Varför skulle packningen mellan motorhalvorna vara kass för du haft av en kåpan vid koppligen?
Har du inte gjort NÅTT annat med hojen sen den fungerade sist, du har komp i den, inget igensatt så den får bensin/luft och inte pillat på tändsystemet. Så skulle jag trots gnistan på stiftet ta och byta detta och prova igen. Rengöra med gasol mm fungerar väl också men för att vara på den säkra sidan om där inte var ett liv i hojen skulle jag skruva i ett nytt.
Kolla även så choken så den står rätt. Dels för att stiftet kan har fått sig lite för mkt bensin och olja och sotat igen (eftersom självrengörningen startar vid 450 grader), och dels att hojen inte helt enkelt står och surar ner sig.
Finns många trådar i SH´s historia om tändstift som tillochmed helt gett upp helt för hojen surat ner sig fast dom inte var sotiga eller liknande. Gällande mina egna hojar anser jag att handlar det bara om ett stift så köper jag nytt.
Och när du ändå bytar stiftet slå en koll på tändhatten så ytorna är rena mellan stiftet och hatten. Finns många anledningar utöver felinställt tändsystem som kan göra att gnistan inte blir stark nog.
Samma gällande tändsystemet och batteriet, trådar har skrivigts om risken att fast ett batteri kan verka friskt och orkar stå och dra runt startmotorn en längre tid behöver inte det betyda att gnistan blir stark nog. Prova med annat elr ladda. Dock har du ju provat springa igång den så den risken är väl inte speciellt stor för din hoj.
Edit: Ja lite stavfel mm får ni tåla.