Runddragen oljeplugg, har prövat allt! (nästan)

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Har ingen svets känner ingen som har svets och tycker det känns löjligt att knalla ner till verkstan för en sån skitgrej :(

Då skulle jag borra ett mindre hål i pluggen, varmköra hojen, i med kylspray i hålet i pluggen och tjonga på en hylsa. Eller så skulle jag köra hojen till närmaste verkstad och be nån av arbetarna nästa fast en hylsa på pluggen, dra loss den på plats och sedan dra åt lite lagom och köra hem.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Det verktyget jag menar har du en borr i tex 10mm och en typ av pinne som du sendan slår in i det borrade hålet och använder en hylsa till att gänga upp bulten.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Då pluggen sitter så hårt som du beskriver, så skulle jag först försöka få loss den med en skruvutdragare. Jag ger inte heller så mycket för modell grispitt. Det finns däremot en bättre variant som är rund (inte konisk) med en sorts flänsar runt om, man borrar, knackar i den o skruvar ut skruven pluggen. Om det inte funkar svetsa på något så det går o dra loss pluggen.

Fördelen med att svetsa är att man bränner bort ev korrosion, i bland det enda som funkar på envisa skruvar....
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Då pluggen sitter så hårt som du beskriver, så skulle jag först försöka få loss den med en skruvutdragare. Jag ger inte heller så mycket för modell grispitt. Det finns däremot en bättre variant som är rund (inte konisk) med en sorts flänsar runt om, man borrar, knackar i den o skruvar ut skruven pluggen. Om det inte funkar svetsa på något så det går o dra loss pluggen.

Fördelen med att svetsa är att man bränner bort ev korrosion, i bland det enda som funkar på envisa skruvar....

Jag tor du och jag menar samma sak.
Men vad heter det förbannade verktyget? :)
Trodde faktiskt att det hette grispitt.
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Det verktyget jag menar har du en borr i tex 10mm och en typ av pinne som du sendan slår in i det borrade hålet och använder en hylsa till att gänga upp bulten.

Det kan jag däremot hålla med om, dom fungerar helt okej. Sök efter Ridgid här på forumet eller på nån järnhandel, typ Luna eller Tools eller liknande så ska du nog hitta något.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Det kan jag däremot hålla med om, dom fungerar helt okej. Sök efter Ridgid här på forumet eller på nån järnhandel, typ Luna eller Tools eller liknande så ska du nog hitta något.

Ja, där sa du de, de vi har på jobbet heter ridgid. Hästlängder bättre än koniska griskukar.

det funkar utmärkt me huggmejsel.... våld löser allt, men lite värme är bra också me va försiktigt...

Jag utgår ifrån att pluggen sitter värre än så, är ju annars det första att testa.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Köp en oljeplugg mät längden borra rakt så du inte går igenom, använd ridgid eller var det nu heter, samma som grispitt fast inte konisk gänga som inte är så bra att ha när det är alu.
Ridgid är rund smått fasade i ingången med har 4 små spår sen när du knackat in den ta en hylsa, nyckel och dra ur den. 6 eller 8mm borde funka till en oljeplugg.

ridgid är endast företaget som tillverkar den och inte vad verktyget heter.
 

Bad_boy_rune

Gasa utan fasa!
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Hägersten
Hoj
2008 KTM 250 SX-F
Kan man bara komma åt med en rörtång och det finns fäste...

Vilket det inte finns, prövade det först. Förstörde bara bulten ännu mer :(
Tror ändå det lutar mest mot en svetsning i dagsläget. Ska bara få orken att hyra en. Ev. lämna in till en väääldigt lokal verkstad (150 m från huset)..
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Vilket det inte finns, prövade det först. Förstörde bara bulten ännu mer :(
Tror ändå det lutar mest mot en svetsning i dagsläget. Ska bara få orken att hyra en. Ev. lämna in till en väääldigt lokal verkstad (150 m från huset)..

en rejäl rörtång
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Vilket det inte finns, prövade det först. Förstörde bara bulten ännu mer :(
Tror ändå det lutar mest mot en svetsning i dagsläget. Ska bara få orken att hyra en. Ev. lämna in till en väääldigt lokal verkstad (150 m från huset)..

Antog att du hade testat det, så svetsning är kanske det enda som funkar....
 

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Last edited:

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Slipa ett spår och slagmejsel är klockrent. Går inte att misslyckas.
(Om man inte ställer mejseln så den går åt fel håll ffs.) :)
 

Rignell

Guest
Har du en riktig rörtång o får fäste löser den det... På jobb lossar vi inre styrändor med en sådan tång, o de kan sitta helvete!
Grispitt har jag bara haft dåliga erfarenheter av, knäckt godset runt om.
Den andra modellen, som liknar en 4kantig pinna man slår in i det borrrade hålet funkar ganska bra, lätt att den sabbas om det sitter hårt.
Köra motorn varm o sedan kyla pluggen med spray eller tryckluft är ett riktigt bra alternativ. Pass på om du ska värma med gasverk lr liknande. Sumpen kommer troligen smälta innan du fattar vad som hänt.
Ge inte upp! allt går!
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Biltema har en kopia på Ridgids set:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98847
20-349_l.jpg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top