tror du att all världens hackers kommer komma efter din dator då? Nejdå!

Stäng av norton den tiden du spelar bara, annars är det väl en fråga hur du ska ställa in norton.
 

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
DE brandväggar som sitter i routrar fungerar bara IN som jag förstått det. Vill man att spyware oi liknande inte skall komma UT från datorn så måste man ha en mjukvaruvägg också...
 

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX-10R
Qvint skrev:
DE brandväggar som sitter i routrar fungerar bara IN som jag förstått det. Vill man att spyware oi liknande inte skall komma UT från datorn så måste man ha en mjukvaruvägg också...
Fel.

In funkar en router i praktiken som en brandvägg iom att den inte exponerar datorerna bakom. Brandväggen som finns inbyggd i routrar är alltid avslagen per default.
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Ok, om jag förstått det rätt så kan ingen göra en "direktattack" på min dator när hårdvarubranväggen i routern är aktiv? Däremot kan "trojaner" komma in, men eftersom jag noga kör virusprogrammet efter jag spelat, och ALDRIG trycker på någon okänd EXE, BAT eller SYS-fil, ja ingen jävla fil över huvud taget som jag inte känner väl till så ska det väl inte vara några problem?
Vill bara höra lite "second opinions" om detta...

Hmm... ÄR inte hårdvaruväggen aktiv i D-Link "by default"?
Hur aktiverar jag den på rätt sätt då?

Jag klagar inte, med mitt nya 6800 GT-kort har jag gött flyt i BF2, men
man vill alltid ha det optimalt och om jag stänger ner Norton helt får jag ett par tre FPS extra... :hihi
 

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
såld
Det är lugnt.. precis som de säger.. att D-Linken skyddar dig.. iaf IN..

Jag "tror" att brandväggen är på som default inte hundra..
Men hur som helst så ser folk ändå inte din dator bakom routern för det körs NAT på den, så du får ju en egen intern IP av routern
 

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX-10R
Gothmog skrev:
Ok, om jag förstått det rätt så kan ingen göra en "direktattack" på min dator när hårdvarubranväggen i routern är aktiv? Däremot kan "trojaner" komma in, men eftersom jag noga kör virusprogrammet efter jag spelat, och ALDRIG trycker på någon okänd EXE, BAT eller SYS-fil, ja ingen jävla fil över huvud taget som jag inte känner väl till så ska det väl inte vara några problem?
Vill bara höra lite "second opinions" om detta...
Har du router och bara kör känd mjukvara är chansen till attack väldigt liten. Det skulle vara om det upptäcks en brist i någon mjukvara du kör.
Gothmog skrev:
Hmm... ÄR inte hårdvaruväggen aktiv i D-Link "by default"?
Hur aktiverar jag den på rätt sätt då?
Du går in i webbgränssnittet och aktiverar den. Det brukar vara ganska självförklarande. Det var ett tag sen jag körde D-Link 604 så jag minns inte exakt. Tänk på bara att du måste sätta upp regler på vad som ska komma ut efter att du aktiverat den.

Bulan skrev:
Jag "tror" att brandväggen är på som default inte hundra..
I min DI604 var brandväggen inaktiv från fabrik. Men som sagt, det var ett tag sen jag köpte den så de kanske har ändrat det.

Men generellt verkar det dumt om brandväggen är aktiv från fabrik eftersom inget skulle fungera första gången man kopplar in routern.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top