Rundad insex, vad är nästa steg?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bra idé, visar det sig att min skruvskalle är så förstörd kan jag alltid borra ett mindre hål och få dit en mindre torx.

Ska testa detta efter jobbet direkt, dock känner jag att jag måste fixa en brännare för att det ska ens vara värt att försöka. Biltemas ser bra ut, men brännare + kylspray så hamnar vi nästan på ett pris för ett begagnad ok från skroten...

Med skillnaden att du inte kan använda ett begagnat ok på skroten på andra saker som behöver fixas. (och begagnade ok från skroten gärna kan vara i behov av renoveringar)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bra idé, visar det sig att min skruvskalle är så förstörd kan jag alltid borra ett mindre hål och få dit en mindre torx.

Ska testa detta efter jobbet direkt, dock känner jag att jag måste fixa en brännare för att det ska ens vara värt att försöka. Biltemas ser bra ut, men brännare + kylspray så hamnar vi nästan på ett pris för ett begagnad ok från skroten...

Dom grejerna köper du inte bara för denna skruven, du köper för alla kommande!

För övrigt så funkar det med varmluftspistol i de flesta fall men tar lite längre tid att få varmt bara.

Ett fel många gör när de ska lossa skruv som sitter är att de segdrar, sätter i verktyget och tar i, hjälper inte det så hänger de på en förlängare och tar i och se, där blev skallen rund....

Sätt i /på verktyget och se till att det sitter bra, en insex kan man slå lite på så den bottnar ordentligt och spänn upp, alltså se till att anlägga lite vridkraft så inget glappar, sen tar man en hammare/liten slägga och ger ett distinkt slag istället för att försöka segdra med förlängare.
Lossar det inte då är det dags för värme.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Tack för alla fina tips!

Återkommer med resultatet förhoppningsvis ikväll. Spännande!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Denna skruv var ren från skit, sitter ju ett litet lock över (plug/cap) ovanför denna.

Däremot var den lite runddragen tidigare, antagligen för hårt dragen tidigare... sen hjälpte det inte att det var nog några år sen någon plockade av beläggen. Kombinera detta med att ägaren kört i regn och eventuellt även lite salt så sitter skruven förvånansvärt hårt...
STålskruv i Al... Brukar hjälpa med att dänga till den, det krossar geggan som Al-salt skapar..

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Låt gängorna vara kvar. Borra ett hål som är lagom stort för den här typen av sprint:

Sprint.jpg

Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
prova med en avbitare som du nyper runt skallen ovanifrån. Har fått loss mer än en trilskande skruv på det sättet.

Palla

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Hoj
Hornet 600
Shimonus lösning är nog den bästa. Fyll hålet med svets lägg sen en mutter på och svetsa dit den, låt kallna för då krymper den och går lätt att skruva bort. ????

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Ta en hundring i ena näven, oket i andra och sväng förbi närmsta verkstad.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Satt som f*n. Gick loss på den med värme samt kylning på skruven och det hjälpte inte.

Nästa steg är att dela på oket, svetsa på en mutter på sprinten och dra av. Håller tummarna för att gängorna är ok bara, våldade på en rätt så stor torx som kan ha bankats in lite snett med.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Absolut!

Kollat på en sprängsskiss till bromsoket fram och ser ingen tätning mellan okhalvorna, kan detta stämma?

I de jag delat har det varit o-ringar mellan halvorna, men ingen stor packning över hela ytan.

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans -01 Honda VFR800 Movistar -15 VFR1200FD
Kommer du inte åt på undersidan mellan beläggen / okhalvorna med en typ muttertång eller smalt hajgap ?
Vid all lossdragning av skruvar så brukar det hjälpa att börja med åtdragning, bara en liten knyck så man lossar korrisionen som låser i gängorna.
T

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bara jag som tycker det ser ut att ha varit torx? :va

De där sprintarna har en egenhet att fastna något djävulskt. Blir dessutom inte bättre om den som dragit dit dem drar åt lite extra.

Varför man nu ska dra den där så satans för då? :dummer Är ju bara till för att beläggen ska ha nått styr att glida på, inte mycket till belastning på den. Många ok sitter den bara med fjädersprint, inte gängad alls.

Sist jag plockat bort en såndär som jäklats har jag badat i WD40 ett tag och sedan satt oket i skruvstädet och slagit in en för stor bits i skallen, sedan litet skaft på och "knacka" upp med hammare.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...