RS stendöd

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Kan de vara packningen mellan motor halvorna som har farit? Tror de läcker olja in i vevhuset:huvet Då blir de väl bensin väldigt svårantändlig när den blandas med motorolja? Vill inte riva motorn igen.:mad

Varfør tror du de ær olja dær??

Nja de førklarar inte riktigt saken.. Den ska tænda på startgasen iallafall

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Varför skulle packningen mellan motorhalvorna vara kass för du haft av en kåpan vid koppligen?

Har du inte gjort NÅTT annat med hojen sen den fungerade sist, du har komp i den, inget igensatt så den får bensin/luft och inte pillat på tändsystemet. Så skulle jag trots gnistan på stiftet ta och byta detta och prova igen. Rengöra med gasol mm fungerar väl också men för att vara på den säkra sidan om där inte var ett liv i hojen skulle jag skruva i ett nytt.

Kolla även så choken så den står rätt. Dels för att stiftet kan har fått sig lite för mkt bensin och olja och sotat igen (eftersom självrengörningen startar vid 450 grader), och dels att hojen inte helt enkelt står och surar ner sig.

Finns många trådar i SH´s historia om tändstift som tillochmed helt gett upp helt för hojen surat ner sig fast dom inte var sotiga eller liknande. Gällande mina egna hojar anser jag att handlar det bara om ett stift så köper jag nytt.

Och när du ändå bytar stiftet slå en koll på tändhatten så ytorna är rena mellan stiftet och hatten. Finns många anledningar utöver felinställt tändsystem som kan göra att gnistan inte blir stark nog.

Samma gällande tändsystemet och batteriet, trådar har skrivigts om risken att fast ett batteri kan verka friskt och orkar stå och dra runt startmotorn en längre tid behöver inte det betyda att gnistan blir stark nog. Prova med annat elr ladda. Dock har du ju provat springa igång den så den risken är väl inte speciellt stor för din hoj.

Edit: Ja lite stavfel mm får ni tåla. :)

Last edited:

Pontan36

aprilja rajder
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS
Gnistan är normal. Har laddat batteriet flera gånger och haft starthjälp så de är inte det heller. Men hur kommer de sig att de är lite olja på stiftet? De är inte 2-takt olja. Det är motor oljan.

Maxgson450

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Kawasaki Kx 250, Kawasaki Mean Streak 1500
Du hade isär motorn sa du och bytte ramisar.. Om det nu inte är olja som läcker in i vevhuset så kan det väl vara att den tänder bra men på fel ställe?
Du kanske har monterat tändningen fel? Bli inte skitsura alla besserwissers där ute jag är inte det minsta säker men tänkte öppna upp möjligheten för dig.

Pontan36

aprilja rajder
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS
Du hade isär motorn sa du och bytte ramisar.. Om det nu inte är olja som läcker in i vevhuset så kan det väl vara att den tänder bra men på fel ställe?
Du kanske har monterat tändningen fel? Bli inte skitsura alla besserwissers där ute jag är inte det minsta säker men tänkte öppna upp möjligheten för dig.

Kunde ha varit de men den kan bara sitta på ett sätt.. Det som är de konstiga är jag har kört flera mil innan nu när jag bytte kopplingarmen och sen provkörde jag efter de och den gick fint men nu är den bara helt stendöd:confused:

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum