Rs 125 Styrhöjare/styrfäste samt några frågor.

StuntJohan

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Boden
Hoj
Aprilia RS 125
Hejsan, har nu fått hem min Rs 125 och funderar över lite saker.

Hur får man på lättast sätt på ett cross-styre på den, ser ganska svårt ut med tanke på att handtagen sitter direkt under styrkronan.

Sen så är det en en tyskimport med 28mm förgasare och jag tror den har avgasport.

Det sitter iallafall något liknande på cylindern med någon slang som går ut därifrån ? För dom som inte har avgasport sitter det väll bara en platta där ?

Men den är i dagsläget strypt och slö som jag vet inte vad.
Fick med en trim-cdi box som jag ska sätta på men alltså jag har ju läst typ att avstrypta RS 125or skulle göra 0-100 km/h på 7 sekunder.

Känns som att den inte skulle göra det bara för att den varvar mer (spärrar vid 8000 rpm nu).

Har inget trottelstopp det har jag redan kollat.

Någon som kan besvara mina funderingar :3freak
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
0-100 på 7 sek !!???

Vem har sagt det, den gör det mkt snbbare eller är det bara jag som inte har ngn tids känsla.

Antagligen så är din avgasport urkopplad, under tanken sitter det en liten guldaktig metal cylinder, brevid batteriet.

I slutet på den går det en kabel med en kontakt i slutet, ifall den inte är ikopplad så är det bara att hitta en likadan fast hona (tror jag) och koppla ihop dom.

Sen skall du bara byta cdi box.


Glöm för f*n inte att byta munstycken bara !

Lycka till !
 

StuntJohan

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Boden
Hoj
Aprilia RS 125
fast_aprilia_rs skrev:
2124383 0-100 på 7 sek !!???

Vem har sagt det, den gör det mkt snbbare eller är det bara jag som inte har ngn tids känsla.

Antagligen så är din avgasport urkopplad, under tanken sitter det en liten guldaktig metal cylinder, brevid batteriet.

I slutet på den går det en kabel med en kontakt i slutet, ifall den inte är ikopplad så är det bara att hitta en likadan fast hona (tror jag) och koppla ihop dom.

Sen skall du bara byta cdi box.


Glöm för f*n inte att byta munstycken bara !

Lycka till !


Okej, var just ut och kollade..sladden ifrån avgasporten går in i någon metall grej övanför/brevid cylindern ?.

Sen brevid tändstiftet finns det som en liten extra "tändhatt", har den någonting med avgasporten att göra eller är det bara någon tempgivare ?
Det sitter iallafall bara en kabelsko inne i den lilla "tändhatten" så den vill inte fästa sig på grejjen i cylindern.

Byta munstycke för att jag sätter på en trim cdi-box ?
Okej, något riktnummer ?
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
StuntJohan skrev:
2124077 Hejsan, har nu fått hem min Rs 125 och funderar över lite saker.

Hur får man på lättast sätt på ett cross-styre på den, ser ganska svårt ut med tanke på att handtagen sitter direkt under styrkronan.

Sen så är det en en tyskimport med 28mm förgasare och jag tror den har avgasport.

Det sitter iallafall något liknande på cylindern med någon slang som går ut därifrån ? För dom som inte har avgasport sitter det väll bara en platta där ?

Men den är i dagsläget strypt och slö som jag vet inte vad.
Fick med en trim-cdi box som jag ska sätta på men alltså jag har ju läst typ att avstrypta RS 125or skulle göra 0-100 km/h på 7 sekunder.

Känns som att den inte skulle göra det bara för att den varvar mer (spärrar vid 8000 rpm nu).

Har inget trottelstopp det har jag redan kollat.

Någon som kan besvara mina funderingar :3freak


Kommer den lätt att göra eftersom du inte har känt på effekten överhuvudtaget ännu.

I princip all effekt ligger över 8krpm. :tummenupp
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
stoooffe skrev:
2124886 Kommer den lätt att göra eftersom du inte har känt på effekten överhuvudtaget ännu.

I princip all effekt ligger över 8krpm. :tummenupp


Güd vad härligt. Var ute och körde idag och var aldrig över 7krpm och ändå gick den hyffsat fort.
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
StuntJohan skrev:
2124764 Okej, var just ut och kollade..sladden ifrån avgasporten går in i någon metall grej övanför/brevid cylindern ?.

Sen brevid tändstiftet finns det som en liten extra "tändhatt", har den någonting med avgasporten att göra eller är det bara någon tempgivare ?
Det sitter iallafall bara en kabelsko inne i den lilla "tändhatten" så den vill inte fästa sig på grejjen i cylindern.

Byta munstycke för att jag sätter på en trim cdi-box ?
Okej, något riktnummer ?


Den "lilla tändhatten" är till tempmätning precis som du säger.


Ska leta upp en skitbra länk om avgasporten. Editerar in den i detta inlägg strax.


EDIT: Länken: http://homepage.ntlworld.com/shawn.wombwell1/125 rave.htm
Bild på en komplett avgasport om du är osäker. :tummenupp
rave_valve.jpg

Bärgren skrev:
2124888 Güd vad härligt. Var ute och körde idag och var aldrig över 7krpm och ändå gick den hyffsat fort.


Det är vid 7-8 krpm det börjar hända nåt ju. :hihi
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
stoooffe skrev:
2124897

Det är vid 7-8 krpm det börjar hända nåt ju. :hihi


Fast då har jag nått att se fram emot. :banana

Men jag kunde inte varva mer för då låg jag i bakluckan på farsans bil.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
stoooffe skrev:
2124921 Ja det kan du ge dig på. ;)

Haha okej. Så du var ute och "övningskörde". :hihi


Hmm, jo :näsblod

Fast det var inte min ide, det var far min som sade att jag fick köra. :banana
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
stoooffe skrev:
2125032 Klart som fan du måste testa nya hojen. Kommer själv ihåg min första åktur med hojen, jäävlar vad det gick. :D


Imårn blir det mer åka, jävlar vad kul det var.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
stoooffe skrev:
2125045 Gött. :tummenupp

Har du haft moppe lr kört cross innan?

Jag hade haft bägge innan så jag tyckte det kändes skit skumt att svänga när kåpan inte följde med i svängarna. :hihi


Kört cross. Tyckte också till en början att det var lite wierd när kåpan pekade rakt fram men inte däcket.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
StuntJohan skrev:
2124764 Okej, var just ut och kollade..sladden ifrån avgasporten går in i någon metall grej övanför/brevid cylindern ?.

Sen brevid tändstiftet finns det som en liten extra "tändhatt", har den någonting med avgasporten att göra eller är det bara någon tempgivare ?
Det sitter iallafall bara en kabelsko inne i den lilla "tändhatten" så den vill inte fästa sig på grejjen i cylindern.

Byta munstycke för att jag sätter på en trim cdi-box ?
Okej, något riktnummer ?

Du har en solonoid som dom beskriver som guldig den är sammanlänkad med avgasporten (en motor för att styra den) så kommer det en kabel från cdi boxen som styr när porten ska öppnas (8500rpm) kabeln mellan cdi och soloiden (den guldiga) brukar dom dra ur för att strypa den.

Det du beskriver som en extra tändhatt är tempgivaren som är monterad i kåpan ovan toppen (är typ som ett topplock och en kåpa för kylningen) den tändhaten ska vara monterat på den koppar liknade saken i topp kåpan av cylindern.

Ska du koppla in trim cdi box vad nu det är och koppla in avgasporten måste du bestycka om norgrant annars kommer din motor braka ihop.
 

StuntJohan

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Boden
Hoj
Aprilia RS 125
Okej, ingen som kan säga ungefär vad jag ska ha för munstycke ? alltså har ingen aning.
130 ? 200 ?.

Sen en till fråga nu som jag just märkte.
Mitt högra gaffelben verkar inte ha någon olja som helst..man kan trycka ihop den med handkraft.
Ifall jag lossar dära uppe vid styrkronan är det då något fjäder/oljetryck som gör att det kommer spruta ut grejjer eller kan jag lungt skruva av det ?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top