Jockesvanlund
Ny medlem
Hejsan Sporthoj.
Införskaffade mig i en Aprilia RS 125 årsmodell 2007 i början av våren. Körde med den i några dagar och den fungerade toppen. Sedan ville den inte starta en kväll när jag skulle hem från jobbet. Efter ett antal misslyckade startförsök ( försökte även springa igång den ) gav jag upp och ställde den hos en kompis som bor precis bredvid. Kom dit dagen efter och satte batteriet på laddning, men min C-TEK laddare varnade för fel, så jag lämnade in mitt gamla batteri ( orginalbatteriet, så det sjöng definitivt på sista versen ) till verkstaden och köpte ett nytt.
Laddade batteriet över natten när jag testade det dagen efter startade motorcykeln utan några som helst problem. Senare i veckan hände dock något märkligt. Jag startade motorcykeln, varmkörde i några minuter innan jag gav mig iväg. Kom dock bara cirka 100m innan motorn bara dog. Alla lampor och så var fortfarande igång, det var bara motorn som dog. Tog in den till sidan, lät den stå i några minuter och försökte starta den igen, men då svarade den inte alls. Körde återigen hem och ställde den hos min polare, satte batteriet på laddning och köpte nya tändstift enligt rekommendation från flera andra trådar här på Sporthoj. Och Voila, nästa dag startade den igen. Lät den puttra ett tag innan jag körde iväg för att äntligen få hem motorcykeln. Kom dock bara någon kilometer innan samma sak hände igen, motorn bara dog och vägrade starta igen. Motorn kändes ovanligt varm för att ha kört en såpass kort sträcka så jag lät den stå och svalka av sig innan jag fortsatte försöka men inget hjälpte, så det var bara att leda den hem.
Nu står den i garaget och jag får inte igång den alls. Den har gnista, jag har testat flera olika stift, batteriet är fulladdat, där är soppa i den. Killswitchen är i rätt läge och det kommer bensin till förgasaren. Dock är stiftet fint och torrt när jag skruvar av det efter ett antal startförsök. Betyder det att bensinen kanske stannar i förgasaren? Jag är väl medelduktig på att mecka men är ingen guru direkt, borde jag försöka mer själv eller vore det bäst att lämna in den på service?
Tack på förhand, Jocke !
Införskaffade mig i en Aprilia RS 125 årsmodell 2007 i början av våren. Körde med den i några dagar och den fungerade toppen. Sedan ville den inte starta en kväll när jag skulle hem från jobbet. Efter ett antal misslyckade startförsök ( försökte även springa igång den ) gav jag upp och ställde den hos en kompis som bor precis bredvid. Kom dit dagen efter och satte batteriet på laddning, men min C-TEK laddare varnade för fel, så jag lämnade in mitt gamla batteri ( orginalbatteriet, så det sjöng definitivt på sista versen ) till verkstaden och köpte ett nytt.
Laddade batteriet över natten när jag testade det dagen efter startade motorcykeln utan några som helst problem. Senare i veckan hände dock något märkligt. Jag startade motorcykeln, varmkörde i några minuter innan jag gav mig iväg. Kom dock bara cirka 100m innan motorn bara dog. Alla lampor och så var fortfarande igång, det var bara motorn som dog. Tog in den till sidan, lät den stå i några minuter och försökte starta den igen, men då svarade den inte alls. Körde återigen hem och ställde den hos min polare, satte batteriet på laddning och köpte nya tändstift enligt rekommendation från flera andra trådar här på Sporthoj. Och Voila, nästa dag startade den igen. Lät den puttra ett tag innan jag körde iväg för att äntligen få hem motorcykeln. Kom dock bara någon kilometer innan samma sak hände igen, motorn bara dog och vägrade starta igen. Motorn kändes ovanligt varm för att ha kört en såpass kort sträcka så jag lät den stå och svalka av sig innan jag fortsatte försöka men inget hjälpte, så det var bara att leda den hem.
Nu står den i garaget och jag får inte igång den alls. Den har gnista, jag har testat flera olika stift, batteriet är fulladdat, där är soppa i den. Killswitchen är i rätt läge och det kommer bensin till förgasaren. Dock är stiftet fint och torrt när jag skruvar av det efter ett antal startförsök. Betyder det att bensinen kanske stannar i förgasaren? Jag är väl medelduktig på att mecka men är ingen guru direkt, borde jag försöka mer själv eller vore det bäst att lämna in den på service?
Tack på förhand, Jocke !