RS trimmdilemma

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Tjeeeenare

Nu ska hojen trimmas är det tänkt..
Jag fundera på att sätta på ett polini 154cc kit. Helst skulle jag ju vilja ha ett bättre rör till det också men jag funderar på om det är värt det effekt-pris-mässigt.

Mina pengar skulle räcka till både rör och cylle men jag har inte så mycket pengar över då till resten av sommaren och det är ju inte så kul. Hur mycket extra kraft skulle ett rör ungefär ge mot om jag kör med orignal? Köper jag ett rör så får det INTE kosta mer än 3500, helst vill jag inte äns ge över 3000 om det skulle bli ett rör. Men vad tycker ni, är det värt att köpa ett rör? Kom med åsikter..

Tack på förhand!

Last edited:

deLi

(=
Gick med
15 Oct 2006
Hoj
Aprilia rs-07 och en fiddy
Om det är värt att köpa ett effektrör är la svårt för oss att avgör när det styrs av så många olika väderingar, åsikter och plånbok. men på en cross har jag för mig att det ska ge mellan 10-15 % mer effekt(rätta mig om jag har fel) vilket jag tycker är ganska bra. Sedan får man ju ett fett mkt grymmar ljud och utseende men det beror ju på vad man tycker.

här har du ett fint rör+ljuddämpare för 3000kr
http://www.mohlins.se/2006/visa_art.asp?artikel=2434&tbl=2&m=2
här har du bara ett Giannell rör som jag tycker är as ballt för 2169kr
http://www.mohlins.se/2006/visa_art.asp?artikel=1977&tbl=2&m=2
här är bara en snygg Giannell ljuddämpare för 1000kr
http://www.mohlins.se/2006/visa_art.asp?artikel=2000&tbl=2&m=2
Jag hade köppt Giannell helt klart för jag TROR att det är bättre saker och så tycker jag att det är snyggare.... lycka till med trimmandet :tummenupp :)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Om du ska köpa cylle så är det nog lite onödigt att du köper ett effektrör då den kommer gå sämrä än vad den kommer göra med orginal rör o cylle. Om du nu inte hittar ett rör som är gjort för cyllen du tänker köpa.

Det bästa röret till en RS tror jag är Jollymoto, Arrow (samma som gianneli) kommer efter, finns flera bland annat Tyga som är skit billigt men vet inte om det är så bra.

Med ett effektrör på hojen så blir det något lättare då orginalröret väger lite mera, runt 2-3 kg kan man nog få bort via röret.

Och så får den bättre gasrespons och bättre accelartion.
Men dock inte så mycket. Att lägga ut pengar på rör är ungefär som att lägga ut pengar på styling, det finns en märkbar effekt men den är inte så att man säger "wooow" mest ljudet och utsendet.

Men som sagt man levar bara en gång, och alla här vill ju ha den bästa 125:an.

Du får nog mest effekt med cyllen o orginalröret.

Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
3013163 Om du ska köpa cylle så är det nog lite onödigt att du köper ett effektrör då den kommer gå sämrä än vad den kommer göra med orginal rör o cylle. Om du nu inte hittar ett rör som är gjort för cyllen du tänker köpa.

Det bästa röret till en RS tror jag är Jollymoto, Arrow (samma som gianneli) kommer efter, finns flera bland annat Tyga som är skit billigt men vet inte om det är så bra.

Med ett effektrör på hojen så blir det något lättare då orginalröret väger lite mera, runt 2-3 kg kan man nog få bort via röret.

Och så får den bättre gasrespons och bättre accelartion.
Men dock inte så mycket. Att lägga ut pengar på rör är ungefär som att lägga ut pengar på styling, det finns en märkbar effekt men den är inte så att man säger "wooow" mest ljudet och utsendet.

Men som sagt man levar bara en gång, och alla här vill ju ha den bästa 125:an.

Du får nog mest effekt med cyllen o orginalröret.
Precis. Köper du 154cc kit så får du be någon bygga ett rör åt dig.

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Okej så ni tror att ett effektrör till standard-cylindern kanske tillochmed sänker effekten tillsammans med polini-cylindern? I sånna fall är nog effektrör det sista jag köper, tycker ändå inte dem är så ruskigt snygga eller värda sina tretusen.. Det blir nog till att köpa cylle och se om jag är nöjd med effekten då. Så får jag ju lite pengar över till annat också;)

Tack för svaren!

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Hörru vad kosta föresten 34mm föggen som du har köpt? :)

Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
3013600 Okej så ni tror att ett effektrör till standard-cylindern kanske tillochmed sänker effekten tillsammans med polini-cylindern? I sånna fall är nog effektrör det sista jag köper, tycker ändå inte dem är så ruskigt snygga eller värda sina tretusen.. Det blir nog till att köpa cylle och se om jag är nöjd med effekten då. Så får jag ju lite pengar över till annat också;)

Tack för svaren!
Om du känner någon som kan svetsa alternativt att du kan svetsa så får du ett rör till ett mycket billigt pris samt rätt avstämt till din cylinder.

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Jag har svets och jag har byggt rör förut. Du kanske sett ett av dem som hänger i mitt garage? Var ett rör jag byggde till moppen förut men allt blev knas så jag kaserade det(fel effekt och slog i ramen). Men ifall du vill kan du få låna svetsen, ett eget rör hamnar väll på 100-600 kr beronde på material och ger en mycket större effekt än trimm rör till den cyllen du vill ha. Bara man har tid så ska det gå:)

Kan hjälpa till ifall du vill fixa ett rör:pannkyss

Last edited:

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Okej så ni tror att ett effektrör till standard-cylindern kanske tillochmed sänker effekten tillsammans med polini-cylindern? I sånna fall är nog effektrör det sista jag köper, tycker ändå inte dem är så ruskigt snygga eller värda sina tretusen.. Det blir nog till att köpa cylle och se om jag är nöjd med effekten då. Så får jag ju lite pengar över till annat också;)

Tack för svaren!

Nej, låter otroligt att effektrör skulle vara sämre än orginal på en annan cylinder, möjligtvisd likvärdiga, så det spelar ingen roll vilket du har.

Som sagt: Låt någon som kan bygga rör bygga ett avstämt åt dig:tummenupp

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Nej, låter otroligt att effektrör skulle vara sämre än orginal på en annan cylinder, möjligtvisd likvärdiga, så det spelar ingen roll vilket du har.

Som sagt: Låt någon som kan bygga rör bygga ett avstämt åt dig:tummenupp

Där har du fel. Ett effektrör till större cylinder ger sämre effekt. Jag vet några stycken som har märkt det.

Där håller jag med, Avstämt är det absolut bästa.

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
Där har du fel. Ett effektrör till större cylinder ger sämre effekt. Jag vet några stycken som har märkt det.

Där håller jag med, Avstämt är det absolut bästa.

Hmm, jag har fortfarande svårt att tro att det skulle vara sämmre, men ok, du har nog rätt.

Till trådskaparen:
Ett annat tips är att du laddar ner "Exhaust calculator" så kan du räkna ut rätt storlek på din pipa sen om du kan svetsa själv eller om du överlåter jobbet åt någon annan som är grymm på att svetsa...

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Förgasaren skulle ha kostat 1150 men det har nog blivit något missförstånd för jag fick ge 1350kr, men får se om det kan lösas.

Fan va schyssst Zoltan/Tobbe! Får börja med att leta rördelar så kan det säkert bli iaf något av det hela:p

Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Hmm, jag har fortfarande svårt att tro att det skulle vara sämmre, men ok, du har nog rätt.

Till trådskaparen:
Ett annat tips är att du laddar ner "Exhaust calculator" så kan du räkna ut rätt storlek på din pipa sen om du kan svetsa själv eller om du överlåter jobbet åt någon annan som är grymm på att svetsa...

Vad är svårt att förstå?

Eftersom ett effektrör är bättre avstämt till 125cc än vad orginal röret är så är det ju bättre än orginal men sedan om du går upp i CC till 154cc så blir det inte så längre. Så man kan se det typ som att ett orginal rör är lite "universial" då den den inte är helt perfekt till 125cc och inte helt perfekt till 154, medans ett trimrör är det bästa för en 125cc.

Givetvist så går inte ett effketrör bättre än ett effktrör + cylle, men däremot går orginal + cylle bättre än effektrör, effektrör + cyllen.

Men det bästa är att göra ett rör som är gjort för cyllen, eller om det nu går att köpa ett rör, då komemr det bli fart på grejerna.

Det är så jag uppfattat det hela. :)

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
Vad är svårt att förstå?

Eftersom ett effektrör är bättre avstämt till 125cc än vad orginal röret är så är det ju bättre än orginal men sedan om du går upp i CC till 154cc så blir det inte så längre. Så man kan se det typ som att ett orginal rör är lite "universial" då den den inte är helt perfekt till 125cc och inte helt perfekt till 154, medans ett trimrör är det bästa för en 125cc.

Givetvist så går inte ett effketrör bättre än ett effktrör + cylle, men däremot går orginal + cylle bättre än effektrör, effektrör + cyllen.

Men det bästa är att göra ett rör som är gjort för cyllen, eller om det nu går att köpa ett rör, då komemr det bli fart på grejerna.

Det är så jag uppfattat det hela. :)

Bah, när man köper ett effektrör så flyttar man bara effektregistret bara + lite granna effekt. Men orginal är ändå avstämt för en viss effekt, lika så trim, därför så borde båda vara precis lika bra/dåliga förutom att det nog varierar litegranna till att byta upp i kubik, det finns väl inga rör som man kan säga är mer universial än andra?

Ta det inte som en pik.

Last edited:

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Det strular sig typ innan jag ens hunnit börja... Förgasaren har 185 munstycke. Den startade direkt men den gick ALLDELES för fett, så jag bytte till 155. Då ville den inte starta i över huvudtaget, konstigt tyckte jag men jag bytte till 180 och den startar fortfarande inte. Usch vad trött man blir då...
Någon som kan ge mig ett bra tips?

Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Kolla med 50cc.nl i kristianstad , dom har jollymoto i miljoners !
Släng på ett jolly till 154:an ffs.

Eller ännu bättre bygg ett anpassat.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Bah, när man köper ett effektrör så flyttar man bara effektregistret bara + lite granna effekt. Men orginal är ändå avstämt för en viss effekt, lika så trim, därför så borde båda vara precis lika bra/dåliga förutom att det nog varierar litegranna till att byta upp i kubik, det finns väl inga rör som man kan säga är mer universial än andra?

Ta det inte som en pik.

Nej Nej det lugnt men nu kanske inte unversial var det rätt ordet. Men oftas brukar orginal rören vara mer avstämda för bottendrag än vid effektten vid rödmarkering. Och effektrör är väll lite mera (bättre) avstämt för just 125cc.
Fast som sagt det finns någon skillnad mellan ett effekt och orginal + cylle då orginalet går bättre. Men likabra att försöka bygga ett eget om det ändå kostar 600 kr, för om man nu lycjas kommer hojen rulla på bra.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
3015449 Det strular sig typ innan jag ens hunnit börja... Jag monterade förgasaren för en stund sen med 185 munstycke. Den startade direkt men den gick ALLDELES för fett, så jag bytte till 155. Då ville den inte starta i över huvudtaget, konstigt tyckte jag men jag bytte till 180 och den startar fortfarande inte. Usch vad trött man blir då...
Någon som kan ge mig ett bra tips?
Surat ner stiftet ordentligt? Ta ur stiftet rengör och testa igen.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kan det va något med luften? Prövat ha choken i?

BTW vart köpte du förgasaren?

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Nu har den startat igen i alla fall, det var höljet till förgasarvajern som hamnat snett så att gasen bara gick tillbaka till halvgas som minst. Därför ville den inte starta. Nu måste den bara bestyckas rätt, första provturen tappade den mycket kraft vid 8000 men fortsatte till 11500

Köpte grejerna på addemoto och jag köpte just denna modell för att allt skulle passa direkt. Choken och alla anslutningar alltså.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy