rs 250 99-00 info

AkUsBike

Vedi, Vidi, Vince & Hine
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Lund
Hoj
Snart
Torkel skrev:
Prata med Eva på http://www.hallstromracing.com/starol/moped/index.html för delar till RS250'n.
Två idiotfel som finns på RS'en:
- Avgasventil som faller ner i cylindern pga felkonstruktion
- Sprickor i vänstra avgasrörets infästning mot cylindern
Kolvar byter jag en gång per år och avgasventiler ungefär vartannat år.
Sen kan man behöva plocka ur veven och kika så att alla lager mm är ok om den har gått några säsonger, inte svårt att göra själv om man inte har för bråttom. :tungan Sen skulle jag väl kanske inte rekommendera den som gathoj men på bana fungerar den kalas!
QUOTE]


Nu hade jag tänkt den som gathoj. Vad får du pröjsa för kolv och ventil då ?
Inget super special titan nu. Utan bara så det funkar... har bara 54 ponnys på gatan endå
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
AkUsBike skrev:
Nu hade jag tänkt den som gathoj. Vad får du pröjsa för kolv och ventil då ?
Inget super special titan nu. Utan bara så det funkar... har bara 54 ponnys på gatan endå
Inga som tävlar med RS250'n kör något annat än originaldelar även om det säkert finns en del som har avgasventiler från Fischer (Mattias kan länken i huvet, inte jag) fast det inte är tillåtet. Reservdelspriserna från Hällström racing gäller för licensierade förare i 250SP, pris för övriga ligger nog en 20% över men det kan bara Eva svara på.

I alla fall, här är några priser från Eva i våras:
- Kolv m kolvringar 570 kr
- Kolvbult 70 kr
- Kolvbultslager 120 kr
- Avgasventil 980 kr (du behöver 4 st)
- Cylinder 2750 kr
- Vevaxel komplett med stakar och ramlager 5100 kr


Jag kör på 76 Unimixolja, kostar ca 80 kr/litern och fungerar utmärkt. Fick tips om den oljan efter att ha pratat med ett gokart-team om oljor, de hade provat ALLT men den var den bästa de provat. Så det behöver inte vara så dyrt med bra olja. www.76olja.nu
Lite baltigt är det ju helt klart med RS'en om man ska ha cykeln till vardagsbruk, för att fylla på olja måste man använda en insexnyckel och tians nyckel...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
AkUsBike skrev:
Nu hade jag tänkt den som gathoj. Vad får du pröjsa för kolv och ventil då ?
Inget super special titan nu. Utan bara så det funkar... har bara 54 ponnys på gatan endå

Det går att använda som gathoj, men man _måste_ köra inspirerat och rejsigt för att maskinen ska må bra (och föraren med) ;)

Ungefärliga priser på delar:

kolv+kolvringar 600x2 = 1.200
kolvringar enbart (4st) = 550 (kommer parvis)
avgasport 1000x4 = 4.000 (sitter två per cylinder)

Det tillkommer lite packningar, knaster och sådant när man gör en mindre renovering. Så säg kanske 2.700-2.900 (då byter man mer eller mindre allt utom cyllar, toppen och avgasportarna+mekanism i den delen av motorn).

Jag köpte avgasportar i turbinaluminium med specialdesign som gör att de inte lider av samma problem som originalen (pinnbult som vibrerar loss och går av pga olika värmekoefficienter mellan bulten och aluminiumsliden den sitter i). De ska hålla i stort sett maskinens livslängd om nu inte ytbehandlingen nöts bort i förtid. Mycket viktigt att de hålls rena och löper lätt i loppen. Specialavgasportarna gick på totalt ca 5.700 inkl frakt m.m.

EDIT: Länk till firman som tillverkar avgasportar http://www.fischerkfz.com/auslass_e.htm
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Torkel skrev:
Lite baltigt är det ju helt klart med RS'en om man ska ha cykeln till vardagsbruk, för att fylla på olja måste man använda en insexnyckel och tians nyckel...

Är det så på de nyare maskinerna ? Eller bara du som bytt till kraschkåpor :) Min hoj (96:a) har vanligt lås för att låsa upp och kunna lyfta på kutsen (med oljetanken baktill).
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
TomK skrev:
Är det så på de nyare maskinerna ? Eller bara du som bytt till kraschkåpor :) Min hoj (96:a) har vanligt lås för att låsa upp och kunna lyfta på kutsen (med oljetanken baktill).
Jepp, från 98 och framåt så sitter oljetanken till vänster ungefär där styrdämparen sitter och locket är låst med en bygel som i sin tur sitter fast med en insexskruv & mutter.
 

AkUsBike

Vedi, Vidi, Vince & Hine
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Lund
Hoj
Snart
Torkel skrev:
Jepp, från 98 och framåt så sitter oljetanken till vänster ungefär där styrdämparen sitter och locket är låst med en bygel som i sin tur sitter fast med en insexskruv & mutter.


Kyss mig me 98 o framåt... får bli den "gamla"... 2 skruvar för fylla på ojla.. :arsele

Tack för all hjälp pojkar. :Bugar :Bugar :Bugar . Hela tjocka MC - släkten vill att jag ska köra 4-takt utan något sånär undantag. Men 2900 per år för delar e lungt för jag tyckar att Aprilian är vackrare än bruden.... :kär. Farbror tycker Yamaha XT 600 e lagom (övingskör en sådan nu).... nej tack :död
 

AkUsBike

Vedi, Vidi, Vince & Hine
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Lund
Hoj
Snart
maverick_750rr skrev:
Det är en moppe.

750RR


Ahhh... du kan väll inte säga så.... menar när någon säger 2T så är det som man bli varm och 15 igen... man blir lycklig... Nirvana... Det är en moppe för lite större pojkar. Menar... ingen rastar Valentino ombord på en 2T.. så lite mer fjutt än moppe..
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Oljepåfyllningen är inget problem på 98 och nyare. 98 och nyare har dessutom ett rejält bagageutrymme.
 

AkUsBike

Vedi, Vidi, Vince & Hine
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Lund
Hoj
Snart
TomK skrev:
Är det så på de nyare maskinerna ? Eller bara du som bytt till kraschkåpor :) Min hoj (96:a) har vanligt lås för att låsa upp och kunna lyfta på kutsen (med oljetanken baktill).


Men men.. hur mycket av Suzuki RGV delar passar på RSen? Det är i grund samma motor... måste lättare att ordna beg rgv delar än RS
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
AkUsBike skrev:
Men men.. hur mycket av Suzuki RGV delar passar på RSen? Det är i grund samma motor... måste lättare att ordna beg rgv delar än RS

Det mesta passar rakt av, men några saker har förbättrats och designats om på Aprilian. Har för mig att bl.a. tändsystemet fick sig en översyn i ett par-tre omgångar. Jag kikade på en cylle från en rgv årsmodell 90 och den hade mindre överströmningskanaler och aningen annan form på förbränningsrummet än vad min maskin har (som använder rgv-motor från 93 och senare, fast med Aprilia-modifieringar). Lite svårt att säga om det var skillnaden mellan årgångarna eller Suzuki/Aprilia...

Det är inte så många delar i motorn du vill köpa begagnat och stoppa dit ändå :) Det är klart att cylindrar kan man ju fräsa ur och nikasil:a om förstås. Kvalitetsmässigt vet jag inte hur stor skillnad det är på delarna och hur mycket som är Aprilias egen tillverkning och hur mycket som kommer från det stora lager av rgv-motorer de köpte in.
 

AkUsBike

Vedi, Vidi, Vince & Hine
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Lund
Hoj
Snart
TomK skrev:
Det mesta passar rakt av, men några saker har förbättrats och designats om på Aprilian. Har för mig att bl.a. tändsystemet fick sig en översyn i ett par-tre omgångar. Jag kikade på en cylle från en rgv årsmodell 90 och den hade mindre överströmningskanaler och aningen annan form på förbränningsrummet än vad min maskin har (som använder rgv-motor från 93 och senare, fast med Aprilia-modifieringar). Lite svårt att säga om det var skillnaden mellan årgångarna eller Suzuki/Aprilia...

Det är inte så många delar i motorn du vill köpa begagnat och stoppa dit ändå :) Det är klart att cylindrar kan man ju fräsa ur och nikasil:a om förstås. Kvalitetsmässigt vet jag inte hur stor skillnad det är på delarna och hur mycket som är Aprilias egen tillverkning och hur mycket som kommer från det stora lager av rgv-motorer de köpte in.

Jo... lite rädd för att köpa italienskt... de kan få för sig såna skit priser ibland helt utan anledning :huvet ... roligare med japanskt då
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
jaha

RS 250 är en grym hoj !!!!

Jag måste tyvärr sälja min, har inte råd att ha två. Men det vet du redan !

Köp en sådan, du kommer inte bli besviken
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jonne_boy skrev:
Det är en grymm hojj med mycket resurser!!

ganska kul och se en rs 250 köra om och ifrån 2 r1or på slingerbulten

Som vanligt kör sig skiten inte självt, dåra. Men en RS250 räcker definitivt för gatåkning i hyfsat tempo.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
AkUsBike skrev:
Jo... lite rädd för att köpa italienskt... de kan få för sig såna skit priser ibland helt utan anledning :huvet ... roligare med japanskt då

Motorn är japansk och resten håller faktiskt bra kvalitet :) Vad gäller priset, så är det ganska hyfsat på reservdelar och sådant, då det är en maskin som det rejsas med och det därmed är en viss ruljans på grejerna. Aprilian är vassare än originalet och snyggare enligt min mening (men det är ju en högst personlig uppfattning).
 

AkUsBike

Vedi, Vidi, Vince & Hine
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Lund
Hoj
Snart
TomK skrev:
Motorn är japansk och resten håller faktiskt bra kvalitet :) Vad gäller priset, så är det ganska hyfsat på reservdelar och sådant, då det är en maskin som det rejsas med och det därmed är en viss ruljans på grejerna. Aprilian är vassare än originalet och snyggare enligt min mening (men det är ju en högst personlig uppfattning).


Snygg som fan. Tittat en del på CBR 250 också... "bara" 38 hästar (ska endå köra mellan). Men 4-takt dvs bättre register som är körbart ända från 5-6000 varv. Den går upp till 21000 rpm.. rödmarkeringen börjar vid 16000 tror jag det var. :kär :yoparty :Bugar :Bugar :Bugar . Plus det är en Honda.... världens bästa kvalitet/märke enligt min (och många andras, handlare med) mening. Den är också ganska snygg.... men ingen tar aprilian i design...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top