totoro
Är fulladdad ibland
Svetstång eller borra har löst mina muttrar
Fast man vet ju inte hur den som skruvade dit grejerna betedde sig, han kan ju ha använt Loctite from Hell och tagit i så att spärrskaftet blev krokigt. Såna exempel finns det gott omSista chansen innan det blir djupare kirurgi är en gamal hederlig muttertång eller en liten polygrip, då tar du den. Det där kan inte vara några större problem än så.
Hur använder man en bult då?
Är det bult man slår i IKEAs bokhyllor? (Det som en lekman annars skulle kalla för plugg)
Utan att veta trodde jag att skillnaden mellan skruv och bult var hur de tog upp krafter. En skruv tar bara krafter axiellt (skruva upp nåt i taket) och bult tar även krafter radiellt (skruva upp nåt på väggen). Alltså, ta en "kalla det vad du vill" och skruva upp den i taket och det blir en skruv, ta en likadan "kalla det vad du vill" och skruva fast den i väggen och det blir en bult.
Rätta mig och jag har fel!
Hur använder man en bult då?
Är det bult man slår i IKEAs bokhyllor? (Det som en lekman annars skulle kalla för plugg)
Utan att veta trodde jag att skillnaden mellan skruv och bult var hur de tog upp krafter. En skruv tar bara krafter axiellt (skruva upp nåt i taket) och bult tar även krafter radiellt (skruva upp nåt på väggen). Alltså, ta en "kalla det vad du vill" och skruva upp den i taket och det blir en skruv, ta en likadan "kalla det vad du vill" och skruva fast den i väggen och det blir en bult.
Rätta mig och jag har fel!
Får jag vara en besserwisser? Bult = en ogängad cylindrisk kropp att användas vid sammanfogning. Eller en lekmannamässig benämning på kraftigare skruv.
En bult har m.a.o. inga gängor. Vet inte vad mitt inlägg tillför mer än lite "onödigt vetande..." tjing!
Du hade tydligen ingen aning om vad en bult var eftersom du var tvungen att wikipedia den.
Hur tänkte du nu...? Jag hoppas jag slipper förklara frågan.
Eller jag rättar mig själv. Jag tyckte undertonen i min faktainformation visade på att jag INTE ville trampa någon på tårna eller skriva någon på näsan. Sen är det så att om man kommer med påståenden som ska vara fakta så hör det till sakens natur att man har källhänvisning, vilket jag saknade. Dock var texten mycket riktigt hämtad från wiki. Detta för att få en så korrekt och förklarande text som möjligt.
Ta en mindre hylsa och banka på den! Gjorde jag med min oljeplugg som var rundad! Funkar klockrent
Slappna av, jag skojar ju för helvete...
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|