Runddragen insexskruv

MostWanted skrev:
hehe undrar ja med =)

TheRude: förklara för han... :tummenupp

Ser ut som villken skruv som helst, förstår faktiskt inte heller det speciella i just den skruven. Skicka den till mig så snor jag en ny på jobbet :)

Therudeboy skrev:
Svårt att förstå?

Jag förstår inte heller, ett stycke svarv + gängsnitt + hyfsat kunnig operatör = ny skruv ?

Hur svårt kan det bli?

Alla skruv behöver inte stukas/smidas och rullgängas om man säger så.

Therudeboy skrev:
Jag jobbar på skruvfabrik, och så enkelt är det faktiskt inte att tillverka en skruv.

Har du bara en svarv , eventuellt gängsnitt eller några vanliga gängskär , så är det väl ingen svårighet att göra en skruv ?????? :va
Du behöver ju inte ens tänka , svarven gör ju jobbet ???.... Vi har en gammal supportsvarv på jobbet från -60 talet , o till o med den klarar av att göra ovan nämnda "problemskruv"......

Pebl skrev:
Jag förstår inte heller, ett stycke svarv + gängsnitt + hyfsat kunnig operatör = ny skruv ?

Hur svårt kan det bli?

Alla skruv behöver inte stukas/smidas och rullgängas om man säger så.

Sant, tar säker mer tid att rullgänga då man har en ställtid på minst 15min.

Vad är det för dimension på själva skruven. www.sifvert-skruv.se har en som kallas LKSCF A2 spårskruv med lågt kullrigt huvud rostfri i dimensioner upp till M8 eller MK6S A2 rostfri skruv med kullrigt huvud och sexkanthål upp till M10.
Spårskruven använder jag till kåpan på min hoj sedan jag drog gängpaj. Den är i M6 inte högre än cirka 1-1.5 mm.

Men hur onödigt är det itne att ställa sig o svarva en skruv när det finns på närmaste järnhandel? Är väl inget speciellt med en sketen insexskruv?? :va

Om du bara ska ha dit den tillfälligt kan du ju svetsa dit en mutter, så får du av den sen också, vilket kan va bra..

Varför inte prova med att fylla hålet med kemisk metall och sedan trycka in insexnyckeln, vänta någon halvminut å att det börjat härda lite. ta ut nyckeln och vänta till det härdat färdigt, skruva in skiten igen. Eller?

Har hört att var tredje R1a blir klotad.. Kan väl inte vara så svårt att få nalla en skruv...?

Hagster skrev:
När jag började montera ihop R1an så märkte jag att insexskruven som håller fotpinnen är runddragen, går nog inte att dra åt så mycket utan att skiten blir rund.

Och jag kommer inte få någon ny förrens seeeeent, begagnat. Och jag ska köra i vinter tänkte jag. Skruvjäveln är omöjlig att få tag på, Yamahacenter fixade det inte, var jävla krångel men så kom dom fram till att det inte går att fixa.

Hur gör jag? Kan jag dra åt skruven med polygrip och kleta locktite eller något på den? Vad tycker ni gott folk?

TORX! :banana vad vore världen utan detta?. kassera allt vad spårskruv och phillipsmejslar heter... insex är bra sålänge skruven är av bra kvalité och sålänge man använder riktiga verktyg!!! (OBS VIKTIGT!!!! taskig kvalité på mejslar ger runda skruvar :huvet )
har du problem med en insex så brukar det funka med att ta en torx i lite större storlek. damma till på den rejält så den sätter sig och sedan vrida.
men det är väl kanske inte rekomenderat att skruva i en skruv igen som redan är kass... :kocko de måste la finnas insex att köpa med rätt gängstigning... du måste la inte köpa yamaha orginal :död som troligen kostar 5 gånger mer än dem du kan hitta i en välsorterad järnafär?

Willmar skrev:
Enklaste är att skaffa en "ny" av annat fabrikat.

Eller så gör du såhär...
Tar en torx som är lite större än hålet... dänger till och vipps så kan du lossa och dra åt. :yoparty

(hm på tal om en del småtrix, kanske skulle kopiera upp en bok som jag fick under lumpen undervisningen. :va finns mycket goda knep :yoparty )

Att göra sådär med Torx funkar skitbra. Om man nu lyckas banka dit den ordentligt. Annars så måste ju en riktig välsorterad mekanisk verkstad ha en sån skruv i sitt lager. Eller iaf kunna göra en gratis eller för en billig peng.

*/ ?>
Back