Runddragen mutter Vad göra???

Man skall inte spräcka muttern med en "mutterspräckare". Genom att kilen trycks in så expanderar muttern. Prova med att göra "v-spår" på ett par flator på muttern. Efter den operationen bruka muttern ha expanderat ett antal tiondelar. Mutterspräckaren kan även användas som verktyg för att lossa skruven. Rörtång brukar inte fungera av den enkla anledningen att man klämmer åt mutter.

Man skall inte spräcka muttern med en "mutterspräckare". Genom att kilen trycks in så expanderar muttern. Prova med att göra "v-spår" på ett par flator på muttern. Efter den operationen bruka muttern ha expanderat ett antal tiondelar. Mutterspräckaren kan även användas som verktyg för att lossa skruven. Rörtång brukar inte fungera av den enkla anledningen att man klämmer åt mutter.

klämmer man det man drar med rörtången använder man verktyget fel.

En svetstång med schyssta tänder är nog det lättaste sättet enligt mig att få loss saker. Får man plats så misslyckas man nästan aldrig.:tummenupp

eller så skiter man i grispitten, borrar ett lagom djupt hål i skruven, knackar i en torxbit och drar loss...

Skit samma, principen är densamma och man ska ha dubbla tummar mitt i båda händer för att misslyckas med någon av dem.

Tråden handlade ju ursprungligen om en mutter som satt så hårt att ägaren lyckades demolera sexkantgreppet. Tråden skulle ha legat under hjälpforum / teknik och mek, för att undvika en tre sidor lång tråd med svammel. Det kanske är läge för någon som orkar bry sig att lägga en sticky "hur man lossar skruvar och muttrar som sitter hårt" - med professionella tips kring korrosionslösare, värme, val av hylsa, med mera...?

eller så skiter man i grispitten, borrar ett lagom djupt hål i skruven, knackar i en torxbit och drar loss...
Lossade på motorblocket för att se hur det såg ut men då gick packningen i tusen bitar så jag skruvade fast det igen och nu väntar jag tills de nya packningarna ligger i garaget innan jag öppnar motorn.

Har en gammal tråd om detta i teknikforumet så uppdaterar nog den när jag har kollat hur det ser ut.

MIG-svetsa dit något att hålla i. En mutter till, eller nåt. Värmen från den operationen hjälper till att lossa också..

Fy fan va kul att läsa..SH i ett nötskal....tråden börjar seriöst och sen bara det flippar totalt.Har inte vart här på länge men ser att inget har förändrats....:yoparty...

Som svar på trådskaparens problem med dom försvunna gängorna....förmodligen tog du en mutter med europeisk stigning vilket ligger ett snäpp glesare än japan gängen..tex m10 har vi 1,5 medans japan har M10*1,25..sen är deras bult gjorda av papp känns det som.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick