Rundad skruv

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2016 Yamaha MT-07
lyckades runda skruven till bromoket fram, med hylsnyckel (jefla aluminium skruv insmord med 1dl. locktite) Halv kass på att mecka drog jag järn sågen igenom dom med tanken att jag kunde dra loss dom med skruvmejsel :rolleyes: . Gick sisådär, men dom är fortfarande hela.

Skulle kunna dra vinkelslipen på vardera sida och försöka dra loss dom.
Allt för att slippa borra skiten och gänga om (finns inga resurser för nåt sånt)

Några tips??

Eller är det bara att fortsätta leka Mcguyver tills det är dags att byta hela eländet.
 
Last edited:

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Getingen skrev:
lyckades runda skruven till bromoket fram, med hylsnyckel (jefla aluminium skruv insmord med 1dl. locktite) Halv kass på att mecka drog jag järn sågen igenom dom med tanken att jag kunde dra loss dom med skruvmejsel :rolleyes: . Gick sisådär, men dom är fortfarande hela.

Skulle kunna dra vinkelslipen på vardera sida och försöka dra loss dom.
Allt för att slippa borra skiten och gänga om (finns inga resurser för nåt sånt)

Några tips??

Eller är det bara att fortsätta leka Mcguyver tills det är dags att byta hela eländet.

maccan löser allt! så det borde funka! =)

ska finnas en del trådar om detta tror jag.. testa att söka lite.
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Gpx skrev:
Brukar gå fint o banka i en torx när man har runddragit en insex skruv.

Tror inte det är insex på KTM! Men riktigt hur du lyckas paja en bult vet jag inte... skicka in en bild på det så har du hjälp annars är det svårare!

Slipa eller borra av skallen går ju alltid, men om det sitter med locktite kan det bli problem att få ut stumpen sedan. Skicka bild!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kan mutterspräckare vara en idé? Du kanske inte behöver knäcka skallen helt, utan bara klämma åt och dra loss. Jag köpte en mutterspräckare på Biltema för 39 kr som verkar funka bra.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Du känner ingen med en mutterdragare ? isf kan du få väck den oavs om du har locktite eller inte. Men du måste ju ha något att fästa i med, skicka in en bild så får vi se....
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Ett gott råd när det gäller gänglåsningar/lim På med värme. Då släpper det
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Getingen skrev:
Hur funkar en mutter spräckare?

Kolla här!
Du lägger den runt muttern, och drar helt enkelt åt. Drar man åt hårt spricker muttern, men ibland kan det vara användbart att bara klämma åt för att sedan använda spräckaren som hävarm.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Eftresom det gäller ett bromsok blir väl mutterspräckaren inte så lyckad?
Antar att skruven är gängad direkt i oket.
Möjligen om man kan få tag i skallen med en mutterspräckare och sen vrida runt skruven men jag tvivlar.
Det luktar som om det blir till att borra bort skallen för att sen jobba med oket löst från hojen. Kanske borra bort skruvkroppen ända ner till oket (tror det kan vara svårt att få loss oket om skruvkroppen (även utan skalle) fortfarande sitter genom öronen på gaffeln).
Så fort oket är losstaget så gäller värme (som nån skkrev ovan) för att få loss skruvarna, de flesta gänglås släpper redan vid typ 120-130 gr.

Edit: Foton tack!
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Bulten som håller bromsoket sitter väll rörlig i oket och gängrna i hållaren i gaffeln. Borde gå att slipa/borra bort skallen och sen få loss oket. När sedan det är borta så borde en rörtång kunna lösa bekymmret.

En bild så syns det.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Qwerty skrev:
... Borde gå att slipa/borra bort skallen och sen få loss oket. ...
Säkert?
Blir det inte så att skivan hindrar när man ska försöka dra oket utåt och att skruvkroppen hindrar när man ska försöka dra oket utåt (i skivans perifera riktning)?
Det var det jag avsåg då jag skrev om att "borra bort skruvkroppen ända ner till oket " osv.

Men som sagt, lite bilder så...
 

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Asås
Hoj
Highland sm *såld*. Gsxr1000
Ta en svetstång eller någon annan låsande tång ,värm med varmluftpicka ,klämm ihop tången utav bara helvete och vrid.
Lossar den inte så värm mer och sätt på en hävarm. :tummenupp
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Robban_C skrev:
Säkert?
Blir det inte så att skivan hindrar när man ska försöka dra oket utåt och att skruvkroppen hindrar när man ska försöka dra oket utåt (i skivans perifera riktning)?
Det var det jag avsåg då jag skrev om att "borra bort skruvkroppen ända ner till oket " osv.

Men som sagt, lite bilder så...

Du har så rätt så(nu när jag tänker efter). Hur kunnde jag missa en sån detalj. Ja din metod är den rätta. Borra bort skruven, man kanske kan spara några mm (beroende på hur slitna beläggen är)för att kunna komma åt med rörtången.
Andra alternativet är ju att svetsa på en ny bult på bulten för att få en fräsh skalle att sätta hylsan på.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag vet! :D

Givetvis ska snubben försöka spara några millimeter skruv åt rörtången eller svetstången. Tänkte inte på det.
Kanske kan underlätta om man tar ur beläggen och trycker tillbaks den aktuella kolven maximalt också.

Det kanske blir trassel med svetsning av mutter/skruv eftersom det är en "jefla aluminium skruv". Klart man kan svetsa dit ett aluminiumstycke men alla har ju inte möjlighet så att säga. Jag har! :D
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Robban_C skrev:
Jag vet! :D

Givetvis ska snubben försöka spara några millimeter skruv åt rörtången eller svetstången. Tänkte inte på det.
Kanske kan underlätta om man tar ur beläggen och trycker tillbaks den aktuella kolven maximalt också.

Det kanske blir trassel med svetsning av mutter/skruv eftersom det är en "jefla aluminium skruv". Klart man kan svetsa dit ett aluminiumstycke men alla har ju inte möjlighet så att säga. Jag har! :D

Eller så kan man ju bara plocka av framhjulet. :rolleyes:
 

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Vi borrade hål i eländet, slipa på kanterna och dra av med skiftnyckel funkade inte. Skruven gick bara i bitar.
Effter borret drog vi i en s.k "griskuk" och värmde på med blåslampa. Skruven satt så hårt att "griskuken" gick av...

Följd fråga då: skruven sitter ju från gaffeln om man säger och in i oket. Det kan ju inte vara gängat på gaffeln. Så man skulle ju kunna slipa/borra bort toppen av skuven, plocka bort framhjulet och dra bort oket från gaffeln... Eller?
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top