För bövelen!
6 hörn invändigt = insex
6 hörn utvändigt = hex
Är det original så går de att borra i. Jag har borrat i mina för nerjning. I ditt fall så ser jag två vägar att gå.
1. Svetsa på en mutter.
2. ta fram en liten kapskiva till en dermell och kapa skallen så du kan lyfta oket en bit, sedan tar du en mindre rörtång och lossa den underifrån.
När du sedan monterar de nya bultarna så ska de dras med 39 Nm
alltså med en momentnyckel.
Lycka till.
Hittade någon suspekt torxaktig sak med 12-ish "vingar" i garaget som gjorde jobbet åt mig.
Jag är så vansinnigt dryg idag! En bult är gänglös. Allt som ser ut som bultar fast med gängor kallas skruv även stora as.När du sedan monterar de nya bultarna så ska de dras med 39 Nm
alltså med en momentnyckel.
Lycka till.
Jag är så vansinnigt dryg idag! En bult är gänglös. Allt som ser ut som bultar fast med gängor kallas skruv även stora as.
ANSI är deras standardOch som kuriosa kan nämnas att i US och deras motsvarighet till ISO så är en "bolt" en skruv som är delvis gängad, det bidrar till begreppsförvirringen grande
Och som kuriosa kan nämnas att i US och deras motsvarighet till ISO så är en "bolt" en skruv som är delvis gängad, det bidrar till begreppsförvirringen grande
[h=5]Terminological entry 1 of 9[/h] | Next >> |
svensk term (rekommenderad): | bult |
definition: | cylinderformad, ogängad eller delvis gängad fästanordning med huvud, avsedd för sammanfogning eller hopkoppling av objekt |
note: | När man använder bultar måste det redan finnas (ogängade) hål. Gängade bultar kan låsas med mutter. Enligt gällande svensk standard är bultar alltid ogängade. Men i praktiken, t.ex. inom handeln, kan det som benämns bult även ha gängor nedtill. |
see also: | skruv, spik, nit, fästelement |