RR Träning Sviestad 2007

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Har lite funderingar på det här med licens till nästa år. Har dock en känsla i kroppen att jag är lite för långsam... Har kört nästan alla trafikövningarna i år, (första året på bana, 3 totalt på mc) och körde de avslutande 2 i snabba gruppen där jag låg bland de långsammaste (med gökur klockade en kompis mig på ca 1.11). :gnissla

Vill köra mer på bana och trafikövningarna, som är jättebra, är för få för mitt behov! :)
Tycker själv att jag avslutade säsongen betydligt snabbare än jag startade den, men jag vill ju inte ligga som en bromskloss på RR-träningarna.
I min vision som jag drömmer om på nätterna så tävlar jag om ett eller ett par år! :)

Så...ska jag lugna mig ett tag till eller är det ok att vingla sig igenom torparn hel till halvlångsamt? ;)

/Marcus

Jag kanske inte är helt rätt domare. Har dock stått bredvid och varit depåvärd flertalet ggr. Du passar helt klart in i långsamma gruppen på rr-träningarna. Där ligger tempot på 1.10+.

Se det så här. På gamla sträckning hade varvrekordet 51s och de riktigt snabba normalt runt 53-55s medan långsamma gänget låg på ca 1.00 och uppåt. Nu ligger de riktigt snabba på minuten under träning. DU gör 1.11 på varvet. Skaffa dig licens och börja åka. Bara en nackdel med licensträningen. Bågen får inte vara en gathoj som på trafikövningen..

Du får dessutom många fler pass att öva på med licens jämfört med trafíkövningarna. Hindrar dessutom inte att du fortsätter på trafikövningar på sidan av licenstillfällena.

Last edited:

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Över 1.10 ligger det nog på(långsamma) om det är tre grupper. Är det två grupper ligger många på 1.04-1.07 i långsamma gruppen, men självklart hamnar även de som kör över 1.10 i den gruppen då.

MC Doktorn

Guest
Det var tanken initiellt, men dina kollegor fixar inte att komma dit så tidigt så vi får anpassa oss.

/Christer

Men nu finns jag där så vi kan köra lite tidigare, men blir det regn så kommer jag inte pga att jag bara har slicks.

/Martin

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Men nu finns jag där så vi kan köra lite tidigare, men blir det regn så kommer jag inte pga att jag bara har slicks.

/Martin

Tanken slog mej och vi tackar för erbjudandet Martin :)
Men framförhållningen är lite tight tror jag.
Men jag hoppas att det kommer lite folk, det är ju trots allt sista tillfället för i år.

MC Doktorn

Guest
Tanken slog mej och vi tackar för erbjudandet Martin :)
Men framförhållningen är lite tight tror jag.
Men jag hoppas att det kommer lite folk, det är ju trots allt sista tillfället för i år.

Kan tala om för dig vid något tillfälle vad som hände på Mantorp i årets NEC/ERF , där kan vi snacka om tight framförhållning.:)

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ska inte lysen vara tejpade eller bortmonterade för att få åka på RR-träningen?? :va :va Glas på banan efter en krasch är inte skoj

Inte för jag bryr mig värst. Kör ändå inte på sviestad med hojen längre.

Det har inte varit glas framför reflektorerna på hojar dom senaste 10 åren tror ja...
Inte för det spelar så stor roll, jag är nog mest sur för jag missar träningarna.. Dock är inte Budweiser i bubbelpoolen på hotellet så illa heller... Men jag åker hellre hoj!

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Ingen fara. Senaste trafikövningen drog jag på helljus och det gick hur bra som helst. Blir samma visa imorgon när solen går ner 19.30-hugget :)
Det var en rätt skön känsla att ligga och skugga varandras bakljus i mörkret faktiskt. :) Lite lägre tempo än vanligt var det väl, men hyfsat raskt ändå.

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Vadå rätt skön. Den var ju helt underbar :) Vi jagade instruktören vars bakljus reflekterade så vackert i asfalten medans hans framlyse var riktad mot skyn...tssss

Det var en rätt skön känsla att ligga och skugga varandras bakljus i mörkret faktiskt. :) Lite lägre tempo än vanligt var det väl, men hyfsat raskt ändå.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Vadå rätt skön. Den var ju helt underbar :) Vi jagade instruktören vars bakljus reflekterade så vackert i asfalten medans hans framlyse var riktad mot skyn...tssss

jag längtar hem! inte för jag har någon hoj att åka på men i alla fall... kör lite åt mig med i morgon..

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Jag kanske inte är helt rätt domare. Har dock stått bredvid och varit depåvärd flertalet ggr. Du passar helt klart in i långsamma gruppen på rr-träningarna. Där ligger tempot på 1.10+.

Se det så här. På gamla sträckning hade varvrekordet 51s och de riktigt snabba normalt runt 53-55s medan långsamma gänget låg på ca 1.00 och uppåt. Nu ligger de riktigt snabba på minuten under träning. DU gör 1.11 på varvet. Skaffa dig licens och börja åka. Bara en nackdel med licensträningen. Bågen får inte vara en gathoj som på trafikövningen..

Du får dessutom många fler pass att öva på med licens jämfört med trafíkövningarna. Hindrar dessutom inte att du fortsätter på trafikövningar på sidan av licenstillfällena.

Tack för bra svar! :tummenupp
Låter ju som att jag inte behöver vara sååå orolig då. Kommer väl förhoppningsvis att bli snabbare med så många andra att lära av också. Ang. krav på hojen så har jag lägen under kontroll, eller iaf vet en som har det åt mig! :D

/M

Över 1.10 ligger det nog på(långsamma) om det är tre grupper. Är det två grupper ligger många på 1.04-1.07 i långsamma gruppen, men självklart hamnar även de som kör över 1.10 i den gruppen då.

Säg att det är två grupper, och de kör typ 1.04 i den "långsamma", om jag ligger över 1.10-1.11 då, är jag mycket i vägen? Irriterar man folk? Jag menar, ser ju de som åker rätt långt för att träna, så ligger det en grön idiot framför och sabbar...:mad: ?

/M

Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR

Säg att det är två grupper, och de kör typ 1.04 i den "långsamma", om jag ligger över 1.10-1.11 då, är jag mycket i vägen? Irriterar man folk? Jag menar, ser ju de som åker rätt långt för att träna, så ligger det en grön idiot framför och sabbar...:mad: ?

/M

Ivägen? Inte vad jag anser. Fast jag kör ju inte så mig stör du inte. :D SKämt åsido, gör du 1.10 och de andra 1.04 tar det ju 15 varv innan de varvar dig. Du hinner knappt mer än 15 varv heller på ett pass. Råkar du bli omkörd är det ingen fara. I princip alla blir omkörda nån gång på de där träningarna. Hör ju dessutom till träningen att varva ekipage. Se det som du gör dem en tjänst att agera omkörningsobjekt. Håller du bara ditt spår är det inga problem.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Håller du bara ditt spår är det inga problem.

Detta är det viktiga. Håll ditt spår, som också ska vara ett korrekt spår, och titta inte bakåt, försök inte hålla dig undan. Kör som om du var ensam på banan, då är fartskillnaden inget problem överhuvud taget. Det är enbart om du kör oförutsägbart och konstigt som det blir ett problem.

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Ivägen? Inte vad jag anser. Fast jag kör ju inte så mig stör du inte. :D SKämt åsido, gör du 1.10 och de andra 1.04 tar det ju 15 varv innan de varvar dig. Du hinner knappt mer än 15 varv heller på ett pass. Råkar du bli omkörd är det ingen fara. I princip alla blir omkörda nån gång på de där träningarna. Hör ju dessutom till träningen att varva ekipage. Se det som du gör dem en tjänst att agera omkörningsobjekt. Håller du bara ditt spår är det inga problem.

Låter ju bra, är inte rädd för att bli omkörd! Det lär jag bli, duktigt!:D Det är inte det, jag vill bara inte ge mig in i något jag borde vänta med lite. :)

Detta är det viktiga. Håll ditt spår, som också ska vara ett korrekt spår, och titta inte bakåt, försök inte hålla dig undan. Kör som om du var ensam på banan, då är fartskillnaden inget problem överhuvud taget. Det är enbart om du kör oförutsägbart och konstigt som det blir ett problem.

Har förstått, och vet, att det är spåret som är viktigt! :) Tror inte jag har problem med det, annat än i torparn, eventuellt. Sen finns det ju sektioner som jag vet med mig att jag är mindre bra på, framför allt nya, men jag håller spåret i dem iaf.

Som det känns nu så går jag nog en licenskurs så fort som möjligt nästa år, så jag får det gjort, om inte annat.

/M

Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Blir det någon träning på tisdag? Så jävla tråkigt köra omkring inne i stan...

Köper cross i morgon! Blir träning på lördag! Ska du med?

Hörde du va här o våldgästade i lördags! Hade du kul?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln