Rundad skruv

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Getingen skrev:
Hittade upload knappen.....
Halv danna bilder, mobilkamera.



Som jag sa i mitt tidigare inlägg har du tillgång till mutterdragare ? Isf kan du ta och slå väck den med den, för du har ju redan gjort ett spår i skruven.



Alex...
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
först och främst! värm bultarna med varmluftpistolen! sen ger du dom en pärla med hammaren sen en tång av större modell så lossnar dom nog!
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Mitt råd är att värma mycket, men värm främst oket. Då utvidgas godset och det gängade hålet blir större. Värmer man skruven utvidgas den och det blir svårare att få ur den.
Skruvutdragare är nog inte heller helt fel som kombination om du inte kommer åt med kraft på annat sätt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Alternativ: Borra bort skruvhuvudet, sedan när du plockat bort oket tar du poligripen och skruvar ut den resterande biten av skruven. Ofta sitter skruvhuvudet fast som fasen, inte gängorna.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Många "intressanta" förslag men inte så många som fungerar i nuläget. :-((

Trist att du skulle använda grispitt, de fungerar endast om skruvkroppen inte sitter fast och de är för hårda för att borra i.
Läs mer här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32975
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=29651

Finns ett fåtal sätt att få bort avdragen grispitt:
*Skärbrännare men det går hårt åt omgivningen, dvs finish på ok, gaffelben med mer. Men det går.
*Sänkgnist men det är inte direkt var mans egendom. Och vem har en sänkgnist stor nog att ta en hel gaffel med bromsok och hjul?
*Återstår alltså roterande slipstift eller hårdmetallfilar (hm-filar är att föredra). Fila/slipa med dessa (i en geting) bort grispitten och återgå sen till plan A, dvs borra bort så mycket av skruvkroppen att du får bort oket från hojen. Sen kan du plocka loss skruvkroppen i lugn och ro.
Metoden fungerar, tro mig!

Ett tips är också att med varmluftspistol måste du värma LÄNGE innan du får värme nog. Oket måste alltså upp till 150-200 graders värme innan du är säker på att merparten av gänglåsningen har släppt. Värm med gasol eller gassvets istället så når du rätt temperatur väsentligt fortare än med varmluftspistol. Dessutom blir värmen betydligt mer koncentrerad just där du vill ha den, framförallt om du använder gassvets.
Jaja, du får väl låna utrustning av nån om du inte har själv. Det är väl bättre att låna rätt utrustning än att förstöra ännu mer med hjälp av fel metoder.

EBS:
Jag vet inte hur det är med just denna hojen men på de flesta hojar kan man inte ta av framhjulet så länge oken sitter på plats. Annars hade ju det varit en trevlig metod. :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ny ide:

Dra ur gaffelbenen med hjul, hejdare och allt ur kronorna, skruva loss skivorna från hjulet och ta ur hjulaxeln. Vips så har du benen lösa (med skivopr och ok), dra ur skivorna ur oken och nu kan du ta loss oken (du har ju slipat bort skallarna) från gaffelbenen. Och kan enkelt ta stora rörtången runt det som är kvar av skruvkropparna EFTER att du värmt all gänglås.
Lossa skivan/skivorna från fälgen innan du drar ur benen ur kronorna så blir risken mindre att du kröker skivorna.

Du åker på att lufta hejdarna men det är ju en bit av en kaka. Bromsvätksa ska ju bytas ibland i vilket fall som helst.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
TomTroll skrev:
Mitt råd är att värma mycket, men värm främst oket. Då utvidgas godset och det gängade hålet blir större. Värmer man skruven utvidgas den och det blir svårare att få ur den.
Skruvutdragare är nog inte heller helt fel som kombination om du inte kommer åt med kraft på annat sätt.

Det går bara att värma själva skruven, den blir ju större först men krymper när den kallnar.
Är det rostfritt material skär den förbannat lätt och måste kallna riktigt ordentligt för att få bort.
Sånt där gör jag dagligen, fast med gassvets då.
 

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2016 Yamaha MT-07
:Bugar

Tack för alla tips dom är guld värda. Ska ge mig på fanskapet nästa vecka, då är det semester :banana
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
Få tag i en gassvets,värm oket runt bulten sen kylspray på bulten och en slagskruvmejsel så skulle det ju vara väldans hoppsan om du inte får loss den. :tummenupp
 

kalle_a

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sala
Hoj
R1 - 05
Getingen skrev:
lyckades runda skruven till bromoket fram, med hylsnyckel (jefla aluminium skruv insmord med 1dl. locktite) Halv kass på att mecka drog jag järn sågen igenom dom med tanken att jag kunde dra loss dom med skruvmejsel :rolleyes: . Gick sisådär, men dom är fortfarande hela.

Skulle kunna dra vinkelslipen på vardera sida och försöka dra loss dom.
Allt för att slippa borra skiten och gänga om (finns inga resurser för nåt sånt)

Några tips??

Eller är det bara att fortsätta leka Mcguyver tills det är dags att byta hela eländet.

Bästa tipset jag kan ge dej är, att du åker till närmsta bilmekaniker och ber dom slipa till skruven till en mindre storlek. Har råkat ut för desamma nämligen. Kostar någon hundring. I mitt fall så slipade dom ner som sagt samtliga sidor till en mindre storlek, men byt skruv efter detta ;-) ett bra tips

//K
 

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Järvsö
Hoj
HONDA CRF 450 -04
har ett tips (kanske) för inte fan är det väll en aluminium bult?? eller har jag fel???
om det är en stål bult (vilket jag misstänker) ta en stål axel eller dyligt ca 20-30 cm lång. svetsa fast axeln i bulten. ta tag i axeln och dra loss bulten :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top