rs250 frågor

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
:hej Funderar på att köpa en 250 SP hoj:

Lurar jag mig själv om jag tror att det leder till billigare rookieracing?!

Tvåtaktarna är ju billiga i inköp, men jämnas det ut i motorras, kolvbyte och dyl.?

Service intervall?? Hur många kolvar går det på en säsong?

Klarar sig foder vid nyp eller blir det dyra leken, och hur dyr är den?

Med andra ord ska jag Köpa tvåtakt eller leta vidare på fyrtakt??

Jag lever i ett vakum SNÄLLA hjälp mig att få ordning på mitt liv igen!! :confused:
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hittar du en oskruvad och måttligt vurpad så är det "plain sailing". Definitivt billigare än dieselracing.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
För övrigt:

• Kör på bra olja
• Kolvarna byter man på vintern
• Förebyggande underhåll är aldrig fel: smörja, kolla, känna, justera...
• Skitkul att köra!
• KÖP!

Du är också fin.
love.gif
:slicka
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Lund = nära till Knutstorp som ju är som gjord för Aprilia RS250! Per Gustavsson körde låga 1.04 med en helt standard RS (förutom slicks) i fjolårets SM, då går det inte långsamt i kurvorna!
Det enda tråkiga med RS'en är de förbannade avgasventilerna som någon saképackad japan hittade på en mörk kväll när chefen var på semester...
De seriösa byter ventiler efter 200 mil för att vara på den säkra sidan, 4000 kr för ett helt set. Lika bra att vara beredd på att byta avgasventiler och kolvar innan varje säsong, kolvar kostar 600 kr/st. Sen kan det vara en bra idé att plocka ur veven och kolla igenom den om hojen t.ex har gått ett endurancerace veckan innan du fick hem den till garaget. (Jag gjorde inte det, biiig mistake!) Ny vev inkl ramlager, packboxar och vevstakar kostar "bara" 5700 kr hos www.hallstromracing.com så det är inte såå blodigt dyrt.
Frågan är väl vad som händer med klassen nästa år, det känns i maggropen att med det låga antalet A-förare i år så kanske det blir en ren rookieklass, den som lever får se. Att lägga ned klassen tycker jag vore mycket dumt, det finns massor av hojar och det är en perfekt klass att börja med. (Ska vi starta en ny megatråd om tvåtakt kontra fyrtakt? Nä, det gör vi inte va? :D )
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Efter två och en halv problemfria säsonger kanske jag är fel person att svara på dina frågor med tanke på att det brukar knorras en hel del bland andra Apriliaägare om kvalitén. Billigare än disel är det definitivt. Micke-Veloce-Easyliving-licenskursinstruktr-LMS-grappaholist-mm håller nog inte med mig. Det beror på vilken sida av staketet man står på. 2t-olja är inte gratis och den drar 1,5l per mil. Så länge du inte kör fort är i alla fall däckslitaget litet i jämförelse med en stor diesel som mördar däck på nolltid både med och utan en snabb förare. Aprilias rekommenderade serviceintervall för kolvbyte med tillbehör ligger på 1500 mil. Mattias rekommederade intervall ligger på 500 mil för ringar och 1000 mil för kolvar. Än så länge har jag avverkat drygt 300 mil utan några som hellst probelm. De som satsar hårt och trycker att det inte finns något roligare än att skruva hoj på en söndag byter kolvar och ringar titt som tätt. Av allt jag läst och hört är min uppfattning att Mattias intervaller är ordentligt tilltagna och ganska försiktiga, men sen har han aldrig haft något ras heller. Suzukimotorns akilleshäl verkar vara avgasportarna, något som många fått erfarit, dock inte jag. De är enkla att ta ur och inspektera. Sen denna eviga diskussion om vad som är mest underhållande att köra...pja, vad vet jag? Aplilian är lätt att resa upp i sandlådan. Det är nog så viktigt. :)
 
Last edited:

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
200 mil???

[
De seriösa byter ventiler efter 200 mil för att vara på den säkra sidan, 4000 kr för ett helt set. Lika bra att vara beredd på att byta avgasventiler och kolvar innan varje säsong, kolvar kostar 600 kr/st. Sen kan det vara en bra idé att plocka ur veven och...

Menar du att man ska lägga 4000:- på avgasventiler var tvåhundrade mil??? Det låter ju helt barrockt ! Så förbannat full kan han väl inte ha varit din stackars Japan :öl , eller har jag missförstått :confused:
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Du har inte missförstått. Men å andra sidan kör du inte så mycket mer än 200 mil på en säsong. Hur mycket kör ni på en säsong? Torkel? Teddy? Dali?
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
suck

Mattias skrev:
Du har inte missförstått. Men å andra sidan kör du inte så mycket mer än 200 mil på en säsong. Hur mycket kör ni på en säsong? Torkel? Teddy? Dali?

Men stackarna som kör på vägen då?? Det finns ju trots allt vägreggade? själv körde jag 1500mil förra året, det skulle ju bli ungefär en halv miljard i avgas ventiler?! tanken att man ska byta motordelar oftare än däck käns lite speciell :skrämd . Nu hade jag väl inte precis tänkt hålla den frekvensen framöver men..
Finns det inga trevliga tillbehörs tillverkare som lyckats lösa problemet?

Vad händer när de pajar, går skrotet in i cylindern och skramlar runt så den skär eller är det para så att man får stopp och sen får gräva lite grundare i plånboken?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Att byta avgasventiler var 200'e mil är säkert overkill, och det kan inte vara många som spenderar 4000kr på det..
Men visst finns det säkert några som gör det.
Att kontrollera dem efter varje säsong kan ju dock vara en god idé.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
hepp

oFFkeFF skrev:
Att byta avgasventiler var 200'e mil är säkert overkill, och det kan inte vara många som spenderar 4000kr på det..
Men visst finns det säkert några som gör det.
Att kontrollera dem efter varje säsong kan ju dock vara en god idé.

Du var mycket trevligare än den där Torkel, Vill du bli min vän :rodnar

Men klok blir jag inte...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Re: hepp

crallan skrev:
Du var mycket trevligare än den där Torkel, Vill du bli min vän :rodnar

Men klok blir jag inte...

Heh, torkel är vettig, torkel är killen som kör några säsonger med trasig vev, sprickor i expansionkammarna och gasar till det rasar, men i år tog han på sig spenderarbrallorna och renoverade upp hojen, och helt plötsligt hade han fler hästar än en 125jr hoj :D
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
oFFkeFF skrev:
Att byta avgasventiler var 200'e mil är säkert overkill, och det kan inte vara många som spenderar 4000kr på det..
Men visst finns det säkert några som gör det.
Att kontrollera dem efter varje säsong kan ju dock vara en god idé.
Det jävliga med avgasventilerna är att även om man tycker att de ser ok ut vid den där lilla räliga sprinten som "kan" lossna så betyder inte det att de inte kan gå av mitt i godset och rasa in i cylindern och ställa till det riktigt ordentligt, speciellt om någon del gliiiider in i en port så kan det bli intressanta följder! Definitivt en grundligt packad japan som ligger bakom den designen!
Jag har haft två avgasventilras men har klarat mig med kolvbyte varje gång som tur är. Sen har jag stoppat in begagnade avgasportar som det alltid finns någon som ligger och håller på i depån för 2-300 kr/st.
Jag fick tuppjuck i år och bytte allt men då hade de äldsta avgasventilerna suttit i sedan 1999 så det var nog dags.
Ska man köra 250SP så är det tyvärr originaldelarna som gäller annars så finns det en tillverkare som tagit fram avgasventiler som ska hålla, Fischer nå'nting heter firman.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
:bow Tack så jättemycke för alla bra svar, jag är övertygad..
nu gäller det bara att hitta en bra hoj också.

Wish me luck! :hej
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Kan bara svara för mig själv.

Jag bytte avgasventiler mitt i säsongen ca 200 mil.
Bytte då även kolvar och ringar samt gjorde en allmän översyn av motorn.
Detta gjordes då jag ABSOLUT INTE ville riskera någonting under min säsong eftersom jag krigade i toppen.

Dock bytte jag bara kolvar och ringar och avgasventiler när det gick sönder min första säsonger. aldrig i förebyggande syfte då.

Allt beror ju på hur du vill satsa....
Om du åker gata med hojen så frestar du ju inte på den lika mycket och har därför inte lika mycket slitage på sakerna.
Det skadar ju nog inte om du köper på dig en uppsättning av kolvar, ringar och avgasportar.

Tror att det finns en kille i Stockholm som har tillverkat avgasportar i stål (=FUSK) och säljer....
ska leta o se om jag hittar numret senare.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Catman skrev:
Tror att det finns en kille i Stockholm som har tillverkat avgasportar i stål (=FUSK) och säljer....
ska leta o se om jag hittar numret senare.

Fusk och fusk, det är ju ingen prestandahöjande åtgärd att montera såna precis. Jag vet att det inte är tillåtet, men är det mer ekonomiskt och om det bidrar till att fler har råd att köra kan det ju knappast vara till nackdel för sporten. Jag har numret till tillverkaren, för övrigt.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Ja, det är ju aldrig ett hinder med gatreggad precis, här i skåne får man tillgång till bankörning 2ggr i vecken om man har trafik försäkrad hoj, och ännu mer om man tar sig upp till falken..

Nå e´det någon som har en hoj till salu ring 0709-324597
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top