Rsv 4, Banhoj eller S1000RR?

Vilken hojkombo?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tjenare!

Har nu under vintern börjat fundera mer och mer på hur jag skall göra till nästa säsong!

Jag är intresserad av att köra bana och gillar tanken på en bankittad 600 och behålla K6:an men samtidigt är jag ganska sugen på en RSV 4 vilket innebär att sälja den nuvarande. En banhoj behöver man ju inte vara rädd om på samma sätt som ett gathoj men frågan är om det blir tillräckligt med bandagar för att motivera en banhoj?
Jag vill fortfarande kunna åka gata så bara banhoj är inte ett alternativ!

Frågan/frågorna är väl dessa:

-Om RSV4, skall jag gå på en factory eller R-aprc(Factory aprc är fortfarande lite för dyr)

-Har hört mkt om kvalitetsproblemen på aprilian men finns det några speciella att se upp med eller funkar det om man servar ordentligt?

-Ni som har både gat/banhoj blir det så att den ena bara står och samlar damm eller använder ni båda?

-Anledningen till banhoj 600cc är att jag inbillar mig att jag kommer ha roligare samt lättare att bli snabbare på en mindre hoj och undrar om detta stämmer?

-Sluta upp med dumheterna och köpa en S1000rr som är mest pang för pengarna...

Anledningen till hojvalen är att jag inte haft varken bmw eller aprilia och inte sugen på en kawwa (utom som ev. banhoj)!
Missförstå mig inte då verkligen gillar min gixxer men vi har känt varandra länge nu så...
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
HP4 iklädd krachkåpor med lysen hade jag valt.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
S1000RR rakt av, och när du testat på bankörning kommer du inse att gata inte är så roligt och då blir BMW:n rena banpiskaren :)

Annars blir det ett jäkla köpa sälja o köpa igen.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
S1000RR rakt av, och när du testat på bankörning kommer du inse att gata inte är så roligt och då blir BMW:n rena banpiskaren :)

Annars blir det ett jäkla köpa sälja o köpa igen.

Måste kanske förklara att jag kört bana flera gånger men tyckte liksom att gixxern var onödigt stor/stark för t.ex gelleråsen. Gick ju att åka på tvåan runt hela banan(kan bero på jag är kass iof)?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nypris så ja!

Dock så ser du i första inlägget att det gäller "vanliga" factory (09-10) eller rsv-r aprc.

HP4 hade suttit som en fläskläpp men som sagt så finns inte degen!
Sorry, jag är inte så hemma på Aprilias modellbeteckningar.
Jag hade ändå tagit tysken men hoj ska köpas med hjärtat så följ ditt eget.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Måste kanske förklara att jag kört bana flera gånger men tyckte liksom att gixxern var onödigt stor/stark för t.ex gelleråsen. Gick ju att åka på tvåan runt hela banan(kan bero på jag är kass iof)?

Generellt så är våra svenska banor för små och krokiga (guppiga) för tusenkubikare. Anderstorp och kanske Mantorp ger dem lite mer rättvisa men det är inte fel att köpa en 600:a som banhoj. Den är betydligt billigare och mer lättkörd och du har inga problem att prestera riktigt bra tider på våra svenska banor.

MEN om du nu vill ha en Superbike i alla fall så är båda dina val riktiga läckerbitar. "Vi" har både BMW och Aprillia i vårt gäng som kör tillsammans och kortfattat kan man säga så här;

BMW: Tysk precision, lätt att få delar, starkast i klassen, grym på bana - speciellt lite större banor, lite trögare än Aprilia om du inte justerar lite med chassit.

Aprilia: Italiensk design och känsla, du får vänta på delarna i värsta fall men det blir allt bättre, makalös på banan men saknar lite teknik som BMW har ( i alla fall på de modellerna som är ett par år). Lite svagare men fortfarande mycket hästar.

phoca_thumb_l_cn4j9143%20copy.jpg


Sen kommer det viktigaste - vilken KÄNNER DU FÖR? Oavsett vilken du väljer får du en kanonhoj. Gå på känsla!

Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Alternativ 5: Behåll K6:an som banhoj

Vad får dig att tro att du kommer behöva/kunna växla mer med ännu starkare hojar (Aprilia & BMW)?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Kan bara tala ur min egen erfarenhet. Vi har 1 st GSXR 1000 -07a utrustad med kraschkåpor med lysen samt en R6 -00 i gatkostym ståendes hemma. Gixxern rullade förra året på ca: 15 bandagar, kanske 15 mil gata max (en tur). R6an rullade 30 mil gata.
Det som slog mig när jag körde sporthoj både på bana och gata var hur jädra tråkigt det blev att köra sporthoj på gata. Jag kör lika fort på gata som tidigare, men det känns så otroligt långsamt! Man känner med sig att hojen kan så mycket mer.
Känner mer och mer suget för att byta R6an mot en motard eller liknande. Att montera lysen på gixxern var i princip helt bortkastat (det kan vara bra när man MÅSTE förflytta sig på gata). Tog en tur för att sen inse att jag inte orkar skifta däck fram och tillbaka m.m.

Så vad är min poäng?
Jo, ska man ha två hojar så välj två st olika typer av hojar och ska du åka på nått annat än gatdäck på bana så bemöda dig inte med lysena om du inte har dubbla uppsättningar fälgar. Så jag hade inte valt något av dina alternativ.
 

M:aRacing

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia rsv4 Factory
har själv en banpreppad rsv4 factory. har haft en yamaha r6-06 och en kawwa zx10-08. riktigt bra hojar men aprilian är i en helt annan liga. för mig stog det mellan en bmw s1000rr och en aprilia. jag tog aprilian för jag tycker den är den snyggaste hojen och har det skönaste ljudet av den härliga v4 motorn.

så tar den du tycker mest om, för det skiljer inte så mycket om kvaliten på dessa hojar
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Körde en gsxr600 på bana och hade samtidigt först en blade 08 på gata och nu en motard istället.

Kombon motard gata och 600 bana funkade ok. Hade jag kört vidare på bandagarna i år hade den varit kvar eller blivit bytt till en 1000 igen. Saknade pulvret.

Anledningen att banhojen blev såld var bristen på tid.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Alternativ 5: Behåll K6:an som banhoj

Vad får dig att tro att du kommer behöva/kunna växla mer med ännu starkare hojar (Aprilia & BMW)?

K6:an har redan idag kraschkåpor med lysen men är sugen på en ny grej och då är det antingen en banhoj eller en ny hoj som får gå som båda!
Anledningen till 600 är för att med gixerns 163hk är det lite nervigt att dra på riktigt ut ur kurvorna. Problemet kvarstår förstås med en ny 1000cc men det skulle vara kul med som engelsmännen säger "new metal" samt att jag inbillar mig att de nya literklubborna är så mkt bättre...
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har en ZX6-RR som börjar sin 4e säsong. Jag har kört bana som är något så jävla roligt, dock på en bana som passar bra för 1000cc. Jag ger mig dock inte tid att köra max 2-3 gånger per år bana, och njuter fortfarande att köra sporthoj på gata.
 

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Arvika
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Tjenixen! HP:an med dynamisk fjädring är nog helgrym.(Tyvärr bara klämt lite på den) Däremot så kan jag
rekommendera en RSV4:a har en -10 utan APRC men som räcker gott för mig. Samma med mig det stod mellan Tysken och Italienskan fast egentligen var valet enkelt hade Aprilia tidigare och trivs så bra med Aprilia-Klubben och alla dess sköna medlemar. Tyvärr så är det fortfarande lite långa leveranstider för reservdelar men det blir bättre. Ha i åtanke att inga reklamationer gäller för fabrikationsfel på grå-importerade hojar.(Jag vet) Men det kostar och ha exotika. Den är kompakt som en 600:a samt smiskar de flesta 1000cc hojarna på marknaden. Motorn kan mappas i 3 olika lägen Road,Sport samt Track när T:et lyser på displayen då får man hålla i styret. Men självklart måste du prova båda, snön har snart smält bort. Ha det så bra samt vi kanske ses
på nån banträff till våren. Mvh Frysarn P.s Tysken ser precis ut som vilken jappsare som helst och det var väl oxå meningen och krossa allt motstånd från fjärran östern.

!cid_0D646793434946379A1741FB2AB9411C@AnderssonDator.jpg
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tjenixen! HP:an med dynamisk fjädring är nog helgrym.(Tyvärr bara klämt lite på den) Däremot så kan jag
rekommendera en RSV4:a har en -10 utan APRC men som räcker gott för mig. Samma med mig det stod mellan Tysken och Italienskan fast egentligen var valet enkelt hade Aprilia tidigare och trivs så bra med Aprilia-Klubben och alla dess sköna medlemar. Tyvärr så är det fortfarande lite långa leveranstider för reservdelar men det blir bättre. Ha i åtanke att inga reklamationer gäller för fabrikationsfel på grå-importerade hojar.(Jag vet) Men det kostar och ha exotika. Den är kompakt som en 600:a samt smiskar de flesta 1000cc hojarna på marknaden. Motorn kan mappas i 3 olika lägen Road,Sport samt Track när T:et lyser på displayen då får man hålla i styret. Men självklart måste du prova båda, snön har snart smält bort. Ha det så bra samt vi kanske ses
på nån banträff till våren. Mvh Frysarn P.s Tysken ser precis ut som vilken jappsare som helst och det var väl oxå meningen och krossa allt motstånd från fjärran östern.

View attachment 376835

Bra svar!

Har det varit några speciella problem med den? Tänker mest på att du nämner att du behövt reservdelar och då undrar jag på vilket sätt och till vad?
 

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
RSV4R
RSV! Varför kör du hoj? För känslan och för att ha kul gissar jag. Beemern är nog bästa hojen, men Prillan är coolare! Jag skulle gå på den. Älskade f ö min K6... Kör själv Hynda som du vet, och är jävligt nöjd. Om det ska bytas så får det nog bli RC8R eller RSV, bara för att de är annorlunda och COOLA! Ha det gott Roger, vi ses förmodligen på ngn bana i sommar!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
RSV! Varför kör du hoj? För känslan och för att ha kul gissar jag. Beemern är nog bästa hojen, men Prillan är coolare! Jag skulle gå på den. Älskade f ö min K6... Kör själv Hynda som du vet, och är jävligt nöjd. Om det ska bytas så får det nog bli RC8R eller RSV, bara för att de är annorlunda och COOLA! Ha det gott Roger, vi ses förmodligen på ngn bana i sommar!

Jag som trodde du skulle svara "den med mest hk" :)

Skulle ljuga om det inte tilltalar mig med en rsv fullsmetad med öhlins...

Kommer garanterat ses på en bana!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top