Rsv 4, Banhoj eller S1000RR?

Vilken hojkombo?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
personligen hade jag valt två hojar och då två olika som mångar skriver.

har du precis råd med bara en 1000ccm hoj lär du inte kunna slappnar av tillräckligt på bana med den och en krasch betyder snabbt "inget motorcykelåkande på ett tag"
med craschkåpor osv bli den inte lika snyggt ändå och att skifta hjul/däck efter varje gång på bana kan bli lite jobbigt i längden.

satsa du på en 600ccm ren banhoj kan du kitta den med bra dämpare/gaffel/däck(både regn,hårda,mjuka osv) osv så den bli riktig snabb - eller satsa på en färdigt byggd.

som det skrevs för i tråden lär du tycker att det är otroligt tråkigt att köra med en racehoj på gatan (om du håller dig inom lagens gränser) och jag skulle också säger att du då satsa på en annan slags hoj - tex en roligt lätt motard eller en större streetfighter/motard. med dessa är det nog lite roligare på kringelkrokiga vägar och de större fungerar även på en resa till sommarstugan osv.

Visst lockar det lite med en hoj som man inte behöver vara minsta rädd om på banan men att som vissa säger ha en annan sorts hoj än en sh på gata är ett no go. Landskapet jag bor i är förbannat av långa rakor och dom avverkas bäst med en literklubba pungt!

Blir det bara en hoj så kommer det inte finnas några extrafälgar(för dyra) men jag älskar kraschkåpor då dom gör arbete med hojen enklare och så får jag dom som jag vill ha dom!

Streetfighter är inte heller ett alternativ!

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Ha ha ha . Då vill dom nog inte ha dig som kund...

Hehe, nä det ville ingen :) comprizer/insplanet ringde aldrig tillbaka. Folksam var dom första jag ringde då dom hade bra pris på min förra hoj: "-oj den där var inte billig, den kostar ju 11.500:-..." Då tänkte jag att det var ju skitbilligt :) "-...så det blir ju 135000 om året bara i trafik!" :D

Så jag får nöja mig med att ha en RSV på väggen och som bakgrundsbild på datorn. ;)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Kollade på rsv4 factory -10. Billigaste jag hittade var 74k trafik/år. Då 33år sthlm.
Sjukt! :eek:

Vi ser ju ut att bromsa samtidigt iaf...men min shiftlight brukar tändas typ där så du måste komma in mkt snabbare i depåkurvan!
Om jag har lägre utväxling och du kör original så hinner jag ju lite högre i växellådan, men det kanske skiljer lite i varvtider också? Aja, oviktigt eg bara vi har kul.
Jag är inte så pro-suzuki. Jag röstade på tysken :D Hjärnan säger BMW, hjärtat Aprilia och plånboken Suzuki, hur f*n gör man då? :D

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Jag har Folksam, i första hand för helförsäkringen gäller på SMC kurser. Tror jag betalar ca 2900Kr/månad för hel
Då är självrisken 6000Kr (Avställningsbar) Det går och få ner premien men då dubblar du självrisken till 12000Kr
Bor i en liten stad Värmlandskogarna, det suger 2900Kr var ungefär vad jag pynta för den gamla millen i hel/år

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag har Folksam, i första hand för helförsäkringen gäller på SMC kurser. Tror jag betalar ca 2900Kr/månad för hel
Då är självrisken 6000Kr (Avställningsbar) Det går och få ner premien men då dubblar du självrisken till 12000Kr
Bor i en liten stad Värmlandskogarna, det suger 2900Kr var ungefär vad jag pynta för den gamla millen i hel/år

2900???

:3freak

Hur gammal är du?

Brukar iof inte ha hel utan halv men detta måste kollas närmare innan köpet görs!

Skall faktiskt till Arvika imorgon i jobbet och ni måste ju ha en av landet bästa båge-vägar mellan Arvika och Årjäng!

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
Fyller 45 i år, kolla med länsförsäkringar har hört de kan ge ett bra pris.

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
Den vägen är helt ok, får man fråga vad du arbetar med? Om du ska stanna en längre tid i Arvika så kolla in fordon museet med MC avdelningen. Riktigt grymt kan jag rekommendera till alla som passerar denna lilla Värmlands pärla.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Fyller 45 i år, kolla med länsförsäkringar har hört de kan ge ett bra pris.

Jag fick pris på mc smart försäkringen om man var guldkund eller vad der var 11000 hel/hel. Dock tycker jag att vilkoren är kass. Då jag då och då vill parkera på annan ort.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kollade försäkring nu på nätet och för en rsv4 factory så behövde jag "bara" betala 1300:-/månad för helförsäkring på trygg hansa(som brukar vara dyra)!
Kan bli bra det här!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Varför inte en K5/K6 som banhoj och en likadan som gathoj? Du verkar ju nöjd med den och många andra verkar tycka att det är riktigt bra hojar. Fördelen med att ha samma hoj är ju uppenbar, om du byter grejer på banhojen kan du använda utbytesdelarna som reservdelar på gathojen, går något sönder på banhojen kan du ta från gathojen om det är det bråttom osv. Du kan ha slicks på banhojen och ta med fälgarna från gathojen ifall det blir regn vid banåkning.

Jag har aldrig kört en sporthoj mindre än 750cc på bana så du får ta det här med en nypa salt men jag tycker debatten 600/1000 på bana är överdriven. En 1000 har mer effekt OM DU VILL HA DET. Är du osäker, slå inte på full gas mitt i kurvan. Du kan reglera effekten med gasrullen :)

Och kör du ihjäl dig på en 1000 är det sannolikt att du hade kört ihjäl dig minst lika mycket på en 600 förr eller senare också, det skiljer ju inte så otroligt mycket i prestanda i form av varvtider och hastigheter på bana mellan hojarna.

Last edited:

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Varför inte en K5/K6 som banhoj och en likadan som gathoj? Du verkar ju nöjd med den och många andra verkar tycka att det är riktigt bra hojar. Fördelen med att ha samma hoj är ju uppenbar, om du byter grejer på banhojen kan du använda utbytesdelarna som reservdelar på gathojen, går något sönder på banhojen kan du ta från gathojen om det är det bråttom osv. Du kan ha slicks på banhojen och ta med fälgarna från gathojen ifall det blir regn vid banåkning.

Jag har aldrig kört en sporthoj mindre än 750cc på bana så du får ta det här med en nypa salt men jag tycker debatten 600/1000 på bana är överdriven. En 1000 har mer effekt OM DU VILL HA DET. Är du osäker, slå inte på full gas mitt i kurvan. Du kan reglera effekten med gasrullen :)

Och kör du ihjäl dig på en 1000 är det sannolikt att du hade kört ihjäl dig minst lika mycket på en 600 förr eller senare också, det skiljer ju inte så otroligt mycket i prestanda i form av varvtider och hastigheter på bana mellan hojarna.

Det är absolut inget fel med gixxern men det är lite som att äta sin favoriträtt för mkt.

600 vs 1000 har för mig inget med att vurpa mindre eller dylikt utan mer att få upp kurvhastigheten och att dom är lättare att manövrera sen är ju däckkontot mindre. Det är säkert lika svårt att vara riktigt snabb på båda men nog är den mindre lite mer förlåtande!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är absolut inget fel med gixxern men det är lite som att äta sin favoriträtt för mkt.

600 vs 1000 har för mig inget med att vurpa mindre eller dylikt utan mer att få upp kurvhastigheten och att dom är lättare att manövrera sen är ju däckkontot mindre. Det är säkert lika svårt att vara riktigt snabb på båda men nog är den mindre lite mer förlåtande!

Däckkontot håller jag med om. Att du skulle hålla högre kurvhastighet på en 600 är jag inte lika säker på att jag håller med om, i så fall tror jag det beror på att man är lite lat på en 1000 och inte laddar det där sista in i kurvan utan låter kubiken tala på vägen ut istället. Kurvhastighet är ju till syvene och sist mer beroende av däck, fjädring, vikt och geometri än kubik i motorn. Det är ju inte heller säkert att mer snabbstyrt betyder högre kurvhastighet, ibland kan stabilitet göra att man vågar ladda mer.

Manövrering låter jag vara osagt eftersom jag aldrig provat en 600. Dock är i alla fall min literhoj inga problem att manövrera om man justerar in chassit för det och accepterar att den blir lite nervösare istället.

Vill du ha något som är annorlunda mot din nuvarande hoj skulle jag slå till på RSV4:an, den har ju dessutom det chassi bland literhojarna som verkar ligga närmast en 600 i geometri.

Men vill du ha något riktigt annorlunda, varför inte slå till på en Ducce om budgeten tillåter? En 1098 eller 1198, gärna med ett S, är nog en kul hoj både att köra, äga och titta på. Och att lyssna på :)

Last edited:

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Däckkontot håller jag med om. Att du skulle hålla högre kurvhastighet på en 600 är jag inte lika säker på att jag håller med om, i så fall tror jag det beror på att man är lite lat på en 1000 och inte laddar det där sista in i kurvan utan låter kubiken tala på vägen ut istället. Kurvhastighet är ju till syvene och sist mer beroende av däck, fjädring, vikt och geometri än kubik i motorn. Det är ju inte heller säkert att mer snabbstyrt betyder högre kurvhastighet, ibland kan stabilitet göra att man vågar ladda mer.

Manövrering låter jag vara osagt eftersom jag aldrig provat en 600. Dock är i alla fall min literhoj inga problem att manövrera om man justerar in chassit för det och accepterar att den blir lite nervösare istället.

Vill du ha något som är annorlunda mot din nuvarande hoj skulle jag slå till på RSV4:an, den har ju dessutom det chassi bland literhojarna som verkar ligga närmast en 600 i geometri.

Men vill du ha något riktigt annorlunda, varför inte slå till på en Ducce om budgeten tillåter? En 1098 eller 1198, gärna med ett S, är nog en kul hoj både att köra, äga och titta på. Och att lyssna på :)

Min första hoj var en r6 och den var ganska lätt och smidig samt mkt snällare vid gaspådrag.

Tittat på ducati men då skulle det vara en 1199 och dom kulorna finns inte...

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu

Inget fel på 1098:an men helt ärligt, går man från en radfyra (om man gillar radfyror) så kommer man tycka att det är alldeles för explosivt och kort effektegister på 1098:an. Kör 1098 själv idag, kört radfyra innan och det är skönt att ha ett sånt effektregister på gatan - passar nog bäst på en streetfighter, men som banhoj och speciellt om man gillar radfyror så borde han satsa på RSV4 eller HP4.

1098:an vill mest upp på bakan och slå i varvstopp :näsblod

Själv hade jag utan tvekan slagit till på en sådan här:

http://www.blocket.se/vasternorrland/Aprilia_RSV4R_Ny_45576638.htm?ca=15&w=3

Eller hellre denna (APRC)

http://www.blocket.se/alvsborg/Aprilia_RSV4_R_APRC_FABRIKSNY_45429920.htm?ca=15&w=3

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Min första hoj var en r6 och den var ganska lätt och smidig samt mkt snällare vid gaspådrag.

Tittat på ducati men då skulle det vara en 1199 och dom kulorna finns inte...

Dra på mindre gas med en literhoj så är den också snällare :) Du kan ju få i stort sett samma effekt och effektkurva i en literhoj som en 600 genom att ge mindre gas. Om du sedan har självbehärskningen att göra det är en annan femma :)

KTM RC8? Jag tycker det verkar vara en kul hoj med bra chassi och mycket justeringsmöjligheter så man kan ställa in den efter sitt eget tycke och smak. Dessutom är det ju en twin så den är annorlunda jämfört med radfyran du har just nu.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Inget fel på 1098:an men helt ärligt, går man från en radfyra (om man gillar radfyror) så kommer man tycka att det är alldeles för explosivt och kort effektegister på 1098:an. Kör 1098 själv idag, kört radfyra innan och det är skönt att ha ett sånt effektregister på gatan - passar nog bäst på en streetfighter, men som banhoj och speciellt om man gillar radfyror så borde han satsa på RSV4 eller HP4.

Själv hade jag utan tvekan slagit till på en sådan här:

http://www.blocket.se/vasternorrland/Aprilia_RSV4R_Ny_45576638.htm?ca=15&w=3

Eller hellre denna (APRC)

http://www.blocket.se/alvsborg/Aprilia_RSV4_R_APRC_FABRIKSNY_45429920.htm?ca=15&w=3

Jag är nog bara bitter för att jag bara har råd med en vanlig S1000RR men jag skulle nog inte köpa en HP4 om jag bara skulle köra bana med den, den semiaktiva fjädringen verkar mest fördelaktig vid gatåka. Då hade jag hellre slagit till på en vanlig S1000RR och bytt fjädring, vilket är precis vad jag har gjort själv så jag är nog partisk :)

Gillar man radyrans effektregister så är det S1000RR som gäller, den har ju samma effektkurva som en 600 men med typ 80hk mer vid de flesta varvtalen :)

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Dra på mindre gas med en literhoj så är den också snällare :) Du kan ju få i stort sett samma effekt och effektkurva i en literhoj som en 600 genom att ge mindre gas. Om du sedan har självbehärskningen att göra det är en annan femma :)

KTM RC8? Jag tycker det verkar vara en kul hoj med bra chassi och mycket justeringsmöjligheter så man kan ställa in den efter sitt eget tycke och smak. Dessutom är det ju en twin så den är annorlunda jämfört med radfyran du har just nu.

Känns bara som att felmarginalen är större på 600!

Har kört rc8r och den var bra på alla sätt men gillar inte riktigt twin-motorn.

Visst lutar jag mot rsv4 factory men s1000rr är ganska billig i england...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring