RS skär när man kör långt?

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Fuzzman skrev:
Hörde med folket på AVA mc som säljer aprilia rs och även får mecka en hel del sådana.

dom sa att en RS inte klarar att ligga o köra motorväg (dvs 110km/h en lite längre tid) och att dom då skär...

någon som vart med om det, hört nått om det eller kan säga att det är raka motsatsen?

:3freak

kan ju testa att ha olja i oljetanken? :7peta

R.O.S

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Aprilia rs
Svanen skrev:
175km/h med skjuts?
En RS pallar ju inte ens 175km/h utan skjuts.

Nee d märkte ju jag..
men om man vill att dom ska hålla.
Så ska man göra så här.
man ska ta bort alla strypningar och sedan köpa en vervtalsregulator som klipper vid ca 10500 varv.
då håller dom.. :yoparty

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
R.O.S skrev:
Nee d märkte ju jag..
Så ska man göra så här.
man ska ta bort alla strypningar och sedan köpa en vervtalsregulator som klipper vid ca 10500 varv.

I all oändlighet! :yoparty

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
R.O.S skrev:
Nee d märkte ju jag..
Så ska man göra så här.

Eller så kan man ju ge fan i att gasa över 10500 varv.

FORSLUND

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
GSX-R 750, KTM 625
R.O.S skrev:
Dom vill gärna skära om man har tagit bort nån utav strypningarna i hojjen och inte bytt munstycke till den.
För att den måste få mera bensin eftersom att bensin kyler i en två takt.
har varit med om det en gång fast då låg jag å en kompis i 175 km/h..så byta munstcke skulle jag rekomendera..
Nu ska vi inte övredriva här, stog de äns 150 på mätarn när den skar.

Last edited:

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
kleinealf skrev:
kan ju testa att ha olja i oljetanken? :7peta

att blanda i mer olja har jag läst att det inte ska vara bra, källan (här på sporthoj nånstans) vet ja inte om
den är pålitlig men det är iaf vad jag har hört...
Det va nått med att den ville ha mer soppa och skit... äh, inte fan vet jag :)

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
fuzzman in da house:
Hörde med folket på AVA mc som säljer aprilia rs och även får mecka en hel del sådana. dom sa att en RS inte klarar att ligga o köra motorväg (dvs 110km/h en lite längre tid) och att dom då skär

Måste nog backa AVA lite här även fast dom kanske inte är dom bästa i landet att skruva med 2-takt och framförallt RS125....

Så här funkar det, du har en RS125 som i bästa fall en är Svensksåld FP, då är det bara att åka på. Har den däremot varit strypt till 11Kw så kan det beroende på vem som gjort jobbet och vilket strypkitt dom använt sig av vara alla möjliga storlekar på munstycke, trottel, trottelnål, det kan vara konstiga CDI-boxar och bortkoplade (eller fasta) avgasportar. Är den Tysksåld kan det bli hur tokigt som helst med strypningar och vissa 80kph hojar som har helt andra cylindrar utan avgasportar. Varje 2-takts ägare som har det minsta koll vet att man ska kolla sitt tändstift så att det har en snygg & fin chokladbrun färg, grå/vitt för litet munstycke, svart för stort munstycke osv. Tyvärr vet inte all hur man ska gå till väga för at kolla tändstiftet och sätta upp munstycke efter det. Visst gasa på och slå av motorn och är det då rätt färg så är allt OK men använder man sig av hojen till annat än att gasa järnet från rödlysen så bör man nog tänka till lite här.

Har haft en hel del problem med detta när vi byggt Malossi 173cc spisar på Piaggio BigBlock till Dragster, Runner och SR125 och på många avstypta RS125. Du skottar på ut på vägarna med ditt stift som är så där fint chokladbrunt, upp på motorvägen drar på duktigt och lägger dig runt 110-120kph och vrider ner gasen ca 40% vad tror du händer med din luft/soppa/olje blandning??? JO den lenar ut motorn massor och får alldeles för lite för att föda & kyla cylindern, ligger du så här i mil efter mil så kan det inte annat än rasa, därför är det otroligt viktigt att ha järnkoll på hur stiftet ser ut i ALLA lägen, låt hojen gå lite fett, brunt mot möööörkbrunt, ligger du länga sträckor på samma gas låt den gå lite fetare. Har du koll på allt detta så kan din RS125 hålla riktigt bra och gå duktigt fort....

Lite vad som sitter i en Svesksåld RS125 1999-2005'a

Trottelnål: på Euro 1 & 2 X2/2" och Euro 0 56/2aX...

Trottelstorlek: 40 på alla....

Emulsionsrör: 62 på alla...

Lågfartsmunstycke: 62 på alla...

Huvudmunstycke: Euro 2 132, Euro 1 128 & Euro 0 125...

Skillnad på Euro 1, Euro 2 & Euro 0 (99-02) är att Euro 0 har ingen kort blindtarm på avgasröret, Euro 1 har en kort (ca 4cm) blindtarm och Euro 2 har kort blindtarm och ett rör från kröken till en backventil och sedan en slang till airboxen....

Om ni utgår från setup ovan och sedan läser stift och provar med olika munstycken beroende på utväxling & körstil så kan ni få en RS125 som både går bra och håller, måste jag påpeka bara 98 octan och en Agip, IP eller Motul 2-takts helsyntetolja....

Vill ni veta mer och även kolla på en av våra 125 Junior Rent-A-Racers kom och kolla den Starol-blåa skönheten i Aprilia montern på MC-Mässan i Gbg, prata med mig, Håkan "Mästaren" eller Eva så får ni veta mer....

DP says: Rätt uppsatt är en RS125 en killer.......

Last edited:

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ingen nsr längre
R.O.S skrev:
Nee d märkte ju jag..
Så ska man göra så här.
:rolleyes: jag har en switch så jag kan ställa in så att varv stoppet är vid 6500varv :rofl snubben som jag köpte den byggde på en blackbox sen är den ju strypt så jag har ingen användning av den :kocko men vem vet den kanske har vari ostrypt nångång i tiden :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept