Däckkontot håller jag med om. Att du skulle hålla högre kurvhastighet på en 600 är jag inte lika säker på att jag håller med om, i så fall tror jag det beror på att man är lite lat på en 1000 och inte laddar det där sista in i kurvan utan låter kubiken tala på vägen ut istället. Kurvhastighet är ju till syvene och sist mer beroende av däck, fjädring, vikt och geometri än kubik i motorn. Det är ju inte heller säkert att mer snabbstyrt betyder högre kurvhastighet, ibland kan stabilitet göra att man vågar ladda mer.
Manövrering låter jag vara osagt eftersom jag aldrig provat en 600. Dock är i alla fall min literhoj inga problem att manövrera om man justerar in chassit för det och accepterar att den blir lite nervösare istället.
Vill du ha något som är annorlunda mot din nuvarande hoj skulle jag slå till på RSV4:an, den har ju dessutom det chassi bland literhojarna som verkar ligga närmast en 600 i geometri.
Men vill du ha något riktigt annorlunda, varför inte slå till på en Ducce om budgeten tillåter? En 1098 eller 1198, gärna med ett S, är nog en kul hoj både att köra, äga och titta på. Och att lyssna på