Jag har lite erfarenhet
År 2001 var jag på en mc-resa i bergen i Indien/Nepal/Buthan i 16 dagar med hyrda Enfield 350 cc. Vi var en grupp på 11 personer på en "paketresa". Enormt härlig resa.
350:n har endast 19 hk, vilket låter som ett skämt. Efter några timmar lär man sig hojen och att köra på ett annorlunda sätt. T ex använda tutan hela tiden (bromsa säkert är ingen idé - tuta och styr ev undan), uppleva naturen, inte bekymra sig om att åka ned i potthål eller över stenar - hojen klarar det ("sväljer dem").
Våra hojar hade fotbromsen på vänster sida och växelpelle på höger. Dessutom hade lådan racinglägen - 1:an uppåt o resten nedåt. Det var ett helvete i början. Vid panikbromsningar blev det crossväxlingar
Ljudet är riktigt härligt, trots att jag inte gillar glidare, - dovt och smällande.
Välj 500 cc (eller trimmade versionen 535) då 350:n får jobba lite för hårt.
Byt till skivbromsar då orginaltrummorna var nästan verkningslösa.
De hojar vi körde var rejält begagnade (en 500 cc, resten 350), vilket resulterade i ganska mycket meckande, ny kolv, ställa ventiler, kokande olja, brusten ram. Fördelen är att material finns överallt (Indien) och är billigt samt lättmeckat.
Kolla mitt garage för bild
Jag hade tänkt köpa en hoj i Indien o resa till Sverige, men hojen och hela resan blev lite väl dyr så jag reste på annat längre sätt i stället. Jag var inte direkt intresserad av att äga en Enfield i Sverige.