Rsen färdig

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Snubbben skrev:
Rätt dimension hoppas ja fan, för ja köpte ett cylinderkit. Rätt är jag helt säker på att den sitter. Jomen som sagt tror ja att den dör p.g.a. för fet blandning.. Tänk själv 4%+att jag satte i separata oljesmörjning.

men det ska ju inte göra att den går varm... jag blandade säkert i 5 % när jag körde in:)

går den upp till 100 grader har du något seriöst fel på kylningen

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
AndersJohansson skrev:
Har du fyllt på kylarvätska då? :7peta

Luft i systemet kan göra att tempen stiger snabbare då kylningen inte fungerar som den ska...

Vet du varför den skar?
Kolla det innan du kör med, skar den pga att olja/vattenpumpsdreven var slut så ska du nog bytta dom/kolla dom innan du kör mer...

Det går snabbt att kolla, du kan ha motorn kvar i ramen, plocka bara bort vänster kåpa+kopplingskåpan så ser du 2 gula drev dom brukar gå sönder...
När du säger kopplingskåpa, menar du 1:an?
http://homepage.ntlworld.com/shawn.wombwell1/micro clutch cover.htm

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Snubbben skrev:
Rätt dimension hoppas ja fan, för ja köpte ett cylinderkit. Rätt är jag helt säker på att den sitter. Jomen som sagt tror ja att den dör p.g.a. för fet blandning.. Tänk själv 4%+att jag satte i separata oljesmörjning.

Varför så mycket olja? :confused:

Separatsmörjningen ger ju tillräckligt

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Anton_Ljunghusen skrev:
Varför så mycket olja? :confused:

Separatsmörjningen ger ju tillräckligt
Jag vill först vara säker på att den funkar!
Jag kör oljeblandat och ser på oljetanken om oljenivån sjunker, på så sätt kan ja se om den funkar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Snubbben skrev:
Jag vill först vara säker på att den funkar!
Jag kör oljeblandat och ser på oljetanken om oljenivån sjunker, på så sätt kan ja se om den funkar

ok! Annars dra ut slangen och se om det kommer nån olja :tungan

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Anton_Ljunghusen skrev:
ok! Annars dra ut slangen och se om det kommer nån olja :tungan
Jo iof kan man det, men ja trodde att de kom så lite så man inte skulle se skillnad på om de va olja som rinner ut som har legat i slangen hela tiden eller om det är olja som kommer från oljetanken

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Nu när ja äntligen fått igång min RS kommer flera problem :mad: . Jag står på tomgång (just nu typ 2-3k) och när jag gör gaspådrag till typ 4-5k så hör man ett knackande ljud typ 1-2 gånger. Inget missljud alltså när den står på tomgång. Har ni någon aning om va det kan vara för problem?

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Snubbben skrev:
Nu när ja äntligen fått igång min RS kommer flera problem :mad: . Jag står på tomgång (just nu typ 2-3k) och när jag gör gaspådrag till typ 4-5k så hör man ett knackande ljud typ 1-2 gånger. Inget missljud alltså när den står på tomgång. Har ni någon aning om va det kan vara för problem?
Kan det vara för hög oljeprocent? Hoppas inte det är vevlagret :huvet

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Kör du med för hög olje blandning i bensinen kan ett klickande ljud höras, Men då snackar vi duktigt för mycket olja.

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Padde skrev:
Kör du med för hög olje blandning i bensinen kan ett klickande ljud höras, Men då snackar vi duktigt för mycket olja.
Hur mycket då? Alltså allt jag sagt tidigare är bara spekulationer, jag snackar minst 5-6 procent ... hur mycket procent snackar vi då? Knackar/spikar den eller vad?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Snubbben skrev:
Hur mycket då? Alltså allt jag sagt tidigare är bara spekulationer, jag snackar minst 5-6 procent ... hur mycket procent snackar vi då? Knackar/spikar den eller vad?

När jag blandade förr i mopeder efter cylinder byte osv när dom sammtidigt fick från olje pump blev det väl ca 6%, 3& i tanken + 3% i olje tanken, Då kunde små klickande uppkomma. Dock inga klonkande ljud som du beskriver, bara tickar och knappt så högt så du inte hör det. Vet dock inte om det är så i ditt fall för att den knackar när du varvar upp den låter inte bra alls.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Sökte lite till dig, Vet inte om jag och killen jag länkar till menar samma men läs 2a stycket i länken.

Länk

Där skriver han ju att det kan knacka/pinga.

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Padde skrev:
När jag blandade förr i mopeder efter cylinder byte osv när dom sammtidigt fick från olje pump blev det väl ca 6%, 3& i tanken + 3% i olje tanken, Då kunde små klickande uppkomma. Dock inga klonkande ljud som du beskriver, bara tickar och knappt så högt så du inte hör det. Vet dock inte om det är så i ditt fall för att den knackar när du varvar upp den låter inte bra alls.
Jo men det är säkert så hög procent. Men alltså det låter som en liten knack eller smäll. Det låter skitlite och om man varvar mer hör man inte alls, men det låter säkert.

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Padde skrev:
Sökte lite till dig, Vet inte om jag och killen jag länkar till menar samma men läs 2a stycket i länken.

Länk

Där skriver han ju att det kan knacka/pinga.
Tack! Får hoppas att det är det. Jag som gick och kände på vevaxeln hela tiden när den var öppen för att kolla så att inte vevlagret var slut. Får kolla upp det lite senare... Men tack så jävla mycket! :banana

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Ett vanligt misstag, jag vet att många gör/gjort. Är att man lagar utan att ta reda på varför det gått sönder.

I ditt fall låter det som om plastdreven mellan vatten och oljepump har gått.
Bara öppna och kika, dreven kostar en 300:-st
Har ett liggandes om du behöver.

Kan nästan sätta en slant på att det är det om den går varm, trotts att du luftat ur på kylare och slangar.

speciellt när du kör oljeblandningen rätt ner i tanken.

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Någon som har kommit på va det knackande problemet kan vara? Jag har kommit på att det låter enbart när man släpper gasen efter ett gaspådrag, och det låter inte när den är varm eller när man använder choke..

God_Of_Aprilia

Bakhjuls åka eller inte åka alls
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Suzuki RM125 98 - KTM 200 EXC 00(såld) - Aprilia AF1 Sport 90(stulen)
Jag har inte läst allt men skriver ändå.

Att den gick upp i 100 grader när du mixtrade med tomgången kanske inte är så konstigt. Om motorn varvar 4k och cykeln står still brukar det bli varmt eftersom kylaren inte blir kyld´av vinddrag.

aja hejhej

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...