Runddragen oljeplugg, har prövat allt! (nästan)

Bad_boy_rune

Gasa utan fasa!
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Hägersten
Hoj
2008 KTM 250 SX-F
Som titeln antyder så har jag lyckats att runddra oljepluggen till min 426:a. Har prövat det mesta förutom att svetsa och nu har jag dunkat på en hylsa storleken mindre, prövade och bulthuvvet blev ännu rundare. Nu har jag dunkat på en ännu lite mindre hylsa (tumhylsa) och undrar vad jag kan göra annorlunda den här gången. Har inte tillgång till svets men snart känns det som den enda kvarvarande utvägen.

Förslag?

(P.S har sökt i ämnet och prövat de flesta metoder, vill bara höra om nån vet ännu något mer knep man kan pröva)
 

Solid snake

Guest
Tjao, svetsa, du kommer bara runda den mer hela tiden.

Byt oljeplugg innan den börjar bli rund samt spänn den med moment nästa gång du drar åt den. ;)
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Varmkör motorn lite. Spraya kylspray på pluggen o försök seda ta den med en ordentlig rörtång.
 

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Southside
Hoj
YZF R1
Ta en huggmejsel och en hammare och försök att "hugga" den snett från sidan (moturs), men du får nog byta pluggen sedan:tungan
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ta en så exakt hylsa som du kan hitta(inte med 100 hörn,utan helst 6- kantiga modellen)ta i ventilpasta i så kommer det "hugga" bättre tag, långt spärrskaft och tjonga på uta h-e! Går det så går det..funka för mig när min oljeplugg var runddragen.

När du väl fått bort den, köp en ny oljeplugg och en hylsa som du enbart har till detta ändamål så kommer du slippa alla dessa problem framöver.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Om du följer mitt råd nu innan du förstör den ännu mer så får du bort den.
Gå och köp något som kallas för Grispitt.
Sen kommer det lösa sej. :tummenupp
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Använd inte en grispitt när omgivande material är av aluminium!

Har du tillgång till svets så svetsa på första bästa plattjärn eller skrotbit eller vad som helst som du hittar och dra loss den med hjälp av det.

Eller så slipar du två stycken flanker på den (slipa exakt) och ta den med en blocknyckel, förutsatt att du kommer åt med det.

Eller gör som ett tidigare inlägg rekommenderade, varmkör hojen och kyl pluggen och dra sedan loss med en hylsa, en idé där kan vara att borra ett mindre hål i pluggen (ej genomgående) för att få bättre kylverkan och använda en hylsa för utvändig Torx.

Eller så lossar du tråget och går till någon med en pelarborr och borrar ur skiten.

Finns ytterligare hundra metoder, men att använda grispitt har aldrig, är inte, och kommer aldrig att vara ett bra alternativ.
 

Bad_boy_rune

Gasa utan fasa!
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Hägersten
Hoj
2008 KTM 250 SX-F
Hmm nåt nytt tips iaf, tackar för det! Ska pröva den där skruvutdragaren på claes olsson! Har ni nåt mer så är det bara att dela med sig :p

...men att använda grispitt har aldrig, är inte, och kommer aldrig att vara ett bra alternativ.


Varför?
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Hmm nåt nytt tips iaf, tackar för det! Ska pröva den där skruvutdragaren på claes olsson! Har ni nåt mer så är det bara att dela med sig :p




Varför?
Grispitt är sista utväg för min del iaf, slagskruvmejsel är bättre alternativ isf men också riskabelt.

Tycker fortfarande att du ska svetsa.
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm

Den är konisk, ju hårdare och längre du drar i den, desto mer spänner den "utåt" i gängan och låser fast ytterligare. Det kan ändå fungera om omgivande material är hårt, men nu sitter pluggen i ett aluminiumtråg (antar jag) och risken är att du skadar gängan i tråget. Sen får folk säga vad dom vill om att det kanske fungerade på deras Volvo PV på 50-talet när dom fick stopp i mörkaste värmland efter att dom krockat med en get eller vad det nu kan var.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top