RS däckdimention?

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Osby, Norra skåne.
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
hejsan. Har köpt en cykeldator till min RS och har kopplat in den. Funkar perfekt, men jag har lite problem med att ställa in den rätt. Den vill veta dimentionen på däcket och jag mätte det, men tydligen blev det galet fel.

Så nu undrar jag om någon vet hur många cm det är i omkrets på däcket? Eller hur många tum det är i diameter.

Tack på förhand. :fyllisar
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
JojjeL skrev:
2247643 hejsan. Har köpt en cykeldator till min RS och har kopplat in den. Funkar perfekt, men jag har lite problem med att ställa in den rätt. Den vill veta dimentionen på däcket och jag mätte det, men tydligen blev det galet fel.

Så nu undrar jag om någon vet hur många cm det är i omkrets på däcket? Eller hur många tum det är i diameter.

Tack på förhand. :fyllisar

Tjaa, fälgen är väl 17", sen kan du väl mäta själva däckets tjocklek också. Tänk på att du måste mäta däcket på båda sidor om fälgen om diametern ska bli rätt.

Annars är väl det enklaste(Om det nu inte var det du gjorde) att markera ett litet streck på däcket med en krita eller något, och göra ett streck i asfalten på samma ställe. Sen rullar du tills ditt kritstreck på däcket nuddar marken igen. Sen gör du ett streck där också, och mät! Lycka till! :tomten
 

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Osby, Norra skåne.
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
hejsan.. jag testade göra som du sa.. fick 178 cm.. tog bort 5 cm för att när man sätter sig på den och kör så trycks ju däcket in lite.. ställede in den på 173, testade köra, och när jag höll ca 50 på mätaren visade datorn 100-105.

Varför visar den så mycket fel?? Det ska ju vara rätt inställt tycker man? eller hur vill den att man ska ställa in det?
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
JojjeL skrev:
2250618 hejsan.. jag testade göra som du sa.. fick 178 cm.. tog bort 5 cm för att när man sätter sig på den och kör så trycks ju däcket in lite.. ställede in den på 173, testade köra, och när jag höll ca 50 på mätaren visade datorn 100-105.

Varför visar den så mycket fel?? Det ska ju vara rätt inställt tycker man? eller hur vill den att man ska ställa in det?


Du har helt enkelt turbo.
 

Bosse^

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
Mariehamn
Hoj
GSX-R 1000 -08, YZ125 -98
är de int avståndet mellan navcentrum och givarn du ska ställa in då? :va
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
JojjeL skrev:
2250618 hejsan.. jag testade göra som du sa.. fick 178 cm.. tog bort 5 cm för att när man sätter sig på den och kör så trycks ju däcket in lite.. ställede in den på 173, testade köra, och när jag höll ca 50 på mätaren visade datorn 100-105.

Varför visar den så mycket fel?? Det ska ju vara rätt inställt tycker man? eller hur vill den att man ska ställa in det?

5cm låter mycket att ta bort.
VÄLDIGT mycket, ta ett måttband och kolla hur mycket det är så får du se.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
JojjeL skrev:
2250618 hejsan.. jag testade göra som du sa.. fick 178 cm.. tog bort 5 cm för att när man sätter sig på den och kör så trycks ju däcket in lite.. ställede in den på 173, testade köra, och när jag höll ca 50 på mätaren visade datorn 100-105.

Varför visar den så mycket fel?? Det ska ju vara rätt inställt tycker man? eller hur vill den att man ska ställa in det?

nu ska vi se om jag minns men är inte (omkretsen=diametern * pie)

178/ 3.14 så får du diametern

Då jag ställde in datorn tog jag en meterstock och mätte diam på däcket
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Är något annat fel!!
5cm på 180cm ger bara ett fel på ca 3%.
Då skulle den visa 48.5 km/h eller 51,5 km/h..

Antingen så har du knappat in helt fel värde (typ 360cm) eller så sitter det en annan magnet där också!

man kan se när datorn får impulsen om man snurrar hjulet, den ska bara reagera en gång per varv.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
JojjeL skrev:
2250618 hejsan.. jag testade göra som du sa.. fick 178 cm.. tog bort 5 cm för att när man sätter sig på den och kör så trycks ju däcket in lite.. ställede in den på 173, testade köra, och när jag höll ca 50 på mätaren visade datorn 100-105.

Varför visar den så mycket fel?? Det ska ju vara rätt inställt tycker man? eller hur vill den att man ska ställa in det?
Du skrev inte in fel då, eftersom det oftast skall vara i millimeter alltså 1730 :hihi

Så borde bli relativt rätt, annars kan du ju ta ett måttband som Anders tipsade om. Då ser du ju även om det är relativt rätt :tummenupp
 

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Osby, Norra skåne.
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
HMm.. Nä avståndet mellan navet och magneten har ingen betydelse.

Man kan ställa in ett värde mellan 1 och 399, så det kan knappast vara i mm.. Jo jag tror iallafall den får en impuls per varv. Har satt magneten på bromsskivan och jag har kollat där men inget annat är magnetiskt vad jag kan se.

Ska kolla nogrannare en gång till. Ska även testa mäta diametern. Tack för svar, återkommer =)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
JojjeL skrev:
2258243 HMm.. Nä avståndet mellan navet och magneten har ingen betydelse.

Man kan ställa in ett värde mellan 1 och 399, så det kan knappast vara i mm.. Jo jag tror iallafall den får en impuls per varv. Har satt magneten på bromsskivan och jag har kollat där men inget annat är magnetiskt vad jag kan se.

Ska kolla nogrannare en gång till. Ska även testa mäta diametern. Tack för svar, återkommer =)
Hmm det verkar konstigt, på min fungerar det utmärkt :va
 

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Osby, Norra skåne.
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
skumt.. förvisso var det en cykeldator för 99 spänn på Kjell & co. men den borde väl visa rätt iallafall? Den klarar ju att mäta upp till 199 km/h.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
JojjeL skrev:
2258317 skumt.. förvisso var det en cykeldator för 99 spänn på Kjell & co. men den borde väl visa rätt iallafall? Den klarar ju att mäta upp till 199 km/h.
Min klarar 300km/h :arsele
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top