Rullande landsväg

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Vad går det på att bänka en bil på ert jobb? Jag håller på att montera turbo på min MB-diesel. Måste hitta en bänk så att jag kan ställa in bränslemängd, röktäthet och automatens växlingslägen när allt är klart :gnissla

Världen är liten Jörgen! Jag och en garagegranne till dig var och tittade på RG500s landsväg häromveckan. Jag behöver väl inte säga vem? :D
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vad går det på att bänka en bil på ert jobb? Jag håller på att montera turbo på min MB-diesel. Måste hitta en bänk så att jag kan ställa in bränslemängd, röktäthet och automatens växlingslägen när allt är klart :gnissla


Det där låter nästa så intressant så att bilder är ett litet måste om trådskaparen tillåter.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Världen är liten Jörgen! Jag och en garagegranne till dig var och tittade på RG500s landsväg häromveckan. Jag behöver väl inte säga vem? :D

Jo jag vet nog vem det är ;) En av mig uppskattad garagegranne.

Det där låter nästa så intressant så att bilder är ett litet måste om trådskaparen tillåter.

Jag har många frågor inför detta nostalgiturbodieselprojekt som jag gärna skulle vilja dryfta med alla ni kunniga människor på SH. Jag har hittat en begagnad STT-turbosats till min motor (Mercas femcylindriga förkammarfemma, OM617) STT som för länge sedan slutat sälja dessa satser har av nostalgiska skäl hjälpt mig mycket och skakar fram gamla delar från 80-talsgömmorna Jag kan dock inte komma på ngt mer OT än turbokonvertering av gammal förkammardiesel på SH. Var ska en sån tråd platsa?

Jag har fått många råd hemma hos AnderssonTurbo, min dröm är att beställa en skräddarsydd IC av Peter. Jag tror dock att han är rädd att mista highperf-ryktet om han ens närmar sig en mercadiesel :gnissla

Jaghar alltså hittat en begagnad turbosats från STT såld på 80-talet och nymonterad på en Geländewagen av Philipsson på 80-talet. Jag har skickat T3-aggregatet till STT:s partner TurboTech i Strömsund på renovering och fått hem detta. Nu väntar jag på att STT ska trixa fram en ny rökbegränsare till min insprutningspump. De sålde den sista för många år sedan men tror sig kunna tillverka en ny.

Skickar med bilder på satsen som den såg ut när jag köpte den plus bild på aggregatet efter renovering samt bilder på bilen.
 

Bifogat

  • 0315950707.jpg
    0315950707.jpg
    54.5 KB · Visningar: 79
  • IMG_0369.JPG
    IMG_0369.JPG
    80.1 KB · Visningar: 75
  • IMG_0309.JPG
    IMG_0309.JPG
    80.1 KB · Visningar: 91
  • IMG_0314.JPG
    IMG_0314.JPG
    79.5 KB · Visningar: 98
Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
På veven? , annars glädjebänk :näsblod

På bakhjulet som du ser på bilden med bromsbänken :)
Är imponerad av ditt fortsatta korståg mot japanska hojar.
Spelar väl ingen roll vad mätaren visar, det är väl snabbast vinner, inte gnällspiken vinner?

Kör några dagar på bana så kan du lätt bevisa att din Aprilia är mycket bättre än allt japanskt skit ;)
 
Last edited:

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Modifijerad Xjr
De lilla extra som redan finns i min hoj gör att den reser sig på gas i ca:160kmh på 3:an och mer skall jag fan inte ha! tror jag!:D

Frågan är ju vilken körstil man har. Hade min rest sig på gas i 160 då hade jag fått ha me mig extra kalingar.Jag hatar bakhjulet.Jag har 160hk/133Nm på hjulet och 200Kg. Å den reser sig knappt. ska man köra på bakhjulet så får man koppla upp den på 2an
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Frågan är ju vilken körstil man har. Hade min rest sig på gas i 160 då hade jag fått ha me mig extra kalingar.Jag hatar bakhjulet.Jag har 160hk/133Nm på hjulet och 200Kg. Å den reser sig knappt. ska man köra på bakhjulet så får man koppla upp den på 2an

Bror nog mest på att din Xjr har mycket längre hjulbas och motorn längre fram än ZX10R hojarna!
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
På bakhjulet som du ser på bilden med bromsbänken :)
Är imponerad av ditt fortsatta korståg mot japanska hojar.
Spelar väl ingen roll vad mätaren visar, det är väl snabbast vinner, inte gnällspiken vinner?

Kör några dagar på bana så kan du lätt bevisa att din Aprilia är mycket bättre än allt japanskt skit ;)

Nu har jag inte läst tråden men har du provat borra ?

"Host" http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3850337&postcount=6


Nu ska vi inte förstöra tråden mer :) , kul med en egen bänk!
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Nu väntar jag på att STT ska trixa fram en ny rökbegränsare till min insprutningspump. De sålde den sista för många år sedan men tror sig kunna tillverka en ny.

Skickar med bilder på satsen som den såg ut när jag köpte den plus bild på aggregatet efter renovering samt bilder på bilen.

Om dina spridarrör är original och enligt utformningen på dom så gissar jag på årsmodell -75-77 ?
Icke stjärnkolv och inget oljesprut under kolvarna.

Kolla på ebay.com , ebay.de så att du får en original turbodieselpump med aldaklockan för laddtrycket.

Det finns ett insug från Mercedes till OM617 turbo med betydligt roligare utformning och kraftigare anslutning för laddluften, istället för det vanliga med anslutning ovanifrån.

Kul projekt :tummenupp
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Nej jag köpte hojen med PC3:n på och killen som hade hojen före mig viste inte om den var justerad och bänkad!
Men före justering med PC3:n hade jag 146,7hk/97,94mn och efter 153,68hk/102,93nm!
Siffran med HK är för mig ointressant då jag känner att det är mycket mer än vad jag kan hantera och 154hk på 170kg hoj med 70kg förare är ändå inga dålig siffror! Eller?:D

Kan ge lite mot info från Avas mc bänk(så man får lite jämförelse mellan olika hojar)

Jag va för mig Swedies Aprilia Rsv 06 med Acra 60mm helsystem + portat top gav ca 132 bhp i den.

Och här är en Tuono 06-07 med Smaltmoto 60mm helsystem (samma motor som i Rsv fast med andra insusgstrattar för mer botten och mindre top effekt)

tuonobank4ec7c299.jpg


Så 154hk kan nog låta rimligt i den bänken... reser den på 3an runt 140-160 med gas så går den som den ska ivarjefall(en kompis har också en zx10r 05a, och den gör det också på 3an runt 140)

zx10r 04-05 är en av de grymare hojarna om man vill ha en hoj som hjular lätt :p
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om dina spridarrör är original och enligt utformningen på dom så gissar jag på årsmodell -75-77 ?
Icke stjärnkolv och inget oljesprut under kolvarna.

Kolla på ebay.com , ebay.de så att du får en original turbodieselpump med aldaklockan för laddtrycket.

Det finns ett insug från Mercedes till OM617 turbo med betydligt roligare utformning och kraftigare anslutning för laddluften, istället för det vanliga med anslutning ovanifrån.

Kul projekt :tummenupp

Det är en ny utbytesmotor från Tyskland, årsmod- 83. Stjärnkolvar och 88 hk, nyaste insprutningspumpen utan ADA mm. Den sattes i bilen tillsammans med en ny utbytesautomat för 14 år sedan. Men jag har bara kört några tusen sedan dess. Allt är i nyskick,Jag hade spridarna hos Bosch för säkerhets skull för två veckor sedan, de har även fått ställa in pumpen på 24 grader inför turbokonverteringen. Drömmen vore förstås att hitta en fin komplett 617A med oljekylda kolvar och natriumfyllda avgasventiler mm. Men alls såns motorer som finns att köpa är ju kronslut. Det känns som att det är för mycket restvärde i min precis inkörda motor för att sälja på blocket till prutarna.

Jo jag har flummat på att skaffa insuget från OM617A. Fördelen med mitt insug plus STT-manifoldern är dockatt all yta kommer att agera IC.


Nu har jag våldtagit en tråd igen :gnissla
 
Last edited:

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Jörgen, jag trodde vi var överens om att du inte skulle sticka fingrarna i syltburken mer :confused: eller har du hoppat över :ätapiller nu igen :hihi

Rg, trevligt att se en hoj där, jag kanske har en idé, kolla med röluvan :)
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Näe.... jag o en kompis har skaffat den för att mappa våra bilar,under kontrolerade former.




Vad menar du med lite fet , i hela registret eller ? vilket lambda värde siktade ni på ?

Lambda värdena vet jag inget om, men den sotade och gick lite väl klent på låga varv! Går bättre nu efter justering!
Fick förmodligen för mycket soppa och för lite luft på låga varv!
Jag är inte kunnig i detta ämne!!:confused:
 

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
På grund av att killarna på TPR nu inriktat sig på annan verksamhet kommer vi eventuellt snart att behöva se oss om efter en ny lokal.

Finnes:
Mobil rullande landsväg av märket Maha/SUN koplett med avgasutsug, kylfläkt, utgångar för loggning i Logworks , utrustning för mätning av bränsleförbrukning, jigg för körning av motorcyklar mm, mm.

Sökes:
Lokal i storstockholm (helst norrort) att använda anläggningen i.

Vi söker alltså någon som skulle ha nytta av att ha full tillgång till en rullande landsväg och som har lite plats över i sin lokal att upplåta.

Landsvägen kräver ingen fast installation och går ganska lätt att flytta. Rullarna och styrdatorn går på enfas 220v. Flälktarna behöver dock trefas. Grejerna är rejält utrprovade och fungerar mycket bra.
 

Bifogat

  • 4231-new_2008-09-27-picture_030_small.jpg
    4231-new_2008-09-27-picture_030_small.jpg
    118.1 KB · Visningar: 91
  • 4231-new_2008-09-27-picture_033_small.jpg
    4231-new_2008-09-27-picture_033_small.jpg
    121.2 KB · Visningar: 145
  • DSC00211.jpg
    DSC00211.jpg
    86.9 KB · Visningar: 71
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top