RS fuggar

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
Jag har RS fuggar på min GSX 1200, det har varit lite pilligt att få bågen att gå bra. Nu går den ok men den "släpar" när den skall gå ner på tomgång, dvs. hänger kvar vid 5-6 k innan den går ner, när motorn är kall går den som den skall. Det lär ju vara ett typiskt problem som uppstår när den får för mager blandning men jag har provat större huvudmunstycke (140) och flyttat upp nålarna samt större jetpilot utan någon större skillnad. Bränsleskruvarna gör ingen skillnad hur dom än står. Är det bara att gilla läget eller?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Större huvudmunstycke för att ändra tomgångsblandning? Låter dumt!

Jetpilot, är det lågfartsmunstycket? Om du släppt gasen helt så bör det va blandskruven som styr bensinen. Säker på att det inte läcker mellan förgasare och topp?
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
Jag ändrade inte huvudmunstycket för att få ner tomgången, jag har bestyckat den enl. gängse regler och beskrev bara vad jag hade gjort. Problemet med eftersläpande tomgång har varit med hela tiden. Den läcker inte och blandskruvarna tycks inte ha någon verkan på problemet. Men det är jäkligt irriterande att inte tomgången går ner som den skall när man drar iväg, va fan kan det vara?


HanneZ skrev:
Större huvudmunstycke för att ändra tomgångsblandning? Låter dumt!

Jetpilot, är det lågfartsmunstycket? Om du släppt gasen helt så bör det va blandskruven som styr bensinen. Säker på att det inte läcker mellan förgasare och topp?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Avbrutna spetsar (som sen sitter fast i förgasarhalsen) på luftskruvarna samt felaktig flottörnivå (ska vara 17 mm) är vanliga fel.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ett annat alternativ är att om du har en Rs brygga med släppta fjädrar så har dom en liten tendens till att vilja hänga kvar. Om du har lättade fjädrar känns direkt när du rör handtaget, går det bara ytterst lite tyngre än orginal förgasarna så är det lättat.
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
Det har jag faktiskt råkat ut för en gång, jag aktar mig noga för att skruva dem i botten numera, ren tur att jag fick ut spetsarna med ett lätt dornslag. Tror du något kan ha blivit skadat när jag knackade ut dem? Typ någon luftkanal eller så? Vidare har jag kollat flottönivån, den är 17mm från packningsytan upp till den högsta punkten på flottören.


andersbrink skrev:
Avbrutna spetsar (som sen sitter fast i förgasarhalsen) på luftskruvarna samt felaktig flottörnivå (ska vara 17 mm) är vanliga fel.
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
Jag tror inte det, det är bra fjong i fjädrarna och fuggarna är rätt så nya


Qwerty skrev:
Ett annat alternativ är att om du har en Rs brygga med släppta fjädrar så har dom en liten tendens till att vilja hänga kvar. Om du har lättade fjädrar känns direkt när du rör handtaget, går det bara ytterst lite tyngre än orginal förgasarna så är det lättat.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top