Rumpvibrator mot kvarglömd blinkers

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Har man inte koll på blinkersen eller vilken vxl man kör på kanske dags att ta ytterligare några lektioner...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
På 90-talsYammorna slocknade den automagiskt efter ett tag:tummenupp. Var tog den "speedsensorn" vägen..?:(

Utan att ha några säkra källor så förbjöd Tyskland den sortens blinkers nångång där och därför försvann det.
Det var iaf var Yamaha entusiasten, som jag köpte min gamla FZ750 ifrån, sa till mig.

Kan tänka mig att det hade att göra med att med den sortens teknik (antingen antal meter eller antal sekunder) så slogs blinkersen av långt innan du ens kommit till en avfart på tex autobahn.

Men som sagt, inga säkra källor alls, bara hörsägen.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Utan att ha några säkra källor så förbjöd Tyskland den sortens blinkers nångång där och därför försvann det.
Det var iaf var Yamaha entusiasten, som jag köpte min gamla FZ750 ifrån, sa till mig.

Kan tänka mig att det hade att göra med att med den sortens teknik (antingen antal meter eller antal sekunder) så slogs blinkersen av långt innan du ens kommit till en avfart på tex autobahn.

Exakt så var det på min Suzuki GS1000 -79. Slutade ganska snart att använda mig av den fuktionen. Var jobbigt att hålla reda på när blinkersen slogs av... och det alltid för tidigt...

Last edited:

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Låter annars som en smart grej... som sagt många som inte ser indikatorlampan, särskilt om det är strålande sol... inge kul om en bil svänger ut i en t-korsning för att man blinkar sedan 3 kvarter bort.... då tar jag fan gladerligen emot stjärvibratorskämt och har både mig och hojen hel ;)

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Låter annars som en smart grej... som sagt många som inte ser indikatorlampan, särskilt om det är strålande sol... inge kul om en bil svänger ut i en t-korsning för att man blinkar sedan 3 kvarter bort.... då tar jag fan gladerligen emot stjärvibratorskämt och har både mig och hojen hel ;)

Du behöver in se indikatorlampan... räcker med att du känner efter vilket läge reglaget är i...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Du behöver in se indikatorlampan... räcker med att du känner efter vilket läge reglaget är i...

Så är det inte på alla hojar, somliga går till mittläge oavsett åt vilket håll du blinkar...

När du kört några fler år och/eller ett antal olika hojar kommer du också upptäcka att problemet finns. Förhoppningsvis upptäcker du det innan du bli påkörd av en bilist som tror du ska svänga...

Nu upplever jag det inte som ett stort problem, så en stjärtvibrator inte aktuellt för mig... :)

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Så är det inte på alla hojar, somliga går till mittläge oavsett åt vilket håll du blinkar...

När du kört några fler år och/eller ett antal olika hojar kommer du också upptäcka att problemet finns. Förhoppningsvis upptäcker du det innan du bli påkörd av en bilist som tror du ska svänga...

Nu upplever jag det inte som ett stort problem, så en stjärtvibrator inte aktuellt för mig... :)

Jag upplever inte heller detta som ett problem... har kört olika typer av motorcyjkar allt ifrån 125, muscle machine och sporthojar... kanske är det så nu på senare årsmodeller... jag var sex år gammal första gåmgen jag körde motorcykel... har ca 30 000 mil bakom styret... ämmu har jag inte "lyckats" krocka med någon bil... har drygt 3 miljoner kilometer bakom mig i trafiken...

edit:
Har Honda CB1300F -03

Har haft:
BULTACO 125cc -69 röd Ny (71-72)
Kawasaki 90cc -69 blå Beg (1972)
Yamaha RD 125cc -72 röd Beg (72-73)
Honda 125 K5 -73 gul Ny (1973)
Yamaha 125cc -74 blå Ny (1974)
Honda 500cc -72 gul Beg (1975)
Kawasaki 750cc H2 2-takt brun Beg (76-77)
Kawasaki Z1000 -78 grön Ny (1978)
Suzuki GS1000E -79 svart Ny (-79-80)
Honda CBX Ny svart (-80)
Honda Fireblade -95 röd beg (-02-03)

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag återkommer förresten med resultat. Det är möjligt att den är för klen.
För klen? Kanske nån härifrån?
http://www.bassshakers.com/
För liten?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3130&artikel=5128494
Din ide är håligheter under sadeln. Men tänk på håligheter över sadeln. Innanför skinnstället. Kopplat med en sladd och eventuellt två dioder (en från höger/en från vänster blinker) Så den får 12Volt. När du blinkar.
http://www.passionofsweden.se/baksaker/butt-plug-set
Till hen i bilen bredvid.
Jag känner igen problematiken. Missat blinkers. Men det enklaste(?) kan vara att limma en lysdiod på kåpglaset.
(Så till och med jag ser den. Håller ju inte blicken låst instrumenten i onödan, försöker hålla blicken dit jag ska....)
Kopplat med en sladd och eventuellt två dioder (en från höger/en från vänster blinker) Så den får 12Volt. När jag blinkar.
Och så vill jag ha en 3e diod till lysdioden ställbart kopplad till varvtalet så lysdioden också kan funka som växlingslampa.
Om nån känner sig kRÄNgt. Så tar givetvis moderator bort detta inägg hoppas DS

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Jag upplever inte heller detta som ett problem... har kört olika typer av motorcyjkar allt ifrån 125, muscle machine och sporthojar... kanske är det så nu på senare årsmodeller... jag var sex år gammal första gåmgen jag körde motorcykel... har ca 30 000 mil bakom styret... ämmu har jag inte "lyckats" krocka med någon bil... har drygt 3 miljoner kilometer bakom mig i trafiken...

Vad är "muscle machine" för något?

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
min faller iaf tillbaka i mittläget när man blinkar, men man kan ju sitta och trumma på avstängningen (trycka) om man känner för det, utifall att man missat att stänga av men det är ju lätt att glömma :brinnerup

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Kommer du att försöka dig på en fördröjning innan den börjar vibrera eller ska den skaka så fort blinkersen är igång? Tex. Att den börjar vibrera efter 20sec om du inte stängt av.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Ska inte denna tråd ligga i bytesforumet om man ska utgå från rubriken...

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Men hallå???? Om nu killen vill ha en bra anledning till att montera en stjärtvibrator så såga inte detta. Han kan ju bli kränGt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år