jpe70
Twinverkstan
Ska du porta topparna så var beredd på att plasta dem, annars är det ingen idé ge sig på Rotaxen. Bättre då borra motorn och stoppa i 1060 eller större kolvar. Friskt vågat osv, kul med rullande Apriliaprojekt.
Var ett tag sedan senaste uppdateringen nu. I alla fall har en extra motor idag, tanken är att flytta över kåpor och bultar till min motor, sen ska det portas så mycket det går och sedan mappas efter det.
Gällande mappning har jag två efterlysningar, är det någon somm vill låna ut en power commander 3 några dagar? Och är det någon som har en bra tändningsmapp i sin hoj?
Lite pinsamt måste jag erkänna, hade helt missat att det var en gen2 motor jag köpt, säljaren sa att det var en -02:a och jag va lite stressad när jag hämtade den så jag missade att kolla. Ska bli intressant att se vart detta bär av.
Tack för tipsen.
Fick ge 2500 med en liten sprika i blocket vid en av pinnbultarna. Saknat spjällhus och starten.
Ska bli intressant att se om jag får ihop detta
Var ett tag sedan senaste uppdateringen nu. I alla fall har en extra motor idag, tanken är att flytta över kåpor och bultar till min motor, sen ska det portas så mycket det går och sedan mappas efter det.
Gällande mappning har jag två efterlysningar, är det någon somm vill låna ut en power commander 3 några dagar? Och är det någon som har en bra tändningsmapp i sin hoj?
Fan vad braJag har en power commander du kan få låna några dagar
Letade men hittade ingen spricka... Den är nog rätt liten.Du kan inte slänga upp en bild på sprickan...är lite nyfiken.
Letade men hittade ingen spricka... Den är nog rätt liten.
Enligt säljaren så hade det kommit lite olja under ena pinnbulten när de hade av och portade toppen. Sen när det blev varmt utvidgades oljan och spräckte blocket.
"den läcker lite när man kört hårt" hette det.
Topparna är redan portade, tänkte mest polera utloppen lite och finjustera så flödet blir samma på båda cylindrar. Tveksamt om jag vinner nått på att plasta då kanalerna nästan är raka.Ska du porta topparna så var beredd på att plasta dem, annars är det ingen idé ge sig på Rotaxen. Bättre då borra motorn och stoppa i 1060 eller större kolvar. Friskt vågat osv, kul med rullande Apriliaprojekt.
Skulle det vara någon fördel för mig att sätta i denna motorn komplett jämfört med att bara ta toppar och kolvar?
Topparna är redan portade, tänkte mest polera utloppen lite och finjustera så flödet blir samma på båda cylindrar. Tveksamt om jag vinner nått på att plasta då kanalerna nästan är raka.
Angående portningen...problemet när många portar hojarna eller rotax motorn är att de göra gångarna mer släta och lite större...och då tappar de oftast effekt på 100% tps..det som ska göras är att fixa till runt ventil styrningen så den inte stör flödet för mycket..sen göra insugs kanalerna trångare på slutet så hastigheten ökar där.
Fördelen med den nya motorn förutom topparna, tätstegs låda(spelar inte så stor roll vid gatkörning), starkare stakar(men de i ditt block klarar lätt 10500rpm och ca 50 hp + mot orginal, så länge du inte rör varvstopet så fungerar de i gamla blocket hur bra som helst). Så jag skulle nog bara flytta över kolvar + topparna...
Angående portningen...problemet när många portar hojarna eller rotax motorn är att de göra gångarna mer släta och lite större...och då tappar de oftast effekt på 100% tps..det som ska göras är att fixa till runt ventil styrningen så den inte stör flödet för mycket..sen göra insugs kanalerna trångare på slutet så hastigheten ökar där.
Kan ngn säga om den tätstegade lådan från gen2 passar I gen1 motorn eller är det bara -03 (NG) lådan som passar i ex. en 2001 motor?
Och är gen2 kolvar en uppdatering även I en gen1 motor med gamla topparna? Många frågor men finns det några svar?
Jag har nog en gen2 låda till salu då, är inte intresserad av att sätta den i min cykel.
Tack Lam-Kaka. Finns det någon bra beskrivning om hur avgassystemet skall utformas? Har fått för mig att det är viktigt att båda piporna är lika långa innan de går ihop, stämmer detta?
Jag har nog en gen2 låda till salu då, är inte intresserad av att sätta den i min cykel.
Tack Lam-Kaka. Finns det någon bra beskrivning om hur avgassystemet skall utformas? Har fått för mig att det är viktigt att båda piporna är lika långa innan de går ihop, stämmer detta?
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |